Exista antreprenori care se lovesc, inainte de a-si planifica afacerea, de faptul ca nu isi pot permite o cercetarea de piata, lucru pentru care unii din acestia pot pleca la dum si fara a se asigura, in prealabil, de conditiile externe afacerii. Nimic mai gresit.

“Nu iti poti permite sa nu faci un market research. Chiar daca incepi o afacere sau lansezi un nou produs, trebuie sa vezi daca exista o cerere pentru produsul sau serviciul respectiv. Daca stii deja ca produsul este cautat, te-ar putea interesa opiniile clientilor in cauza, referitoare la cat de mult ar plati pe un nou produs si ceea ce si-ar dori in plus”, spune Geoff Williams de la entrepreneur.com.

Daca nu exista siguranta privind succesul produsului sau serviciului care va fi lansat pe piata, Williams recomanda contactarea unor persoane fizice si juridice care ar putea deveni clientii companiei.

Discutiile pot fi utile in perspectiva, se pot obtine alte informatii din piata si e posibil ca, in viitor, acestia sa apeleze la produsul sau serviciul in cauza.

Lansarea intr-o anumita piata inseamna cunoasterea industriei respective si inclusiv a celor care se afla in top, in acest segment. Prin urmare, contactarea asociatiilor, vizitele la Camera de Comert si alte institutii in cauza, participarea la targuri de profil ar trebui sa devina o obisnuinta.

Citeste si:

Exista si informatii utile aflate in posesia diverselor institutii, informatii care se pot obtine usor. De exemplu, daca se urmareste deschiderea unui restaurant si se ia in calcul inchirierea sau cumpararea unui spatiu aflat la colt de strada, se poate verifica traficul din zona vizata intr-o anumita perioada etc.

Odata ce s-au strans informatiile despre piata, trebuie analizata competitia. “Cea mai mare greseala a unui antreprenor este desconsiderarea ambelor categorii de competitori ai unei afaceri: competitorii directi, reali si cei indirecti sau perceputi”, spune Kim Gordon, autoare a mai multor best-sellere despre antreprenoriat. Astfel, un viitor antrenor de fitness trebuie sa aiba in vedere atat ceilalti antrenori personali din piata, cat si cluburile de fitness disponibile.

Cum se analizeaza competitia? Din nou, nu e nevoie de sume fabuloase de bani pentru a spiona competitorii. O simpla privire pe materialele publicitare ale competitiei, brosuri, reclame, preturi practicate, oferte speciale, promisiunile facute furnizeaza destule indicii despre directia acestora. Mai exista varianta “mystery shop” – cumpara si testeaza produsele si serviciile competitiei, dar si personalul.

O alta modalitate foarte eficienta de a cauta indicii sunt insasi articolele publicate si comunicatele de presa ale competitorilor, mai ales ca multe din acestea se pot gasi pe Internet. Site-urile competitorilor sunt foarte relevante, pentru a observa cum reusesc rivalii sa isi castige clientii si cum se promoveaza online. In plus, site-ul deja existent poate deveni o baza a ceea ce un alt antreprenor incearca sa construiasca online, insa altfel. Referitor la piata si competitori, orice antreprenor trebuie sa aduca o noutate sau o valoare adugata produselor si serviciilor sale, sa incerce sa fie putin altfel decat ceilalti.