Legat de cele mai cerute francize in T1, atat investitiile, cat si solicitarile nu s-au schimbat foarte mult fata de anul trecut, ramanand similare cu cele din ultimul trimestru din 2009.

“Ceea ce s-a schimbat totusi este apetitul pentru investitii mai ridicate - primim un numar de solicitari din ce in ce mai mare pentru francize cu valoare peste 100.000 euro, francize pentru care acum cateva luni exista un interes destul de limitat”, a spus, pentru Wall-Street, Mihai Varutoiu (foto), managing partner AV Franchise Consulting, care opereaza site-ul francize.net.

Totusi, dupa cum spune el, este prea devreme pentru a se estima daca aceste cereri se vor concretiza in tranzactii efective, deoarece in cazul francizelor mai scumpe, procesul decizional si pregatirea investitiei dureaza, in medie, 3-4 luni.

“Insa acesta este un mesaj pozitiv in ceea ce priveste activitatea pe lunile viitoare”, a completat Varutoiu.

Nu la fel de optimist in estimari este si Eugen Driga, director de program la IMO Franchising Group, companie lansata in 1996 prin formatarea in sistem de franciza a Agentiei Imobiliare Perfecta, deschizind numeroase agentii. De atunci, IMO a realizat peste 20 francize de la A-Z si le-a promovat cu succes in Romania si strainatate. In total, grupul a contribuit la semnarea a peste 300 contracte de franciza.

“Comparand francizele ale caror evolutie ne este cunoscuta, putem afirma ca vanzarile de francize pe primele trei luni ale anului 2010 sunt cu circa 30% sub cele din primul trimestru al anului 2009 si la jumatatea celor din primul trimestru 2008”, conform lui Driga.

Acesta sustine ca francizele imobiliare, de servicii financiare, asigurari, resurse umane si fashion retail la nivel ridicat au cazut complet in primul trimestru al acestui an.

Ce se cauta in 2010: Francizele cu investitii initiale mici

In ceea ce priveste valoarea celor mai populare francize din T1 2010, aceasta s-a ridicat la 10.000-15.000 euro.

“S-au cautat francizele cu capital de start de maxim 10.000-15.000 euro si amortizarea investitiei in maxim 18 luni”, a declarat reprezentantul IMO Grup.

Managing partner-ul Francize.net a spus ca suma medie a celor care au solicitat o franciza s-a aflat in jurul valorii de 15.000 de euro, iar suma medie a celor care chiar au investit intr-o franciza s-a situat undeva la 25.000 euro, adaugand ca aceste valori sunt estimate in functie de activitatea companiei AV Franchise Consulting.

Varutoiu a dat si cateva exemple de francize care s-au cautat in primele luni ale anului:

- Fitosica (5.000 euro)
- Eleven One Waterless Car Wash (2.800 euro)
- Cafeneaua Gloria Jeans (150.000 euro),
- Cacharel (200.000 euro),
- Texas Chicken, master franciza (1 milion dolari).

Potrivit lui Eugen Driga, francizele de fast-food ieftine, de reparatii in constructii sau curatenie industriala au fost printre cele mai solicitate.

Ce urmeaza? “Vara nu a fost niciodata un varf al start-up-urilor de francize. Nu credem ca urmatoarea perioada va avea o evolutie mai buna decat cea din primul trimestru”, a mentionat el. Mihai Varutoiu crede ca, referitor la piata de francize, se constata o revenire.

“Aceasta este la sfarsitul unei perioade de stagnare, o crestere efectiva urmand a fi simtita incepand cu toamna lui 2010.”

In ceea ce priveste activitatea AV Franchise Consulting in urmatoarele trei luni, fondatorii vor merge pe doua directii: promovarea unor noi francize cu investitie initiala scazuta si introducerea de noi master francize pe piata din Romania, brand-uri de renume care inca nu au ajuns la noi in tara.

Momentan, compania se afla in discutii avansate pentru a reprezenta pe plan local aproximativ 8 noi branduri internationale. In plus, doua noi francize vor intra in portofoliul companiei in urmatoarele saptamani, o covrigarie (4.000-5.000 euro) si o franciza de health si produse naturiste (1.000 euro).

Propriul business cu francize la varsta de 23 de ani: Investitii de 5.000 de euro si profit dupa trei luni

Propriul business cu francize la varsta de 23 de ani: Investitii de...