“Am inceput in 2004, intial importand materiale promotionale pentru clienti. Mi-am dorit foarte mult sa organizez evenimente, pentru ca include tot ceea ce am invatat, de la creatie la management”, ne-a declarat Ileana Marcu (foto), fondatorul MarkMakers (nume inspirat de Marketing Makers).

Anii petrecuti in multinationale i-au oferit o alta abordare a pietei, iar decizia de a pleca a fost privita cu circumspectie: “Foarte multa lume nu a inteles de ce vreau sa-mi asum aceste riscuri”, marturiseste aceasta.

Primul eveniment corporate a fost organizarea unei conferinte de presa pentru Hofman-La Roche, unde au fost invitate 60 de persoane, iar apoi compania a contactat-o pentru petrecerea de Craciun, care a inclus un spectacol de patru ore cu actori si muzica.

Un calculator si 500 de euro

“Investitia initiala au fost documentatia in jur de 500 de euro si un calculator. Sediul era la mine acasa”, spune Marcu, care, pana anul trecut, organiza singura evenimentele.

Nu de multe ori, s-a lovit de refuzul clientilor noi, care preferau agentiile mari, insa primii clienti au capatat incredere in serviciile complexe oferite de mica agentie. “In prezent avem 8-10 clienti stabili si un numar mediu de 4-5 evenimente lunar. Pana anul trecut, alergam dupa clienti, anul acesta am fost recomandata de catre altii ”, afirma aceasta.

Cum sa pornesti o firma de organizare de evenimente cu 1.000 de lei

Cum sa pornesti o firma de organizare de evenimente cu 1.000 de lei

Cum sa pornesti o firma de organizare de evenimente cu 1.000 de lei

Un client nu este numai pentru o zi, este in primul rand un parteneriat, considera fondatorul MarkMakers, care a ales diversificarea portofoliului de servicii pentru a acoperi nevoile clientilor sai, de la materiale promotionale pana la unui plan de marketing.

“Trebuie sa te diferentiezi”, crede Marcu, pentru care flexibilitatea serviciilor si seriozitatea sunt punctele cheie ale afacerii

Schimbarea a intervenit in ianuarie 2008, cand Marcu a decis ca doar un parteneriat ii va asigura investitia necesara pentru dezvoltarea companiei. “Am gasit niste asociati care inteleg faptul ca este o piata in crestere, in care nu te poti dezvolta daca nu investesti”.

Astfel, MarkMakers a beneficiat de investitii de 60.000 de euro, intr-un sediu nou, echipament si tehnica de calcul performanta, iar echipa s-a marit la 5 angajati si diversi colaboratori.

Piata de evenimente, inca la adolescenta

“Nu ne-am specializat pe o piata anume. Avem clienti din domeniul IT, farmaceutic, politic. Vrem ca la anul sa organizam mai multe evenimente sociale si sportive. Dorim sa promovam si alte sporturi, pentru ca in afara de fotbal nu se vede nimic”, explica sefa MarkMakers.

Citeste si:

Anul viitor, MarkMakers va organiza Campionatului European de Polo Masters, de la Oradea, care va reuni aproximativ 1500 de persoane zilnic, timp de o saptamana, intr-un eveniment estimat intre 300.000 si 500.000 de euro.

“Pe zona de events, piata este inca la adolescenta. Suntem un popor creativ, dar de multe ori nu gasim resursele necesare, se merge deseori pe cai deja batatorite. Sunt si multe exagerari”, considera Marcu, care se declara impotriva stereotipiilor.

Se intampla deseori ca potentialii clienti sa uite bugetul sau sa intarzie procesul de vanzare a unui contract. “Clientii vor multe cu bani foarte putini. Este foarte dificil. Poti face un eveniment cu 5.000 de euro sau acelasi eveniment cu 50.000 de euro”.

“Am avut si proiecte amanate”

Nu intamplator, bugetul dispus de clienti este extrem de important in acest business. “Marile lansari se fac pe bugete mari. Cele mai profitabile luni sunt in perioada de primavara-vara, din martie pana in iunie si in septembrie-octombrie”, afirma Marcu.

In plus, exista doua abordari privind castigurile din acest business. Se poate opta pentru comisionare (cota parte din eveniment) sau stabiliea unui tarif fix, in functie de amploarea evenimentelor. Astfel, tariful creste pentru lansarile de produs, spre deosebire de conferintele de presa.

“Acum stiu de la inceput ce implica un eveniment si stabilesc un tarif, la inceput mergeam pe comision. De exemplu, stabileam 10% dintr-un eveniment al carui costuri erau estimate la 100.000 de euro si in final se ajungea la 40.000 de euro, ceea ce este un dezavantaj pentru noi”, explica reprezentantul MarkMakers, care poate rula si bugete de 150.000 de euro pentru servicii VIP.

Mai mult, este clar ca in urmatoarea perioada criza va afecta bugetele alocate de clienti serviciilor de marketing. “Lucrand cu multinationale, asistam la taierea bugetelor. Am avut si proiecte amanate. Insa totul depinde de nivelul de decizie. Daca decizia e locala, nu ne va afecta foarte mult. Daca vine de la un nivel mai inalt, bugetele clientilor sunt mai reduse”, enunta Marcu.

Anul trecut, MarkMakers a raportat o cifra de afaceri de 130.000 de euro, iar la jumatatea acestui an incasarile au atins aproximativ 190.000 de euro. “Se vede clar aportul asociatilor”, spune Marcu. Penru 2008, se estimeaza venituri de 350.000 de euro, in timp ce marja de profit poate varia pana la maxim 35%, luand in calcul aici evenimentele corporate, dupa cum declara aceasta.

MarkMakers isi mai propune sa aduca un plus in industria organizarilor de evenimente prin instruirea viitorilor specialisti in comunicare. Pentru aceasta pune la dispozitie stagii de practica pentru studentii de la comunicare. Chiar in acest moment este implicata in proiectele lor o studenta in primul an la Comunicare si Relatii Publice, Universitatea Bucuresti.

Misiunea MarkMakers inseamna mai mult decat organizarea de evenimente, iar Marcu e pregatita sa atace piata de profil, pozitionandu-se ca marketer-ul ideal. “Oferim atat servicii BTL si PR, cat si servicii de creatie, tipar, promotionale, mai pe scurt, pentru client, suntem <<departamentul de marketing>> din exterior”, a incheiat Ileana Marcu.

De la investitii de 200 lei la o afacere de 50.000 de euro

De la investitii de 200 lei la o afacere de 50.000 de euro

De la investitii de 200 lei la o afacere de 50.000 de euro

Citeste si povestile altor idei de afaceri de succes din Romania.