“Este inca simplu de facut o firma, pentru ca sunt o multime de domenii de business noi si este mai usor decat in alte tari, precum Anglia sau Germania. Dar, intr-adevar, nu mai este la fel usor ca acum 10 ani sau mai ales acum 20 de ani”, explica George Butunoiu, adaugand ca o afacere de succes este una care creste, la inceput, cel putin cu 20-30% anual.

Din 1990 si pana in noiembrie anul trecut au fost inmatriculate 2.077.733 de firme, conform datelor de la Registrul Comertului, dintre care 114.591 in anul trecut, comparativ cu 81 de companii in 1990. Cei mai buni ani in privinta deschiderilor de companii au fost insa 2004 si 2005.

“Cred ca nu este mai dificil decat pe alte piete. Este adevarat ca unele conditii (birocratice, fiscale, de recuperare a creantelor etc.) din alte piete sunt mai favorabile, insa in Romania avem cateva avantaje: un numar mare de locuitori, competitie scazuta, putini romani cu mentalitate antreprenoriala, costurile cu forta de munca sunt reduse”, afirma Octavian Badescu, fostul director general al Alo Curier si cel care a lansat compania Sameday (servicii de livrare in aceeasi zi), Field Expert (marketing direct) si compania de cercetare de piata Retail Plus Eastern Europe.

De asemenea, in opinia sa, pe piata locala exista o cerere potentiala pentru anumite produse - intrucat cererea nu este acoperita, iar serviciile sunt in general slabe calitativ -, piata de comert online care este inca la inceput (desi avem un grad mare de penetrare a Internetului de buna calitate), faptul ca afacerile online au inca un cost mic de start-up. Insa, spune antreprenorul nu trebuie ignorat dezavantajul puterii de cumparare reduse. "Sunt doar cateva sute de mii de oameni si cateva zeci de mii de companii care ar putea fi tinte viabile pentru firmele vanzatoare".

Pentru Badescu, o companie este de succes daca aduce beneficii tuturor partenerilor implicati: actionari (prin dividende), clienti (prin servicii, satisfacere de nevoi si valoare adaugata), angajati (prin salarii), creditori (prin dobanzi platite), furnizori (prin plata celor achizitionate), comunitate (prin impozitele platite la stat si redistribuite).

Antreprenorul adauga ca firmele care au scapat de faliment prin procedura insolventei nu pot fi numite de succes, acestea nefiind decat esecul unei afaceri.

Nevoia de experienta si mai ales de bani se vede clar atat in cazurile in care anumite companii ajung in insolventa sau chiar la faliment, cat si la inceputul businessului.

“Este usor sa deschizi o afacere daca ai capital, pentru ca, fara acesta, este pierdere de timp si energie. De asemenea, ai nevoie de expertiza. De exemplu, pentru noi, si dupa un an este greu. Au fost greseli pe care le-am facut si pe care poate le-as fi evitat daca ma asociam de la inceput cu cineva cu experienta si cu un capital mai mare. Pentru mine, o afacere de succes este aceea care are fluxul de lichiditati pozitiv si o crestere a cifrei de afaceri constanta”, afirma Marius Dan, un tanar antreprenor care anul trecut a lansat cu aproximativ 14.000 de euro Tudor. Personal Tailor, o afacere in domeniul hainelor barbatesti realizate la comanda.

Citeste si:

Cristina Alexandru, cea care in 2007 a fondat Startups.ro, un site dedicat antreprenorilor, afirma ca inca mai sunt nise de piata in care se poate intra si creste usor si, de asemenea, ca afacerile noi pot profita in aceasta perioada, deoarece multe dintre firmele active se concentreaza mai putin pe extinderea puternica a businessului.

Printre domeniile in care este mai usor sa lansezi si sa dezvolti o afacere se numara serviciile sau online-ul.

“In servicii, barierele de intrare sunt mici pentru ca este vorba de afaceri ce pot functiona (cel putin la inceput) pe principiul "one-man-show". Din punct de vedere al fondatorilor, acestea sunt fie lansate de tineri care vad o oportunitate in piata, fie de manageri ori specialisti care au acumulat experienta profesionala in multinationale sau companii romanesti mari si care decid sa infiinteze o companie bazata pe expertiza lor. Cred ca cele mai multe sanse de succes sunt detinute de persoanele care au experienta de multi ani in domeniu si ale caror calitati profesionale sunt recunoscute in industria in care activeaza, pentru ca (cel putin la inceput) firma atrage clienti pe baza brandului personal al fondatorului”, explica antreprenoarea.

Alexandru adauga ca, pentru a spune ca o companie este de succes, criteriile difera de la o afacere la alta, in functie de ceea ce isi doresc fondatorii sau actionarii.

“De exemplu, pentru anumiti fondatori ai unei companii, succes inseamna sa faca un exit de cateva milioane de euro. Pentru altii, succes poate insemna detinerea unei afaceri mici, dar bazate pe un hobby (business as a lifestyle). Astfel, cred ca succesul se refera la atingerea obiectivelor. De aceea este foarte important ca atunci cand lansezi o afacere sa iti fie foarte clar de ce vrei sa faci asta. Daca nu stii spre ce te indrepti, nu ai cum sa alegi drumul bun, cel care te duce la succes”, spune ea.

Pe de alta parte, Calin Fusu, fondatorul si directorul general al Neogen, companie care detine site-ul de joburi BestJobs si reteaua sociala Neogen, afirma ca nu este usor sa deschizi si sa ai o afacere de succes in Romania.

“Fiind cateva nise neacoperite si cererea existand pentru anumite produse si servicii, poate parea mai usor, dar aceste avantaje sunt compensate de faptul ca puterea de cumparare a romanilor nu este mare”, explica Fusu, adaugand ca pentru el o afacere de succes inseamna ca aceasta sa faca bine cat mai multor oameni.