"Criza financiara recenta, cea mai grava din ultimii 80 de ani, a avut un efect profund asupra vietii economice precum si a peisajului antreprenorial", spun autorii Dr. Caroline Daniels, Mike Herrington si Penny Kew. Chiar daca a scazut costul mediu al inceperii unui business, adauga ei, accesul la finantare ramane una dintre cele mai serioase probleme cu care se confrunta firmele din multe tari, in special intreprinderile mici si mijlocii.

Aproape 60 de economii au participat in cadrul cercetarii anuale a Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Raportul special 2015-2016 al Global Entrepreneurship Monitor asupra Finantarilor pentru Antreprenori a studiat modele antreprenoriale de finantare din intreaga lume. Acest tip de raport, care se bazeaza pe datele colectate in timpul ciclului anual de cercetare, a fost lansat in urma cu zece ani. De atunci, disponibilitatea fondurilor, sursele de finantare, precum si costul inceperii unei afaceri au evoluat. De exemplu, in 2004 suma medie necesara pentru a incepe o afacere era de 54.000 dolari si in 2006 de 65.000 de dolari. In 2015, suma mediana a fost de doar 13.000 de dolari, suma de care se apropie si Romania.

"Cum medianele au fost utilizate in 2015 si valorile medii in cele doua rapoarte anterioare, o comparatie directa nu este posibila, insa se poate vedea ca antreprenorii actuali doresc sa inceapa o afacere cu mai putine resurse si au capacitatea de a face acest lucru. Credem ca aceasta se datoreaza influentei internetului ", spune Herrington.

La nivel global, 95% dintre antreprenorii folosesc fonduri cu caracter personal atunci cand incep o afacere. Israel si Spania, cu 79%, raporteaza cel mai mic procent de antreprenori care folosesc banii lor proprii ca sursa de finantare. In acelasi timp, proportia de investitii proprii variaza foarte mult, de la un minim de 47%, in Burkina Faso si Senegal, la 98% in Indonezia. La nivel mondial, aceasta proportie a crescut de asemenea, in medie : daca in 2004 antreprenorii au furnizat 66% din capitalul afacerii, in 2015 ei contribuie cu pana la 72%. Intreprinzatorii romani contribuie cu banii personali pentru a acoperi in medie 66% din budgetul de demarare a afacerii.

"Acest lucru indica un sentiment mult mai puternic de autonomie, in climatul economic actual", spune Herrington.El crede ca utilizarea resurselor proprii, numite uneori "bootstrapping", vine din necesitate, atunci cand antreprenorii nu pot obtine finantare externa. "Acest lucru este valabil mai ales pentru femeile antreprenor care se pot confrunta cu un tratament inegal din partea creditorilor traditionali, atat in tarile dezvoltate cat si in cele in curs de dezvoltare".

Diferentele de gen se extind dincolo de banci: in comparatie cu barbatii, femeile antreprenor raporteaza ca au nevoie de mai putini bani pentru a incepe o afacere. In Romania se observa un relativ echilibru, cu o diferenta de numai 1000 dolari intre femei si barbati. In Canada se inregistreaza cel mai mare decalaj intre femei si barbati : acestia declara ca au nevoie de 8,5 ori mai multe fonduri decat femeile. Fac exceptie doar doua economii : Slovenia si Finlanda, unde bugetele sunt egale.

Citeste si:

Pentru multi intreprinzatori, propriile economii, precum si contributii din partea vecinilor, familiei si prietenilor au jucat un rol important, investitiile din afara acestor cercuri au fost mai rare. "Prin urmare, faptul de a detine o pozitie privilegiata ofera in continuare antreprenorilor o rampa de lansare, in special in Africa si America de Nord, unde procentele de investitii informale sunt cele mai mari", spune Kew.

"In toate regiunile, majoritatea investitorilor informali ofera fonduri membrilor familiei, in timp ce un procent substantial ofera fonduri prietenilor si vecinilor".

Bancile raman o sursa importanta de finantare in toate regiunile - contributiile de finantare ale acestora variaza de la un sfert dintre antreprenorii din Africa, Asia si Oceania, pana la o treime din intreprinzatori in America de Nord. Fondurile guvernamentale joaca, de asemenea, un rol si sunt cele mai ridicate in America de Nord si Europa. In Romania, 26% din intreprinzatori imprumuta de la banci si 27% beneficiaza de fondurile guvernamentale.

Insa raportul arata ca formele traditionale de finantare sunt tot mai mult suplimentate de surse noi : creditare peer-to-peer, crowdfunding, micro-finantare si cooperative comunitare. In acelasi timp, industriile, modelele de afaceri, precum si conceptul de "piata" sunt redefinite de tehnologia mobila.

Daniels spune ca globalizarea si rolul tehnologiei - inclusiv al social media - nu pot fi subestimate, mai ales in tarile mai dezvoltate. "Antreprenorii din America de Nord sunt mult mai susceptibili de a avea acces la surse mai sofisticate de finantare antreprenoriala, cum ar fi capitalul de risc (VC) si crowdfundingul", explica ea. "14% dintre antreprenorii din America de Nord se finanteaza prin crowdfunding. In schimb Africa, Asia si Oceania, unde procentul este de 2%, au ramas in mod evident in urma privind accesul la aceasta forma de finantare." In Romania, 5% dintre antreprenori au apelat la crowdfounding in 2015.

Afacerile se dezvolta din ce in ce mai mult la nivel mondial, adauga Daniels. "Pe masura ce constientizarea cu privire la accesul la resurse este in crestere, in toate economiile partile interesate exploreaza modalitatile de a multiplica tipurile de finantare disponibile".