Pasiunea pentru carti si contextul pietei romanesti de librarii online i-a determinat pe cei trei initiatori ai proiectului sa se gandeasca in octombrie anul trecut la termenii necesari lansarii Owline si sa creeze, in final, conform “filosofiei” Apple, libraria.

“Suntem pasionati de filosofia pe care o aplica compania Apple, de felul in care aceasta a stiut sa fie constant inovativa si atenta la cerintele clientilor. Daca avem un model de business, mai mult sau mai putin constient, atunci acesta este”, spune Ramona Ciocan, unul din managerii librariei online.

Ideea de a comercializa carti pe Internet a apartinut le-a apartinut initial lui Cristian Dinu si lui Paul Balogh, doi prieteni. “Apoi, a fost chemata in echipa. Punctul inaugural a fost o discutie in trei pe terasa Muzeului Taranului despre concurenta si strategia pe care o vom urma pentru a reusi", spune Ramona Ciocan, unul din fondatorii afacerii online.

La o prima analiza, in online-ul romanesc exista zeci de site-uri care vand carti, fie ca acestea apartin editurilor existente pe piata sau au un profil strict independent si sunt doar furnizori ai unor producatori.

Totusi, potrivit Ramonei Ciocan, doar 2-3 librarii online sunt destul de vizitate si bine structurate in Romania. Owline.ro beneficiaza, pentru a face fata concurentei, de cateva noutati: ”audiobook-uri in format mp3 (download legal)-ceea ce reprezinta o premiera in tara, toate cartile noastre sunt in stoc, livrarea se face prin curier in 24/48 de ore, si o alta premiera, un parteneriat cu Apple si Humanitas Multimedia, din care a rezultat promotia iPod. ai carte.”

In ceea ce priveste segmentul librariilor online, acesta nu este foarte dezvoltat sau daca se intampla sa fie, atunci este dezvoltat deficient. ”Inca este loc de mai bine in ceea ce priveste acest lucru. Aici vrem sa intervenim noi”, afirma reprezentanta librariei.

Domeniul in cauza nu este unul extraordinar de profitabil, iar acest lucru se intampla in special pentru ca 60-70% din pretul cartilor vandute in acest spatiu pleaca la editura de la care au fost luate.

Pentru a reusi in aceasta industrie, lucrurile trebuie facute inteligent si cu o intuitie canalizata pe tot ce se intampla pe piata cartilor. De asemenea, cei care se lanseaza in astfel de afaceri, trebuie sa fie mereu cu privirea atintita spre trendul si cerintele sau nevoile publicului, cat si pe noile tehnologii.

Cele mai potrivite perioade pentru a maximiza castigurile realizate din vanzarea de carti sunt cele din jurul targurilor de carte, care au loc primavara si toamna, dar si de Craciun sau de Paste, sustine Ciocan.

In 2009, piata se va fragmenta si mai mult, drept pentru care Owline va cauta sa-si fidelizeze clientii, deja 100 la numar. In plus, anul acesta vom asista la o dezvoltare a segmentului de carti electronice, sub toate formele lor.

Citeste si:

Libraria online se adreseaza persoanelor cu studii superioare, interesate de o literatura de calitate, care poseda un card si nu au timp sa ajunga prea des in librarii. Cei 100 de clienti ai Owline sunt obisnuiti cu plata prin card si prefera curierul in locul cozilor de la posta.

Pentru acest an, Owline isi propune sa se dezvolte pe segmentul de carte electronica.

”Fiind un an atat de instabil, este greu sa faci previziuni cu privire la nivelul investitiilor. Insa stim ca vrem sa dezvoltam cartea electronica, asa ca vom investi in aceasta directie”, afirma Ramona Ciocan.

In prezent, Owline nu poate estima ce cota de piata detine pe acest segment in spatiul electronic, insa, potrivit reprezentantilor, libraria detine 100% din vanzarea online de carte audio in format MP3.

Negotul cu carti in mediul online versus cel traditional

Vanzarile de carti in spatiul electronic sunt influentate de evolutia tehnicii, care atrage si dezvoltarea a tot ce inseamna carte - de la obiectul in sine pana la spatiul in care este comercializata.

”Intr-un fel, este firesc sa existe doua medii distincte de vanzare a cartii. Sigur, exista avantajul transmiterii informatiei world wide web – de exemplu, o persoana din Canada poate avea acces la carti aparute in Romania si le poate cumpara in doar cateva secunde. Insa, la fel de bine, acel cineva dornic sa cumpere o carte anume pe Internet nu poate rasfoi cartea pe care si-o doreste,” adauga managerul librariei.

Owline a incercat astfel sa rezolve acest inconvenient prin postarea pe site a catorva fragmente din carti.

La Owline, cele mai multe vanzari se inregistreaza pe segmentul literatura. ”Fiind o librarie premium, avem carti din domeniul stiintelor umane si al fictiunii. Cel mai mult se cumpara ultimele aparitii, cartile declarate ale anului sau cele premiate, dar si audiobook-urile in format MP3. De exemplu, Toparceanu cu «El major si ea minora», in lectura lui Andrei Plesu, este in top”, mentioneaza Ciocan.

Libraria are, in momentul de fata, trei angajati permanenti si cativa colaboratori.