“Pentru un fast-food (McDonald’s, KFC, ) si slow-food (Nordsee, Pizza Hut) avem o plaja de investitii intre 300.000 de euro si 1.000.000 de euro, in timp ce o cafenea necesita, in medie, un capital de lucru de 200.000-250.000 de euro, iar o patiserie pana la 300.000 de euro”, afirma Razvan Blid (foto), director general CHR Consulting, companie specializata in consultanta in domeniul francizelor.

Conform specialistlor din HoReCa, piata restaurantelor din se confrunta in mod acut cu lipsa de spatii comerciale, chiriile exorbitante, dar si lipsa personalului calificat din industrie sau migrarea acestuia in strainatate, fapt care face si mai dificila deschiderea unui restaurant.

Locatia restaurantului este primul criteriu vizat, insa locatiile centrale sunt destul de limitate, iar chiriile exorbitante. Razvan Blid considera ca “nivelul chiriei poate trece de 20-30% pentru o locatie premium, in timp ce in pietele din Europa nu depaseste 15%”, astfel ca, in zonele centrale ale Capitalei, se poate vorbi si de chirii care sar peste 1.000 de euro lunar.

“Spatiile disponibile pe piata sunt exagerat de scumpe. Un restaurant are nevoie de o suprafata de cel putin 250 metri patrati. Astazi, chiar si provincia nu este mai ieftina decat Bucurestiul si nu mai poti deschide un restaurant cu o investitie mai mica de 200.000-250.000 de euro si o cafenea cu costuri mai mici de 100.000 de euro”, afirma si Catalin Mahu, proprietarul lantului de restaurante si al cafenelelor Cafepedia.

Aproximativ 40% din cheltuielile unui restaurant merg pentru materia prima, in timp ce salariile acopera doar 20%, arata specialistii Visionwise Consulting, companie membra a grupului Daedalus, specializata in analiza de piata si activitati de consultanta. Desi procentul salarial este inca redus in industria ospitalitatii, antreprenorii care opteaza pentru deschiderea unui restaurant trebuie sa aloce timp si bani educarii personalului, prin training-uri adecvate.

Andrei Iordache, consultant Visionwise, considera ca piata, desi puternic fragmentata cu peste 5.000 de restaurante in toata tara, este totusi insuficienta, profitabilitatea fiind un obstacol. “Aproximativ 70% din cele peste 5.000 de restaurante, au doar o locatie si numai 55% inregistreaza profit”, spune acesta.

Intr-adevar, primul an de la deschiderea restaurantului este si cel mai dificil, existand “o rata de esec de 12% pentru un restaurant in sistem de franciza”, dupa cum explica specialistul CHR Consulting. In general, marjele de profit in cazul unui restaurant se incadreaza intre 10-15%.

Citeste si:

Studiile efectuate de CHR Consulting au aratat ca, in medie, un meniu fast-food ajunge la 3,6 euro intr-un restaurant romanesc, in timp ce media vest-europeana indica 5 euro pe meniu. Intr-un fast-food, preturile pentru un meniu sunt in general intre 11-13 lei (3-4 euro), fiind mai ridicate intr-un restaurant de familie, de exemplu. Consumatia medie in La Mama, pentru o masa intr-un restaurant, este in jurul valorii de de 14,5 euro.

Anul trecut, cifra de afaceri a lantului de restaurante La Mama a atins 8 milioane de euro, cu o marja de profit de 15%, iar pentru anul in curs se estimeaza o crestere de 50% si incasari de 12 milioane de euro, la care vor contribui si viitoarele trei locatii care vor fi inaugurate in 2008. Doar anul trecut, aproximativ 4.000 de clienti au servit zilnic masa in restaurantele La Mama.

In prezent Catalin Mahu detine sase restaurante La Mama in Bucuresti si unul la mare, la Mamaia, dar si doua cafenele Cafepedia in Bucuresti (Piata Alba Iulia si Universitate), totalizand 500 de angajati. Pentru 2008, acesta si-a propus expansiunea afacerii in toate orasele mari din tara.

“Bucurestiul ar trebui sa aiba la ora actuala un numar dublu de restaurante. Restaurantul reprezinta, atat un important loc de socializare, cat si o necesitate publica”, incheie Mahu.

Piata restaurantelor a inregistrat, anul trecut, o valoare de aproximativ 1,22 miliarde de euro si se asteapta ca in urmatorii doi ani sa atinga pragul de 2 miliarde de euro, conform analistilor companiei Visionwise Consulting, pe baza datelor furnizate de INS.

Specialistii Visionwise Consulting apreciaza ca piata va ramane in continuare puternic atomizata, anul trecut inregistrandu-se un numar de 5.267 de companii in domeniul restaurantelor, excluzand cafenelele, serviciile foodservice din hoteluri si catering. Cel mai mare numar de restaurante se inregistreaza in Bucuresti, cu 949 de astfel de locatii si Constanta, cu 530.