Piata locala de francize a inceput sa se maturizeze, dat fiind ca tot mai multe companii internationale cauta antreprenori si oameni de afaceri profesionisti care sa preia si sa dezvolte un anumit concept de afacere in Romania; singura problema este ca, de multe ori, companiile respective s-au dezvoltat in anumite conditii de piata, care nu se regasesc pe plan local intru totul.

"Totusi, o piata de francize exista si la noi, iar tot mai multe companii straine vor sa se lanseze pe plan national. Problema se pune la nivelul capitalului de investit al partenerilor autohtoni care, mai ales dupa scaderea numarului de solutii de finantare acordate de banci, si-au redus capitalul disponibil pentru astfel de investitii", explica Adrian Gheorghe (foto), managing director la ThinkBig International, companie de consultanta specializata in domeniul francizelor.

Odata cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, unei multinationale din vest ii este foarte usor sa se lanseze pe piata romaneasca. In plus, in viitor, dupa cum afirma Adrian Gheorghe, tot mai multi antreprenori se vor gandi la posibilitatea de a investi intr-o franciza.

ThinkBig a fost fondata in 2004, iar in prezent 80% dintre clienti sunt companii internationale care au acordat unui antreprenor roman franciza.

Compania de consultanta specializata in domeniul francizelor are in portofoliu peste o suta de firme, din zece industrii diferite.

"Cele mai cautate francize de cumparat in Romania nu provin neaparat din domenii foarte performante, ci sunt companii foarte puternice in alte tari, care ofera o reala oportunitate de afaceri antreprenorilor de pe plan local. Exista trei profile de persoane care cumpara francize de la noi - oameni de afaceri consacrati, care au mai multe businessuri, vor sa intre intr-un nou segment de piata si prefera franciza, apoi sunt angajatii din multinationala care au venituri substantiale si care vad in franciza o oportunitate de business pe termen lung si persoanele care nu au o experienta consistenta de business, dar vor sa inceapa o astfel de afacere", spune managing partnerul companiei.

Cei care incep o afacere in franciza sunt preponderent barbati (peste 60%), au varsta cuprinsa intre 27 si 50 ani, si investesc intre 10.000 si 100.000 de euro.

Anul trecut, cele mai solicitate francize au fost cele din sectorul alimentar (35%), retail (27%) si servicii (10-15%). In ultimii doi ani, tot mai multe companii locale au apelat la acest sistem, deoarece le era greu sa se dezvolte la nivel national si sa sustina asemenea investitii. Romstal este un bun exemplu in acest sens.

"Piata a fost cumva influentata de criza in 2009. Pe de alta parte, oferta de francize a crescut anul trecut. ThinkBig a incercat sa contracareze aceasta deficienta prin marketing si o promovare mai buna. Desi cifra noastra de afaceri a scazut cu 10-15% in anul precedent, in 2010 veniturile au crescut cu aproximativ 20% fata de 2009, an marcat mai mult de panica", arata Gheorghe.

Citeste si:

Pe plan local, cele mai multe francize sunt dezvoltate in Bucuresti, Cluj, Timisoara, Sibiu, Brasov, Iasi, Constanta, Galati si Braila.

In esenta, franciza ofera un format de business, care, daca este respectat si adaptat la nivel national, va fi functional. De aceea, in general maximum 7% dintre francizele lansate pe piata locala au ajuns sa falimenteze. Greselile pentru care s-a ajuns in acest punct au apartinuy antreprenorului, care fie nu a putut sa sustina afacerea prin investitii pentru a deveni profitabila, fie nu a ales cel mai bun moment pentru a intra in piata sau nu a adaptat modelul francizei pe piata locala.

"Cand un antreprenor cumpara o franciza internationala i se furnizeaza toate informatiile de care are nevoie. In plus, i se face o instruire serioasa. Totusi, este firesc si recomandat ca orice antreprenor sa aiba o experienta in business de cel putin cinci ani, fie si in alt domeniu de activitate decat cel in care este franciza. Ajuta orice experienta."

Sfaturi pentru cei care vor sa cumpere o franciza

Greutatile pe care le-ar putea intampina o persoana care vrea sa cumpere o franciza sunt legate de identificarea locatiei potrivite (care ar trebui sa favorizeze traficul de persoane si de potentiali clienti), obtinerea unei mase a incasarilor care sa ajute compania sa intre pe profit si angajarea unor persoane care sa se integreze in cultura organizationala a companiei.

De ce ar trebui sa tina cont cei care isi deschid o afacere in sistem de franciza?

"Ar trebui sa apeleze la un consultant in primul rand. Apoi, daca vor sa faca acest demers pe cont propriu, ar trebui sa analizeze istoricul companiei care ofera franciza respectiva, raportul dintre numarul de locatii proprii si numarul de francize (uneori o credibilitate mai mare o au acele companii care au un numar de locatii proprii mai mare). De asemenea, ar trebui sa verifice suma necesara de investit, sa ceara francizorului cateva persoane care detin franciza respectiva si pot da un feedback veridic asupra mersului afacerii, sa gaseasca locatia potrivita, oamenii potriviti", spune Adrian Gheorghe.

Cat costa sa cumperi o franciza in sectorul:

- Cafenelelor: 80-100.000 euro
- Retailului: 10-15.000 euro
- Cosmeticii: 20-80.000 euro
- Servicii: 15-20.000 euro