Printre firmele care au inceput sa functioneze in timpul recesiunii se numara LexisNexis, companie de legislatie media, potrivit New Zealand Herald.

De asemenea, FedEx a inceput activitatea in aceeasi perioada si a devenit a doua companie de curierat din Statele Unite. Celebra televiziune CNN a fost lansata in 1980 la inceputul unei severe recesiuni ce a durat doi ani.

Duncan Shand este director managerial la compania de consultanta si marketing Inside Out, care are in portofoliu clienti precum Vodafone, House of Travel si compania de asigurari AMP. Pana la plecarea de la compania iHug, el a acumulat o experienta de 15 ani in aceasta industrie.

Confruntandu-se cu gasirea unui loc de munca sau cu ideea de a incepe propria companie, el a optat sa investeasca in dezvoltarea personala. “Am decis ca am avut destula experienta si asa am creat grupul de consultanta”, a declarat acesta.

Shand considera ca lansarea unei afaceri pe timp de criza nu este mai dificila in comparatie cu inceperea unui business propriu in timpul unui boom economic.

“In ceea ce priveste demararea unei afaceri intr-o recesiune se aplica aproape aceleasi reguli”, a declarat Shand, “insa proprietarii de afaceri probabil vor avea nevoie de un nivel ridicat de convingere si certitudine”.

“Cand au loc schimbari masive in economie, mereu exista oportunitati. Vor fi oportunitati peste tot in acest an”.

Avand in vedere faptul ca pentru unii someri este probabil mai usor sa inceapa o afacere decat sa gaseasca un nou loc de munca, sfatul lui Shand este ca pentru a incepe o afacere profitabila trebuie sa fie o decizie personala.

“Oportunitatile vin din ceea ce este experienta ta personala. De aceea nu as putea spune ca sunt doua sau trei arii pe care oricine ar putea sa le exploateze. Oamenii trebuie sa se uite la propria lor experienta si la fondul comercial, iar ulterior vor decide care afacere este buna pentru ei”, a declarat Shand.
Oricum, sectoarele valoroase includ colectarea de datorii si firmele care furnizeaza necesitati, cum ar fi mancare si haine, la o limita redusa din piata.

“Acestea sunt lucruri evidente la care ne putem uita, dar vor fi oportunitati in toate domeniile pentru oamenii de afaceri inteligenti”, a declarat Shand.

Dar este o mare diferenta intre inceperea unei afaceri si comercializarea profitabila. Nu conteaza ce idee de afacere aveti, cu siguranta exista deja un competitor si probabil va fi mai bine pozitionat pe piata decat dumneavoastra. Asadar, cum se poate porni un start-up?

“E nevoie sa va asigurati ca intrati in ceva care este cu adevarat diferit, o schimbare de joc, sau ca aveti o propunere foarte clara catre clienti”, a declarat Shand. “Acum nu este momentul pentru a lansa o oferta de tipul “am si eu” pentru a incerca sa strangeti o oarecare cota de piata”.

Shand spune ca in acest moment cine vrea sa inceapa o afacere trebuie sa ofere ceva foarte diferit sau sa vanda bunuri in diferite modalitati. “In cazul in care intrati intr-o piata competitiva, trebuie sa va ganditi cum puteti realiza ceva ce este radical diferit in comparatie cu competitorii dumneavoastra”, declara Shand.

“Nu spun sa nu faceti ceva ce alti jucatori deja fac, eu sugerez ca trebuie sa actionati diferit. Nu puteti intra pe piata si sa va ganditi ca doar cu ajutorul unui logo mai bun veti obtine cota de piata”.

Shand sugereaza analizarea punctelor forte pe care fiecare operator le are intr-un anumit segment.
“Un lant de magazine poate adauga un element particular la oferta, iar toti ceilalti competitori il vor urma. Trebuie sa fiti atent la ce alegeti deoarece in incercarea de crestere puteti adauga costuri inutile fara a adauga valoarea consumatorilor”.

Citeste si:

Antreprenorii care vor sa concureze cu un operator stabil ar trebui sa indentifice fiecare element al operatiunilor competitorului, sa descopere elementele inutile si sa le inlocuiasca cu altceva.

Multe companii s-au nascut din adversitate si din dorinta unor oameni care au ajuns la capatul economiilor facute, inclusiv cei loviti dur de recesiune, managerii de mijloc. “Poate aparea un moment cand nu aveti nicio optiune pentru a face ceva, si cred ca segmentul de mijloc din management care a ramas fara slujba va avea o buna experienta in industrie, iar cei mai buni isi vor dori sa devina responsabilii unei afaceri”.

“Ei vor avea ocazia sa joace dupa propriile reguli”.

Dupa o experienta de 12 ani in management-ul de resurse umane si recrutare, Kate Biling a decis ca vrea mai mult decat un serviciu intr-un “turn de sticla”. Ea era doritoare de varietate si voia provocari mai mari.
Cu 18 luni in urma a renuntat la serviciul sau pentru a deveni contractant. Ea a lucrat eficient, dar acum face demersurile pentru inceperea unei afaceri care se ocupa cu branding-ul angajatorului, relatii publice, cultura de companie, strategii de ocupare a fortei de munca si contracte de angajare.

Numele Blacksmith (Fierar) poate fi unul ciudat, dar este un cuvant care se potriveste perfect companiei, a declarat Billing si partenerul de afaceri Paul Leacock.

“Lucrul cu metalul este o arta, un mestesug si o stiinta – asa vedem noi compania noastra”, a declarat aceasta. “Noi incalzim lucrurile, le dam o forma, le racim si cream ceva folositor”.

Billing si-a abandonat locul de munca deoarece a vrut sa ajute companiile in diferite stagii ale dezvoltarii lor.

“Oportunitatiile de a face ceea ce vreau intr-o singura companie au fost destul de limitate”, a mai declarat antreprenoarea. “Apoi, intr-o zi, dupa luni in care ma gandeam la optiunile mele, am demisionat pentru a ajunge contractant. M-am gandit ca daca voi putea trece de primele sase luni dupa aceea va fi bine. Care e cel mai rau lucru care se poate intampla? Ai putea pierde niste lucruri daca dai gres”, a declarat Billing.

La 18 luni in care a functionat ca “o arma de angajat” care ajuta organizatii precum departamentele guvernamentale si Orchestra Filarmonica din Auckland, ea s-a asociat cu Leacock, fost manager la o firma de recrutare in IT.

Acestia nu au fost ingrijorati de stirile privind recesiunea globala.

“Este indicat sa fii ingrijorat de mediul de afaceri, dar noi credem ca este mai usor pentru noi, deja noi functionam pe piata si dezvoltam afacerea”, a declarat Billing.

Acum este o sansa de a cauta oportunitatile.

“In viziunea noastra, in ariile in care vrem sa operam, multi angajatori au intrat pe pilot automat. Cautam firme care sunt pregatite sa cheltuiasca si carora sa le aratam cum sa capete o valoare mai buna”, a mai spus antreprenoarea.

Billing subliniaza ca Blacksmith nu este doar o firma care ofera un loc pentru anunturile de recrutare.

“Ceea ce urmarim este sa mergem la companii, sa aflam de ce cheltuie in recrutare si pastrare, iar dupa aceea le furnizam optiuni mai bune care sa le ofere rezultate mai bune. Aceasta include analizarea personalului, sistemului si a clientilor”.