Spre comparatie, cifra de afaceri generata de sistemul de franciza din Romania a atins chiar in 2006 cota de 1 miliard de euro.

Retelele de franciza romanesti reprezinta 45-47% din cota de piata a tuturor sistemelor de francize, datorita faptului ca produsele si serviciile sunt adaptate nevoilor consumatorilor, dar si pentru ca pretul si investitiile necesare sunt mai mici decat cele aferente francizelor straine.

Potrivit lui Mihai Varutoiu, managing partner AV Franchise Consulting, companie care opereaza site-ul francize.net, faptul ca retelele de franciza romanesti constituie 45-47% din cota de piata a tuturor sistemelor de francize este un lucru bun, dat fiind ca piata locala este umpluta practic de branduri straine.

"Cifra este mare si importanta, insa nu cred ca se va mentine si in 2010, deoarece, desi numarul de francize care se lanseaza in Romania este in crestere de la an la an, asta nu inseamna si ca francizele sunt romanesti. Brandurile straine vor intra cu putere pe piata locala", a declarat Varutoiu.

Francizele autohtone abia acum incep sa isi faca loc pe piata, timid insa.

Cele mai multe francize sunt in domeniul industrial (bauturi racoritoare, alcoolice, fabricarea materialelor de constructii), acesta fiind urmate de cele din servicii (financiare, de personal, de intretinere, imobiliare), retail (fara industrie alimentara), fast-food si industria hoteliera.

Citeste si:

Mihai Varutoiu insa crede ca nu va exista domeniu in care sa nu se lanseze francize.

"In ciuda crizei, oamenii vor continua sa deschida francize in diverse domenii, chiar si in imobiliare, care stim cu totii ca nu au mai mers atat de bine pe fondul recesiunii. Insa acum este momentul lansarii lor. Dupa ce situatia economica isi va reveni, cu siguranta cei care au ales sa deschida acum vor avea de castigat", a afirmat el, adaugand ca, in 2010, cifra de afaceri a businessurilor in sistem de franciza pe piata locala va scadea comparativ cu 2009, cand aceasta a atins 900 milioane euro.

Conform unor studii recente, romanii cheltuiesc cea mai mare parte din veniturile lor pentru hrana, fiind pe primul loc in UE la acest capitol, lucru ce se reflecta si in proportia detinuta de francizele destinate acestui domeniu.

In ceea ce priveste francizele externe, cele mai multe sunt din SUA, Italia, Franta, Spania, Marea Britanie, Germania, Canada si Ungaria.

Acest studiu este primul catalog de francize autohton, dedicat francizelor romanesti si straine care activeaza pe piata noastra, dar si celor ce doresc sa-si extinda activitatea.