“Am pornit la drum in ’96, cu investitie de 20.000 lei vechi, pe care i-am imprumutat din familie. La inceput livrarile se faceau cu masina personala, la vremea aceea un Olcit. Si pana la momentul la care am facut primul imprumut, care a fost de fapt un leasing pentru masini in 2003, Privileg si-a auto-sustinut cresterea. Prima noastra „flota” a fost formata din masini izoterme produse in Romania, Olcit-uri papuc”, a declarat pentru Wall-Street Anca Mitu, general manager Privileg Catering.

Privileg Catering face parte din plutonul companiilor care au deschis piata serviciilor de catering din Romania, “fapt care ne-a permis sa incepem cu un capital foarte mic, dar care in acelasi timp a presupus mult mai multa munca si o crestere mai lenta la inceput”, adauga Mitu. Activitatea a inceput cu trei oameni, in prezent compania numarand 63 de angajati permanenti si peste 100 de colaboratori.

„In prezent, pe o piata de catering matura, un nou jucator pleaca de la alte premise si de la alte standarde, fapt care il obliga la o investitie initiala de peste 50.000 euro numai in dotarea laboratorului, de aproximativ 20.000 euro in primele masini pentru livrari si de minim 10.000 euro in logistica pentru sustinerea unui eveniment (vesela, fete de masa etc)”, ne-a declarat Mitu. La acestea trebuie adaugate si cheltuielile cu sediul, care se ridica la cel putin 2.500 de euro pentru un spatiu de inchiriat, in functie de locatie, dar si investitiile in personal.

In catering, clientela este factorul cheie care dicteaza pulsul evenimentelor. Unele companii aleg sa se concentreze asupra evenimentelor corporatiste (coktail, gala, receptive, conferinta de afaceri), in timp ce altele mizeaza pe evenimentele private (nunta, botez, aniversare, petrecere privata) sau pe ambele.

Target-ul Privileg este reprezentat de clientii corporate, insa in portofoliul companiei se regasesc si clienti persoane fizice sau companii pentru livrarea mesei de pranz.

Pana in prezent, Privileg Catering a lucrat cu peste 1.000 de clienti, 20% din acestia „castigati” in ultimul an, ceea ce exprima potentialul acestei piete. In medie, 200 de clienti solicita lunar serviciile de catering ale companiei, urmand ca numarul acestora sa creasca in intervalul urmator, odata cu apropierea sarbatorilor de iarna.

Citeste si:

„La nivel de piata, din punct de vedere volum, cele mai solicitate servicii de catering sunt cele legate de masa de pranz a angajatilor, fie ca vorbim de livrare sau de preparare la fata locului si servire in cantina respectivei companii”, sustine directorul general Privileg Catering. In cazul companiei, primeaza catering-ul de eveniment, acesta fiind si cel mai profitabil segment, presupunand un nivel foarte ridicat de calificare si servicii asociate. Printre acestea se pot mentiona gradul de dificultate si sofisticare al meniurilor, personalul pentru servire, logistica (vesela, mese, scaune, decoratiuni), dupa cum declara aceasta.

Cateringul de eveniment este o piata diversa, competitiva si foarte activa, ceea ce se traduce printr-un varf de activitate lunar permanent, exceptand sezonul cald, cand oamenii sunt plecati in concediu, iar evenimentele sunt mai putine. Cu toate acestea, profitul se mentine la un nivel destul de ridicat. „Marjele de profit difera in functie de segmentul de piata despre care vorbim, respectiv 10 – 15% pe segmentul de catering de pranz si 15-25% pe segmentul de catering de eveniment”, sustine Mitu.

Privileg Catering a realizat anul trecut o cifra de afaceri de un milion de euro, o crestere cu 40% fata de veniturile inregistrate in 2005. „Pentru 2007 ne asteptam sa depasim pragul de 1.800.000 euro”, ne-a declarat aceasta.

Desi castigurile sunt pe masura asteptarilor, pornirea unei astfel de afaceri comporta riscurile pietei de catering, in continua schimbare odata cu evolutia gusturilor si preferintelor clientilor sai. Factorii de mentionat aici sunt lipsa personalului calificat si, mai putin previzibil, fluctuatia calitatii materiei prime. „Nu ai intotdeauna siguranta ca un furnizor va putea sa iti livreze materie prima de aceeasi calitate la fiecare comanda. Iar calitatea si tipul materiei prime sunt definitorii pentru rezultatul final”, puncteaza Mitu.

Cateringul ca afacere necesita o puternica forta de vanzari, imbunatatirea calitatii serviciilor si diversificarea permanenta a ofertei, urmarindu-se in acelasi timp optimizarea costurilor. Personalul calificat in arta culinara si varietatea meniului sunt absolut necesare pentru a putea satisface si gusturile celor mai exigenti clienti. Nu in ultimul rand, reusita evenimentelor asigura fidelizarea clientilor.
Insa cateringul ramane o chestiune „de gustibus”, care nu se potriveste oricarui antreprenor. Cateringul inseamna un volum extrem de mare de munca, o atentie aproape nebuna pentru detalii si un „stomac” tare pentru a suporta zecile de „mici situatii de criza” zilnice si nenumaratele situatii neprevazute. Este un domeniu in care esti la fel de bun ca ultimul eveniment pe care l-ai facut, in care esti judecat si analizat pana la cel mai mic detaliu. Insa satisfactiile sunt pe masura, conchide Anca Mitu.