Catalin Lascu este de parere ca pentru a da un raspuns util tinerilor care au un business si se afla la inceput de drum trebuie sa se porneasca de la doua idei simple: prima este aceea ca insasi decizia de a lansa un start-up este una strategica in principiu, intrucat implica un orizont mai larg de timp, o viziune care trebuie sa dea directia de urmat, precum si obiective pentru strategiile pe termen lung, mediu si scurt ale afacerii respective.

Al doilea punct de plecare luat in considerare de Catalin Lascu (foto stanga), cel care in trecut a coordonat activitatile de marketing ale companiilor Coca-Cola, Quadrant Amroq Beverages si ulterior PepsiCo International, in Romania si alte tari din regiune, este ca un start-up inseamna, in mod logic, o lansare intr-o anumita piata, lucru care implica imediat termenii "marketing" si "strategie".

Daca admitem scenariul enuntat de el, pentru elaborarea unei strategii de success, initiatorul start-up-ului ar trebui sa cunoasca foarte bine raspunsurile la o serie de intrebari privind factorii externi si interni care pot influenta evolutia respectivului business:

Factori externi

• piata/industria in care va evolua: marime, trenduri, atractivitate, bariere de intrare, perspective de crestere, perspective de costuri si de profitabilitate.

• clientii/consumatorii din piata respectiva: cine sunt acestia, ce nevoi si preferinte au, cand, unde, de ce ar cumpara produsele sau serviciile respective?

• care sunt canalele de distributie primare, care este dimensiunea si trendurile acestora, profitabilitatea fiecaruia etc.

• referitor la competitie, ar trebui sa stie foarte bine: cine sunt competitorii existenti si potentiali, ce pozitie ocupa in piata, ce produse au in portofoliu, care sunt punctele lor tari/slabe, ce strategii de piata aplica?

Factori interni

• in ce consta portofoliul de produse/servicii si ce ofera el diferit (puncte de diferentiere)?

• ce pozitie tinteste in piata.

• ce strategie de distributie are in vedere.

• are organizatia capabilitatea de a implementa viziunea?

“Insa, ce-i drept, nu orice start-up isi poate permite studii de piata pentru a obtine informatiile acestea. Dar o mare parte din ele pot fi culese din surse publice, institutii, presa, Internet, cu conditia sa stii ce sa selectezi si cum sa interpretezi si sa asamblezi informatiile. Iar la asta sunt buni consultantii”, opineaza Lascu.

Totodata, Dragos Nicolaescu (foto), fost country manager al integratorului de sisteme software Ness Romania si actual antreprenor, considera ca, fiind la inceput, orice tanar antreprenor nu are decat de invatat de la concurenta.

“Si nu se stie daca nu cumva unul din concurenti nu va fi interesat sa cumpere sau sa se alieze cu tine in viitor.”

Ce recomanda el tinerilor antreprenori legat de modul in care ei trebuie sa se comporte fata de competitorii pe care ii au?

1. In nici un caz sa vorbeasca concurenta de rau.

2. Sa intrebe clientii si prospectii ce parere au in legatura cu competitorii lor. “Clientii sunt cele mai valoroase resurse de informatii ale voastre. Daca ii intrebati va vor spune, in detaliu, ce anume nu le place la concurenta, dar si ce anume le place”, spune Nicolaescu.

3. Ascultati cu mare atentie, notati-va si mai ales luati aminte la ce va spun clientii “ca sa aveti grija sa faceti sau sa nu faceti ceea ce ati invatat”, completeaza el.

4. Apoi, incercati sa faceti un exercitiu de tipul celor pe care le aplica cei de la Mistery Shopping. “Pretindeti ca sunteti un client al concurentei si intrati intr-o discutie de business. Cu aceasta ocazie veti testa si descoperi toate punctele tari si slabe ale competitorilor vostri. Si, evident, nu ajunge sa stiti, e important sa si aplicati ce ati descoperit”, mai spune cel care va lansa in acest an prima sa afacere.