Ciprian Stancu, cel care a renuntat in urma cu trei ani la corporatie pentru a pasi in antreprenoriat, a construit intr-un an si jumatate un business cu produse certificate organic devenit foarte popular in randul consumatorilor. Acum, Republica Bio se pregateste de francizare, fiind demarate deja discutii cu parteneri din tara, dar si din strainatate.

Ciprian Stancu si-a inceput cariera la Pro TV in 2000. A fost numit in 2010 CME Head of New Media & MediaPro, iar din ianuarie 2011 pana in noiembrie 2013 a coordonat managementul de vanzari din cele 6 tari ale CME din functia de Head of CME Sales. El se recomanda insa mai simplu: “Am fost multi ani negociator”.

Dupa un an si jumatate de la lansarea magazinului online cu produse cerficate organic Republica Bio, Ciprian a decis sa testeze si comertul traditional, aducand conceptul in offline printr-un magazin situat in parcarea complexului comercial Baneasa, din Bucuresti.

“Aducand numai produse ecologice ne-am gandit ca trebuie sa fie un magazin de proximitate pentru cei care vor sa gateasca acasa si nu vor sa mai intre intr-un magazin mare, unde oricum nu gasesc toate produsele, si mai trebuie sa citeasca si etichetele. Intri, ai ales si mergi acasa si gatesti”, a povestit pentru wall-street.ro fondatorul Republica Bio.

Republica Bio

Magazinul are o suprafata de 36 mp, este realizat 85% din materiale reciclate si este situat pe un sasiu de container. Mai exact, magazinul Republica Bio ocupa sase locuri de parcare. Aici incap doar 25% din produsele comercializate online. In plus, spre deosebire de magazinul online, in care nu se regasesc produse proaspete, in Baneasa Republica Bio va avea si produse provenite de la ferme locale.

“Pentru Baneasa era un loc neexploatat, noi ocupam 6 locuri de parcare pe care, inainte sa venim noi, nu se incasa nicio chirie. Au vazut o apropiere foarte mare intre profilul consumatorului de mall Baneasa si Republica Bio. Noi am infrumusetat zona aceasta. Vrem sa avem degustari, cursuri de gatit raw, lectii de bucatarie vegana. Este un hub de socializare pentru oamenii care urmaresc sa manance ceva de calitate controlata. Punem accept pe trasabilitatea produsului, facilitam vizite la fermele cu care colaboram”, comenteaza Ciprian Stancu.

Cumparam produse importate din Franta, Olanda sau Germania, in schimb ei nu cumpara produsele noastre

In prezent, Republica Bio colaboreaza cu patru fermieri din Ilfov, Dambovita, Ialomita sau Hunedoara, existand discutii pentru extinderea numarului de fermieri in conditiile in care volumele vandute vor creste.

“La targurile la care am participat in afara am observat, in special in Germania si Franta, faptul ca prioritate la cumparare au produsele din tara de origine a procesatorului sau a comerciantului respectiv. Am mers la niste procesatori din Marea Britanie care au refuzat sa cumpere de la noi prin simplul motiv ca sezonul de productie era similar cu cel din Romania. Decat sa lucrez cu tine ferma mare, mai bine lucrez cu 20 de fermieri mai mici de aici si pastrez banii in tara. Noi facem exact invers, cumparam produse importate din Franta, Olanda sau Germania, in schimb ei nu cumpara produsele noastre”, crede Ciprian.

Un concept unic, francizabil si multiplicabil

Deschiderea magazinului fizic a reprezentat un proiect pregatit in detaliu timp de un an, tocmai pentru ca a fost gandit pentru a fi francizat, mai puncteaza antreprenorul. Exista deja discutii avansate cu un business din California, SUA, sau din Austria. Pe plan local, fondatorul Republica Bio negociaza cu patru posibili francizati in Bucuresti si in tara.

“Taxa de franciza este un procent din cifra de afaceri, nu exista taxa de intrare in franciza. Singura investitie initiala este in magazinul propriu-zis. Si aici m-am gandit ca daca cineva care a luat franciza si dupa doi ani pleaca din tara, spre exemplu, si nu mai poate continua eu intermediez ca altcineva sa preia aceasta franciza. Scopul meu este ca francizele sa fie operate de familii. Cred in interactiunea cu clientii. Exista mai multe criterii de selectie a francizatilor, printre care si faptul ca personalul angajat este validat de catre noi”, precizeaza Ciprian.

