Autocenzura, lipsa unei educatii adecvate, neimplicarea suficienta in retelele profesionale, dificultatea de a imbina viata profesionala cu cea familiala, dar mai ales accesul dificil la surse de finantare sunt printre principalele probleme pe care le intampina femeile care vor sa fie antreprenori, dupa cum spune Viviane de Beaufort, profesoara de Drept european in cadrul ESSEC Business School din Franta si cea care conduce programul “Enteprendre au feminin”.

Pentru ele este mai greu decat le este barbatilor sa infiinteze propria afacere, femeile reprezinta 28% din antreprenorii din Europa, in timp ce in Statele Unite, 48% dintre cei care au afaceri sunt femei, iar in Romania, 32,55%, potrivit unui studiu prezentat in iulie de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR).

Accesul mai dificil la surse de finantare face ca aproximativ 46% dintre femei sa isi creeze firme cu mai putin de 7.600 de euro, lucru care este valabil pentru 37% dintre barbati.

Totodata, potrivit studiului, in jur de 70% dintre femei isi creeaza propriul business, 22% dintre ele il mostenesc, iar 8% cumpara o alta firma.

Deoarece adesea femeile dispun de mai putini bani decat barbatii, atunci cand infiinteaza o firma, majoritatea aleg domenii in care investitiile initiale necesita capital mai mic, cel mai popular domeniu fiind cel al serviciilor, peste 60% dintre afacerile din servicii fiind lansate de femei.

Cu toate ca serviciile precum educatia ori sanatatea vor inregistra o evolutie importanta in viitor, acestea inca sunt privite negativ deoarece in prezent nu aduc o crestere mare din punct de vedere economic.

Aproximativ 70% dintre femeile antreprenor din Europa au inceput sa lucreze pe cont propriu inainte de 35 de ani, in timp ce in Romania varsta medie la care femeile aleg sa-si infiinteze o afacere proprie este de aproape 40 de ani, potrivit aceluiasi studiu realizat de CNIPMMR.

Tot din cauza banilor mai putini, 87,4% dintre afacerile lansate de acestea sunt firme cu mai putin de noua angajati, exceptie facand Polania si Finlanda, unde procentul este mai mic de 40%.

Pe de alta parte, doar in jur de 12% dintre companiile create de femei dureaza mai mult de 5 ani, in timp ce, dupa trei ani, 68% dintre cele conduse de femei supravietuiesc, fata de 76% in cazul companiilor infiintate de barbati, un factor foarte important in cazul sustenabilitatii unei companii fiind marimea acesteia, cele mai mici companii fiind si cele mai expuse inchiderii.

Desi companiile lansate de femei au mai multe sanse sa esueze, paradoxal, companiile lansate de femei sunt foarte productive.

Potrivit unui studiu realizat de “Centrul pentru Leadshipul femeilor” din Franta, numarul companiilor cu mai putin de 50 de angajati si conduse de femei este de doua ori mai mare decat al celor conduse de barbati.

Cresterea economica a firmelor conduse de femei este mai mare decat media, intre 1997-2002 firmele conduse de acestea inregistrand cresteri de pana la 40% de la an la an.

Acest lucru se datoreaza mai ales faptului ca, in general, femeile se concentreaza pe colaborarea intre angajati, in timp ce barbatii - pe supervizarea salariatilor si rezolvarea problemelor.

Printre celelalte dificultati pe care le intampina femeile antreprenor din Europa in a-si deschide o afacere se numara lipsa de sfaturi (28,1%), lipsa de contacte (27,7%) sau lipa increderii (17%).

O alta problema este imbinarea vietii de familie cu cea profesionala, 45% dintre femeile antreprenor considerand acest lucru ca pe o dificultate, avand in vedere ca 76,3% dintre ele sunt casatorite, iar 74,2% au si copii.

“Ar trebui sustinute centrele de educatie care formeaza antreprenori, sa existe burse pentru astfel de programe, iar bancile sa fie mai sensibile la necesitatile femeilor”, a declarat, pentru Wall-Street, Viviane de Beaufort.

In ceea ce priveste stilul de management al femeilor comparativ cu cel al barbatilor, de Beaufort enumera prudenta atat ca avantaj, cat si ca dezavantaj.

"Prudenta este un atu la fel ca si modul in care organizeaza oamenii, pentru ca ele dinamizeaza echipele. Dar prudenta este si o problema pentru ca femeile pot ezita sa riste, deci sa dezvolte", a explicat oficialul ESSEC.

Antreprenoriatul feminin in Romania

Profil de afaceri

- Firmele intreprinzatoarelor din Romania au in medie doi ani *, firmele lansate de femei fiind mai “tinere” decat ale barbatilor.

- Atat femeile, cat si barbatii obisnuiesc sa-si infiinteze afacerile din economii proprii.

- Femeile infiinteaza afaceri mai mici decat barbatii, intreprinzatoarele conducand firme cu trei angajati, iar barbatii cu patru.

- Afacerile lansate de doamne se dezvolta mai rapid, cu o rata de crestere de 39% fata de 31% in cazul barbatilor.

- Femeile se implica mai mult in afaceri internationale, 13,2% din produsele sau serviciile firmelor create de femei fiind pentru export, procentul ajungand la 13,14% in cazul barbatilor.

Sursa: Centre for Entrepreneurship & Business Researh “Antreprenoriatul Feminin in Romania: Caracteristici personale si efectul variabilelor socio-culturale” (2007)