Ideea Coffee 2 Go a aparut in 2007, de la nevoia unuia dintre fondatori de a gasi o cafea buna, la filtru, mare si la un pret decent.

“In 2006-2007 aveam biroul undeva in zona Piata Romana si ajunsesem in punctul in care nu mai gaseam nicio cafea care sa aiba gustul pe care mi-l doream, indiferent ce marca sau ce filtru foloseam. Singura care se apropia de dorintele mele era cea de la McDonald’s, dar la vremea respectiva o percepeam prea mica, prea scumpa si prea fierbinte. Asa m-am gandit ca este posibil sa fie si alti oameni care sa prefere o cafea lunga, cu tarie medie, care sa poata fi cumparata de la fiecare colt de strada”, povesteste Vlad Timaru, unul din actionarii companiei. Partenerii sai in aceasta afacere sunt Iuliana Timaru si Mircea Radulescu (foto mai jos).

La vremea respectiva, conceptul de cafea to go in Romania exista doar la operatorii mari din domeniu, precum Starbucks sau Gloria Jeans, dar si la lanturile fast food KFC sau McDonalds. In ultimii ani, insa, conceptul a prins foarte mult la antreprenorii romani, astfel ca au aparut mai multe branduri care vand cafea la pachet. Vlad spune ca aceasta “explozie” este binevenita pentru ca ajuta semnificativ la educarea populatiei in a alege o cafea cu un raport calitate-pret bun si a renunta la cafeaua de la automate.

Noi nu avem cultura cafelei. Suntem obisnuiti sa fie cat mai ieftina sau o luam de acasa, pentru ca este gratis. De fapt, nimic nu este gratis.

La scurt timp dupa ce ideea afacerii cu cafea s-a implantat, Vlad a vizitat Grecia, unde a vazut un kiosk in forma de portocala, unde se vindea exclusiv fresh de portocale.

„Mi s-a parut foarte interesant si m-am gandit pentru o clipa daca acel concept nu ar prinde si in Romania. Caracterul sezonier al acestui produs m-a descurajat imediat. Dar mi-a venit brusc ideea de a vinde cafea (un produs fara restrictii de sezon sau vreme), intr-un chiosc care sa reflecte de la distanta produsul comercializat: Asa a aparut primul desen al kiosk-ului in forma de pahar de cafea. Imediat cum am ajuns in tara, am depus la OSIM cererea de inregistrare a desenului/modelului industrial, al carui brevet a fost obtinut in 2008”, explica antreprenorul.

Cu marca inregistrata si cu visul pe lista de to do, Vlad a pus ideea pe hold, asteptand un moment potrivit din punct de vedere financiar. Proiectul a fost demarat in 2013, dupa ce au gasit si un producator care sa accepte provocarea de a realiza kioskul in forma specifica.

O afacere care a luat avant

Investitia initiala in Coffee 2 Go a fost 12.000 euro. Banii, proveniti din surse proprii, au mers in inregistrarea modelului, prototipul kiosk-lui si proiectul de structura al acestuia, cheltuielile initiale cu chiria, racordarea la utilitati (sursa de energie electrica era la 100m, iar cea de apa la 30m) echipamentele necesare, paharele de unica folosinta, stocul initial de marfa si putina provocare.

La momentul demararii afaceri, cei 3 asociati aveau un magazin online, pe care ulterior l-au vandut si au folosit banii pentru extinderea afacerii cu cafea.

„In 2013 am amplasat primul kiosk in Gara de Nord, langa KFC, la intrarea de metrou Grivita. Ulterior, dupa 6 luni, ne-am relocat pe peronul central, langa sala de asteptare Clasa I, ceea ce a dus la o dublare a vanzarilor. Am considerat ca cel mai bun loc pentru a incepe o afacere noua, de acest gen, este Gara de Nord, pentru vizitatorii cu profil variat. Aveam nevoie de vanzari dar si de vizibilitate maxima. Statistica arata ca prin Gara de Nord trec zilnic 10.000 de vizitatori. Deci, indiferent daca acestia au cumparat la prima vedere, sau mai tarziu, in fiecare zi ne-au vazut 10.000 oameni din intreaga tara”, povesteste Vlad.

Primul kiosk a inceput cu un singur produs: cafeaua la filtru (simpla sau cu lapte). Dupa cateva luni, in functie de nevoile clientilor, gama de produse a crescut treptat, ajungand la 22 de repere, in prezent.

Al doilea kiosk a fost amplasat in ianuarie 2014, in zona Buzesti, iar pana la finalul anului erau deja 6 kioskuri amplasate.

„Noi nu am inceput acest proiect ca un business, ci ca un hobby. Pe parcurs, vazand toate feedbackurile clientilor si evolutia buna, am inceput sa ne uitam pe cifre, pe indicatori de performanta. Ca exemplu, investitia in primul kiosk a fost recuperata in aproape 1 an, cu mentiunea ca am vandut doar cateva produse”, explica Vlad Timaru.

