Adrian Gagu avea 28 de ani la sfarsitul lui 2002, cand un prieten din Germania l-a rugat sa traduca interfata software a unui program de inregistrare video.

Pentru ca traducerea acelei interfete l-a ajutat sa se familiarizeze cu sistemul, dar si pentru ca a avea studii de specialitate, in 1998 terminand Facultatea de Informatica la Universitatea din Bucuresti, a deschis Color Design, o firma care initial s-a ocupat cu importurile si distributia de componente a sistemelor de securitate pentru ca apoi sa se specializeze pe instalarea si mentinerea acestora.

.„Investitia initiala a de 15.000 de dolari a fost cu bani de acasa, adica de la tata. Isi dorea sa fac o afacere si m-a ajutat pentru ca si el e in comert, dar pe metalurgie, tatal meu fiind inginer metalurg. Investitia initiala am recuperat-o repede pentru ca la sfarsitul lui 2003 eram deja pe profit, dar nu cred ca i-am dat banii nici pana acum”, povesteste Gagu.

Investitia a fost folosita pentru pentru primele importuri din Germania, insa acum achizitiile lunare se fac acum mai ales din Coreea si Taiwan.

Principalul motiv pentru care in 2005 a renuntat sa mai cumpere produse de la prietenul din Germania, care ii devenise partener, a fost faptul ca instrumentele comercializate de acestea erau prea scumpe pentru Romania.

„Initial piata era foarte mica si serioasa, dupa care a crescut cererea, s-a largit si oferta. Unde erau doi, trei distribuitori au aparut sute. Acum, o camera obisnuita poate costa intre doua si cinci milioane de lei vechi, dar sunt in piata si camere de 500.000. Si am fost obligati sa ne orientam catre produse decente, dar cu preturi mai mici”, explica managerul Color Design.

Chiar daca si-a gasit furnizorii din Asia in special la targuri si expozitii din Romania si din strainatate, managerul companiei a inceput sa primeasca ofertele acestora pe e-mail inca de la doua, trei luni de la deschiderea firmei.

„Primeau trei, patru recomandari pe zi, acum primesc in jur de 30. Eram speriati pentru ca nu stiam de unde ne gasesc si le-am zis celor din Germania „Uite domne ce se intampla!”. Ei nu intelegeau romana, dar vedeau pagina, vedeau pozele si isi dadeau seama, si cum noi am inceput ca parteneri ai societatii din Germania a fost simplu sa ne gaseasca”, afirma Adrian Gagu.

Clientii i-au gasit tot pe Internet, prin publicitate online, dar au apelat si la targuri, expozitii si cataloage clasice.

Astfel, la patru luni de la infiintarea Color Design, in primavarea lui 2003, Adrian Gagu si colegul de facultate cu care se asociase au avut si primul client important, o firma de subansamble auto din Pitesti care comandase un sistem de supraveghere video de 120 de milioane de lei vechi.

Desi acum clientii target sunt cei care se ocupa de partea tehnica pentru benzinarii, banci, farmacii, case de schimb valutar si de amanet, hale de productie si depozite mari, in urma cu sase ani cu astfel de echipamente lucrau institutiile de stat si cele strategice si mai putin firmele.

Totodata daca la inceput, in 2003 erau trei companii mari care se adresau clientilor care isi permitau sa cumpere produse foarte scumpe, acum exista in jur de 30-40 de magazine virtuale specializate pe aceasta nisa.

Deschidera de magazine online a inceput din 2006 tot atunci fiind si perioada in care clientii venit inspre managerii firmelor si nu invers.

„Magazinul virtual l-am deschis in 2006 pentru ca inca de la inceput ne-am axat promovarea pe internet si noi intram in contact cu persoane care din 2002-2003 accesau internetul. Anul trecut vanzarile online au insemnat 50% din cifra de afaceri, pentru ca daca faci o lucrare buna sunt persoane care te recomanda sau daca isi deschid alte sedii lucreaza tot cu tine”, afirma managerul Color Design.

In 2008, compania a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 100.000 de euro, la jumatate fata de cea inregistrata in urma cu doi ani. Totodata profitul a scazut de la aproximativ 17.000 de euro in 2007 la 500 de euro anul trecut.

Cele mai mari vanzari sunt la sfarsitul si inceputul de an care inseamna in jur de 20% din vanzari, iar cele mai mici sunt vara.

Chiar daca inceputul crizei i-a facut pe unii sa creada ca afacerile din domeniul securitatii ar putea fi influentate pozitiv din cauza cresterii numarului de furturi si a nevoii oamenilor de a se simti in siguranta, nu a fost chiar asa.

„Din februarie am simtit primele efecte pentru ca nu mai circulau bani. Aveam comenzi, dar desi oamenii isi doreau produse nu mai aveau bani pentru ca nu incasau. Si din dorinta de a-si cumpara au trecut la sisteme mai ieftine. De exemplu, daca inainte pentru o benzinarie se cumpara un sistem de patru camere si un inregistrator de 4.000-5.000 de euro, acum se ia unul la 2.000. Pentru un magazin mic se cheltuiau in jur de 1.500-2.000 de euro, iar acum oamenii cumpara produse sub 1.000 de euro”.

Aceasta scadere a facut ca cifra de afaceri a companiei sa fie in primul semestru al acestui an de 35.000-40.000 de euro de la 55.000-60.000 de euro anul trecut.

Valoare medie a comenzilor in acest moment este in jur de 600-800 de euro, insa in anii precedenti acestea puteau ajunge si la cateva zeci de mii de euro precum cea de 45.000 de euro din 2007 facuta de o companie din domeniul IT, aceasta fiind si cea mai mare comanda de pana acum a firmei.

Desi a lucrat cu foarte multi straini, Adrian Gagu spune ca nu prea a intampinat probleme cu acestia, ci mai mult cu propriii angajati si cu gasirea acestora.

„Pana nu-i vezi la treaba, nu stii cum sunt si te cam pacalesti. Pot sa nu fie seriosi sau sa nu se priceapa. Sau cei care lucreaza pe economic sa nu reuseasca sa stabileasca suficiente contacte cu potentialii beneficiari”, povesteste managerul despre angajatii pe care i-a avut in cei aproape sapte ani pe piata.

Acum, acesta lucreaza cu o echipa de 15 persoane care au o medie de varsta de 25 de ani.

Chiar daca anul trecut a refuzat o oferta de vanzare pentru ca tine foarte mult la afacerea lui, Adrian Gagu recunoaste ca daca ar fi sa reinceapa, ar deschide aceeasi afacere, dar pe un alt model.

„As aborda clienti mai mari, as face alt gen de importuri, as merge catre segmentul premium unde lucrurile sunt mai serioase. Poate nu as incepe singur pentru ca investitia ar fi de 200.000-300.000 de euro si in primul rand as avea nevoie de oameni pregatiti si numerosi.
As incerca o afacere mare inca de la inceput pentru ca acum piata este mult mai asezata si as sti ce sa cer”, spune managerul.

Model de business- supraveghere video

  • Investitia initiala – 15.000 dolari;
  • Competitie : 30-40 de magazine online;
  • Valoarea medie a comenzilor: 600-800 de euro
  • Cifra de afaceri: 100.000 de euro;