Horia Velicu este head of innovation lab la BRD – Groupe Societe Generale si este, deci, implicat in produse si idei care pot usura, prin intermediul tehnologiei, viata clientilor sau angajatilor. De la chatbot la blockchain, afla cum vede Horia viitorului Innovation Lab, dar si ce fel de antreprenori vin catre BRD.

Ce ofera divizia Innovation Lab din cadrul BRD si care este scopul ei?

Innovation Lab este o initiativa relativ noua in cadrul BRD – Groupe Société Generale, avand putin peste un an de cand s-a creat acest departament, iar echipa este formata momentan din 4 persoane.

„In cadrul acestui laborator experimentam, in primul rand, cele mai noi tehnologii si potentialul lor de a imbunatati calitatea vietii clientilor sau angajatilor. Am testat la inceputul anului un chatbot, mai precis o inteligenta artificiala care iti poate rezolva cerintele de banking printr-o conversatie pe Facebook Messenger. Acum avem un experiment legat de blockchain prin care incercam sa oferim clientilor bancii posibilitatea de a beneficia de verificarile pe care le-am facut la deschiderea contului in momentul in care vor sa semneze un contract cu un anumit furnizor, sa zicem de telecom sau energie. Mai avem cateva proiecte de machine learning legate atat de imbunatatirea ofertei, cat si de eficienta interna si reducerea birocratiei”, puncteaza Horia.

Principalele provocari

Una dintre cele mai mari provocari ale unei astfel de entitati intr-o organizatie mai mare, cum este departamentul Innovation Lab al BRD, este diferenta de cultura organizationala.

„Aici incurajam echipa sa faca incercari care nu sunt mereu cel mai bun plan, dar ne ajuta sa invatam cat mai repede ce functioneaza. In restul bancii este vital sa nu facem erori, subliniaza Horia Velicu.

Acest lucru necesita un soi de delimitare de resurse si un nivel ridicat de incredere si suport al top managementului.

„Cand am pornit, anul trecut, nu erau foarte multe parteneriate cu ecosistemul, ma refer aici la universitati, incubatoare de startup-uri, fintechs. Asta s-a schimbat, acum avem o multime de astfel de parteneri si, practic, mai mult de jumatate din activitatea noastra se realizeaza cu sprijinul lor. Cred ca asta e secretul resurselor in contextul de diferenta culturala interna de care am vorbit mai devreme”, puncteaza Horia.

Parteneriatul incheiat de ei cu Facultatea de Matematica si Informatica din Bucuresti i-a ajutat mult in descoperirea unor studenti extraordinar de talentati si dornici sa invete. „Trei dintre ei chiar au ales sa-si realizeze lucrarea de licenta pe teme lansate de noi si sustinute de profesorul lor coordonator, iar una dintre studente urmeaza un internship in echipa noastra. Asadar, solutii exista, insa trebuie sa le descoperim”.

Ce fel de tineri antreprenori vin catre BRD si ce cauta acestia, de cele mai multe ori?

Din experienta sa de pana acum, ar spune ca vin doua categorii de tineri antreprenori catre ei: pe de-o parte studenti sau proaspat absolventi care tocmai infiinteaza un startup si care au nevoie de networking, consultanta financiara si chiar schimb de experienta cu laboratorul, spre exemplu in domeniul inteligentei artificiale. Pe de alta parte, primesc cereri din partea unor startup-uri mai mature, cu peste un an vechime, care le propun sa dezvolte impreuna produse si sa invete unii de la ceilalti.

„Avem doua proiecte importante pentru tineri antreprenori in care ne-am implicat pana acum, Innovation Labs si Catalyst. Atat eu, cat si alti colegi din BRD, am fost mentori in cadrul accelaratorului de business Innovation Labs, indrumandu-i pe participanti in zona de marketing si cea financiara, oferindu-le insight-uri despre definirea pietei lor potentiale, nise de piata catre care sa se orienteze, cum sa-si identifice clientii, cum sa faca o strategie de pret sau cum sa-si finanteze afacerea. Un alt accelerator in care ne implicam alaturi de colegii nostri de la European Business Services este Catalyst, un program lansat de Societe Generale in India anul trecut. Lucram foarte aproape cu echipele participante pentru a utiliza cele mai noi tehnologii in dezvoltarea de produse si servicii bancare inovatoare”.

Ce erori de pozitionare/optica ai vazut printre antreprenorii romani?

„Din ce am vazut pana acum, poate ca ar fi util pentru unii dintre ei sa isi extinda orizontul, atat prin prisma colaboratorilor, pentru a acoperi toate competenetele esentiale, spre exemplu UX, cat si prin prisma pietei tinta. Uneori este mai simplu sa lansezi un produs pe o piata externa, mai pregatita sa il sustina, decat in Romania, unde familiaritatea pare ca promite un risc mai scazut, dar realitatea poate sa fie cu totul alta”.

Horia Velicu mai adauga, tot la acest capitol, faptul ca multi antreprenori la inceput de drum au cunostinte financiare limitate, de aceea e important sa apeleze la un consultant care sa-i ajute. „In acest sens le recomand sa se informeze sau sa urmeze in paralel cursuri de educatie financiara atunci cand planuiesc lansarea unui business”.

Ce lucruri pozitive a intalnit, pe de alta parte?

„In primul rand, competentele tehnice. Avem, in continuare, un numar mare de specialisti de top, atat ingineri, cat si programatori, si exista un nivel inalt de autoeducare si pasiune. In al doilea rand, am vazut multe echipe legate, cu o chimie buna, aspect ce mi se pare esential in sansele unui startup”.

Sfaturi pentru pitch-uri

Horia Velicu considera ca pitchurile trebuie sa fie personalizate in functie de scopul lor. Este diferit sa cauti finantare in comparatie cu networking sau cu oportunitatea unui parteneriat.

„De asemenea, cred ca este extrem de important sa insipiri incredere, iar asta se construieste prin echipa pe care o ai, produsul sau serviciul pe care il oferi si cat de mult se potriveste cu cerintele si marimea pietei careia te adresezi. Pe scurt, cat de „realist” esti, cati factori din realitate iei in considerare (de exemplu: competitia, avizele necesare etc.)”.

Citeste si:

    In ce moment al dezvoltarii unui start-up ar fi util ca antreprenorul sa contracteze un credit?

    „As spune ca este util pentru un antreprenor sa contracteze un credit in faza de crestere. Nu as recomanda un credit pentru o idee nevalidata, pentru fazele de inceput as apela mai degraba la crowdfunding sau business angels”.

    intrebat ce start-up ar incepe, saptamana aceasta, cu un buget de pana in 20.000 de euro, Horia Velicu spune ca un startup de inteligenta artificiala pentru IMM-uri.

    „Cred ca este un potential imens in noile tehnologii de machine learning cu aplicabilitate atat in imbunatatirea produselor, cat si in cross-selling sau eficienta operationala. Ma astept ca cei care vor adopta aceste tehnologii sa castige un avantaj competitiv greu de egalat”.

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Alex Goaga
    Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Start Up »



    Setari Cookie-uri