Coffee 2 Go colaboreaza pe partea de productie cu Mihail Florescu, proprietarul marcii Leonard Café si a uneia dintre cele mai mari prajitorii de cafea din tara.

Primele solicitari de franciza, din prima luna

Avand avantajul unei locatii cu o vizibilitate foarte buna, primele solicitari de francizare au sosit inca din prima luna. Insa, la acel moment, fondatorii au decis sa astepte rezultate concrete si cresteri reale, nu doar feedbackuri bune.

„La doi am dupa ce am deschis prima locatie, in mai 2015, dupa ce mai deschisesem inca cinci locatii, am decis ca afacerea este una de succes, ca investitia initiala se poate recupera foarte repede, ca raportul profit/investitie este unul excelent si in concluzie, ca ar fi momentul sa arata si altora ce/cum am facut. Asa a aparut ideea de francizare. Am ales si locatii langa cladiri de birouri”, explica Vlad.

Prima franciza a fost in Brasov, solicitarea venind din partea francizatului, despre care Vlad spune ca este partenerul ideal: are experienta economica si este pasionat. Francizatii sunt alesi in functie de mai multe criterii, obiective dar si subiective: in functie de cat de mult vor sa se implice si sa invete, de orasul pentru care doresc franciza dar si de chimia care se realizeaza intre noi, ca parteneri intr-o viitoare mare echipa.

Planul fondatorilor este sa extinda afacerea in toata tara, prin intermediul francizatelor.

„ Intentionam ca in fiecare oras important, cu mai mult de 80.000 locuitori, sa existe cel putin un Coffee 2 Go. Suntem in discutii avansate cu potentiali colaboratori din Ploiesti, Iasi, Constanta, Cluj, Timisoara, Oradea, Bacau, Galati. Ne vom extinde intr-un ritm sanatos, in sensul in care ne implicam persoanal in alegerea fiecarui spatiu, in pregtirea fiecarui nou partener si a angajatilor acestuia, astfel incat un kiosk Coffee 2 Go odata amplasat, sa devina profitabil cat mai repede si pe o perioada cat mai indelungata”, explica Vlad.

Crestere organica si planuri de extindere si listare pe AeRO

Indicatorii companiei au evoluat fara mari surprize, exponential: Daca in prima jumatate de an vanzarile au fost de 72.000 lei, penru 2016, proprietarii estimeaza cifra de afaceri de 3.000.000 lei, dupa aproape doar 4 ani.

Profitul a crescut procentual cu numarul de locatii deschise iar profitul unitar pe fiecare locatie este intr-o continuua crestere, odata cu deschiderea unor noi locatii si cu castigarea unei cote de piata din ce in ce mai mare.

Odata cu procesul de francizare compania vizeaza si extinderea cu locatii proprii, dar doar in Bucuresti.

„Inca putem, deja avem logistica necesara (depozit, angajati, auto..etc) sa putem administra inca cel putin 5 locatii. Pentru noi, investitia initiala este identica cu cea a francizatului. Kiosk-ul si echipamentele ne costa tot atat cat il costa si pe el. Beneficiul nostru in ceea ce priveste francizarea consta in acea redeventa. Ne dorim ca indicatorii de performanta ai francizei sa fie chiar mai buni decat ai nostri, incat francizatul sa perceapa acea redeventa (in suma fixa) ca pe o cheltuiala necesara dar insignifianta”, explica Vlad.

In ceea ce priveste extinderea businessului si pe alte categorii de produse, proprietarii se gandesc la punerea in vanzare a unor produse complementare, precum briose sau croissante. Pana atunci insa, au demarat deja un nou concept.

Actualul Coffee 2 Go s-a materializat intr-o cafenea – Stay, by Coffee 2 Go, unde clientii pot savura cafeaua mai mult timp dar o pot lua si la pachet. Acest concept il integreaza pe cel intial, in sensul ca toate produsele Coffee 2 Go se pot cumpara si de la STAY, cu preturi diferentiate, pentru 2Go sau 2Stay.

3 lucruri pe care Vlad Timaru le-ar fi facut diferit:

In viata fiecarui antreprenor exista promovari, momente dificile si, privind in urma, regret. Sau lucruri pe care le-ar face diferit, daca ar putea da timpul inapoi. Care sunt acestea, in cazul lui Vlad Timaru?

1. Ar fi mizat mult mai mult pe promovare de la inceput. "Noi am considerat ca promovarea prin recomandare este suficienta. Nu spun ca nu a prins, de obicei numarul maxim de clienti pe care ii avem intr-o locatie este cel maxim. Dar promovarea de la inceput ne-ar fi ajutat si in procesul de francizare si in cresterea numelui in piata"
2. Nu as mai fi asteptat atat de mult de la idee pana la lansare. "In 2007, cand m-am gandit prima data, nu era niciun jucator in piata, doar cativa operatori mari, autorizatiile se obtineau mai usor si pretul chiriilor era mai redus. Daca incepeam in 2007, eram liderul absolut al pietei".
3. As fi inceput francizarea mai devreme. "Nu as mai fi asteptat 2 ani. Este clar ca este un business de succes".