De ce un business cu ceaiuri si nu unul cu cafea? In primul rand, pentru ca piata de cafea din Romania este una educata, pe cand cea de ceaiuri se afla abia la inceput, tara noastra situandu-se in “coada listei” in ceea ce priveste consumul de ceai.

“Am inceput afacerea in primul rand din pasiune si apoi pentru ca am identificat oportunitatile oferite de piata care, in momentul de fata, inca este o mare consumatoare de ceai la plic (piramida) si care ar consuma ceai infuzabil in masura in care ii este oferit un produs de calitate”, a declarat Adrian Chirca, fondatorul Sweetwood.ro.

Magazinul online a presupus o investitie de 10.000 euro, bani orientati catre un stoc initial si spre realizarea site-ului, care se afla sub observatia unei companii specializate pe e-commerce. De asemenea, suma alocata dezvoltarii acestui proiect s-a indreptat si catre realizarea unor meniuri pentru diversi jucatori, din HoReCa sau alte domenii, cu care managerul Sweetwood dezvolta parteneriate, cat si catre procesul de ambalare (etichete, pungi).

Site-ul are si o sectiune de blog, prin care Chirca urmareste sa ofere cat mai multe informatii despre ceai – de la metode de preparare pana la istoria ceaiurilor.

Ceaiurile comercializate de magazinul online sunt distribuite in momentul de fata in cafenele si se poarta ceva discutii pentru a le distribui si in ceainarii. “Insa acestea din urma isi aduc propriile ceaiuri, deci este putin probabil ca aceste unitati sa doreasca sa cumpere produsele noastre, care provin din Germania, de la una din cele mai mari firme producatoare de ceai, care detine mai mult de 80% din productia mondiala de vanilie si detine plantatii in toata lumea si are o traditie de peste 180 de ani”, explica el.

In momentul de fata, ceaiurile Sweetwood pot fi gasite in aproximativ 10 cafenele din Bucuresti si provincie. Planul lui Adrian Chirca este de a ajunge la un numar de 50 de locatii pana la sfarsitul anului. Totodata, clientii nu pot cumpara ceaiurile doar accesand magazinul online.

“Exista in prezent o varianta pe care o oferim anumitor clienti, de a vinde ceaiul in propriile locatii. La ora actuala, acest lucru este valabil pentru un centru spa si pentru alte doua cafenele care vand produsele noastre.”

Magazinul antreprenorului are circa 20 de sortimente de ceai, printre cele mai apreciate pe piata din Romania, ca si continut (ceaiul verde, ceaiul negru si amestecurile de fructe).

Obiectivul Sweetwood este sa atinga, in primul an de activitate, o cifra de afaceri de 60 – 70.000 euro. Insa este greu de facut estimari, avand in vedere ca site-ul are aproape o luna de cand este lansat. “La fel, este destul de dificil de apreciat tinta de profit, in conditiile in care vorbim de ceai, un produs de nisa, vazut ca scump in comparatie cu variantele la plic, accesibile si mai ieftine. Insa, dat fiind ca piata de ceai a trecut de 20 milioane euro anul trecut, speram la un procent reprezentativ dupa un an de activitate. Evident, in conditiile in care va creste per total consumul”, explica seful magazinului online de ceaiuri.

Bugetul de promovare al Sweetwood.ro nu este unul foarte solid, mai ales pentru ca promovarea a venit, in prima faza, ca o propunere din partea jucatorilor din HoReCa: sustinerea de degustari, evenimente etc. “Apoi, promovarea o face chiar produsul in sine, iar resursele pleaca pe online in proportie de 80%. In rest, colaboram cu reviste de specialitate pentru a ne face cunoscuti”, arata el.

Desi exista concurenta pe piata de ceaiuri, aceasta este departe de a fi saturata sau aglomerata, asa incat Adrian Chirca are in plan sa se extinda, insa nu neaparat printr-un magazin traditional de ceaiuri.

“Nu ne-am fixat inca un tel din a deschide un magazin de ceaiuri, poate si pentru ca afacerea a pornit un pic diferit. Daca majoritatea jucatorilor din piata au deschis un magazin si apoi au inceput distributia, noi am pornit cumva invers, direct cu distributia. Nu excludem varianta unui magazin, dar in prezent resursele merg spre online, pentru ca ne dorim sa il perfectionam si sa oferim cat mai multe sortimente si accesorii. Cel mai probabil, vom deschide o ceainarie care sa fie in acelasi timp si magazin.”

Insa, pentru moment, dupa cum spune antreprenorul, produsul este unul de nisa, adresat cunoscatorilor, celor care stiu deja ce sa cumpere si nu au nevoie de un magazin propriu-zis.

Magazinul online va fi cel care va avea alocata cea mai mare parte a resurselor, pentru ca este cea mai buna varianta de expunere pentru acest tip de produs. In plus, din cauza scaderii consumului urban, dar si in conditiile actualei crize economice, consumatorii se orienteaza spre consumul casnic, mai ieftin si mai comod.

Sweetwood nu are un numar semnificativ de vizitatori in prezent, insa, din toamna, managerul magazinului se asteapta sa sara pragul de 300-400 utilizatori/zi.