La piata poti sa vezi un taran si de fapt produsele pe care le vinde la taraba sa fie descarcate de dimineata dintr-un camion din Turcia

Despre Republica Bio mai spune ca este un “agregator” de mici fermieri, care nu au acces in marile lanturi de magazine pentru ca nu detin logistica necesara. Totul porneste de la crezul sau: micul fermier trebuie sa se ocupe de productie.

“Peste tot in lume exista aceeasi problema: sunt multi fermieri mici si foarte mici, cu suprafete de pana la 2 hectare care au si exces de productie. Nu au unde sa vanda produsele, daca se duc la piata nu se pot ocupa de gradina. Bio este prohibitiv in Romania. Noi am scurtat lantul de distributie, pentru ca bio sa fie o alternativa practica, nu una teoretica. Gandirea este ca langa fiecare piata din Bucuresti sa existe un magazin Republica Bio unde sa te duci si sa iei ce iti trebuie. La piata poti sa vezi un taran si de fapt produsele pe care le vinde la taraba sa fie descarcate de dimineata dintr-un camion din Turcia. Noi testam producatorii la un laborator elvetian, un test poate depista 256 de pesticide si prin sondaj facem aceste teste”, considera fondatorul Republica Bio.

Republica Bio

Acesta crede ca, in Romania, a consuma produse certificate organic reprezinta o necesitate dictata de probleme de sanatate, in timp ce in strainatate reprezinta un obicei comun.

“Daca in strainatate este un lucru comun ca oamenii sa intre intr-un magazin de produse bio si sa cumpere de la paine pana la vinul pe care il servesc la cina, la noi destul de multi din cei care comanda in magazinul online sunt persoane care au ei sau copiii lor o tangenta cu alergiile. Noi cumparam bio doar cand ne apare ca o necesitate din motive de sanatate. Vrem sa schimbam asta”, afirma Ciprian.

Referitor la tinta de vanzari pentru magazinul din Baneasa, Ciprian vorbeste despre venituri de 100.000 de euro pana la finalul anului. In privinta evolutiei magazinului online, acesta s-a rezumat doar la a spune ca “exista o crestere de 150% fata de anul trecut”. Cu siguranta insa, Republica Bio va fi un business profitabil in 2017.

“Cand am inceput aveam 50 de competitori in online, nu apaream in cautari decat pe pagini indepartate. In momentul acesta importatorii cu care lucram ne considera partenerul nr. 1 de business in online. Am listat foarte multe produse, am scazut preturile de vanzare, am avut parte de un viral puternic in social media pentru produsul nostru de baza – uleiul de cocos, eforturi de marketing continue. Cand apari in Google in prima sau a doua pagina vanzarile incep sa creasca. Valoarea medie a unei comenzi in online este de 40 de euro, a crescut fata de anul trecut”, declara Ciprian.

Republica Bio

Antreprenorul are in plan, incepand chiar de saptamana aceasta, ca in oferta de produse din magazinul din Baneasa sa se regaseasca si fructe produse pe cele 2,5 hectare pe care le detine in Valea Calugareasca. Aici, Ciprian cultiva meri, peri, pruni si ciresi.

“Avem o jumatate de hectar la Corbeanca unde cultivam legume, iar la Valea Calugareasca avem 2,5 hectare de pomi fructiferi - mar, par, prun si cires. Vom avea si magiun facut la tuci, vom aduce si miere”, completeaza Ciprian.

Pentru mine autoritatile sunt cele care vorbesc la televizor sau apar prin ziare

Intrebat despre cum pot autoritatile sa sustina activ antreprenoriatul “made in Romania”, fondatorul Republica Bio a raspuns transant ca nu cunoaste niciun fel de ajutor oferit acestui segment de business. Va exista insa un “test”. Acesta isi propune sa transporte un magazin identic celui din Baneasa la cel mai mare targ de produse bio, care va avea loc in februarie la Nuremberg, Germania.

Republica Bio

“Dupa ce am terminat primul magazin incep sa-l produc pe al doilea care va fi realizat pentru a fi expus in februarie la Biofach unde prezentam franciza. In general Ministerul Agriculturii aloca bani pentru participarea Romaniei la acest targ de produse bio, insa standul este reprezentat de niste domni cu cravata care stau si se joaca pe telefon si stau pe scaun. La toate celelalte standuri se intampla ceva, se intampla degustari, exista activitate. Voi depune un proiect pentru a finanta participarea la acest targ. Romania a venit in ultimii trei ani cu cereale, fructe congelate, miere, gemuri si dulceturi. Acum voi veni cu ceva unic. Vreau sa vad daca ministerul va raspunde mai repede sa finanteze o astfel de participare sau mai repede strang bani de pe Kickstarter pentru a face acest lucru”, incheie Ciprian.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri