Primele experiente in industria de software ale lui Lucian Butnaru au inceput in urma cu zece ani. La 18 ani a devenit angajat al unei companii romano-franceze si lucra pentru clienti din Franta. A fost promovat ca Project Manager in cadrul companiei, pozitie care i-a oferit posibilitatea de a invata cum se fac afacerile in acest domeniu.

Doi ani mai tirziu, impreuna cu unul dintre clientii companiei a decis sa aplice modelul externalizarii de servicii software catre Romania si pe cont propriu. „Tinind cont ca in perioada 1997-1998 media salariilor din Romania era mult mai mica decit acum, resursele umane erau usor de gasit, iar concurenta in acest domeniu foarte scazuta, am reusit sa pornim afacerea cu investitii mai mult decit rezonabile“, povesteste Butnaru cum a inceput sa devina de la angajat angajator.

Clientii mari au adus milionul de dolari

Au pornit afacerea Akela cu 15.000 de dolari. In prima faza, partenerul francez al lui Butnaru se ocupa de vinzari in Paris, iar tinarul asociat roman avea ca principal obiectiv crearea si coordonarea unei echipe de dezvoltare software care sa satisfaca exigentele clientilor francezi.

In scurt timp, firma Akela a obtinut citeva referinte remarcabile, lucrind pentru clienti ca SNCF, M6, France Telecom, Credit Agricole si BNP. In anul 2000, dupa doi ani si sase luni de activitate, Akela numara 70 de angajati, iar cifra de afaceri ajunsese la aproximativ un milion de dolari.

Recesiunea, motiv de preluare

Citeste si:

La sfirsitul anului 2000, piata franceza a fost marcata de o faza de recesiune economica, cu precadere in domeniul IT, motiv pentru care si numarul de clienti din aceasta piata a scazut. „Am indreptat directiile de dezvoltare ale Akela catre restul Europei de Vest si SUA, cit si catre Romania. In scurt timp, am reusit sa dezvoltam un portofoliu de clienti diversificat, devenind independenti de partenerul nostru francez“, isi aminteste Butnaru.

In anul 2002, „avind in vedere lipsa de motivare si implicare a actionarilor francezi“, Butnaru a negociat preluarea pachetului majoritar la Akela. „A fost un moment important in evolutia Akela si a mea personala“, a marturisit tinarul antreprenor.

Problemele de imagine ale Romaniei

Pina prin 2003, perceptia externa a imaginii de ansamblu a Romaniei a fost de multe ori un impediment in relatiile cu clientii externi, sustine Butnaru. „Multi dintre executivii companiilor-client intrebau: «Unde vreti sa dezvoltam sistemul nostru? In Romania?!».

Pe parcurs, mai ales incepind cu 2004, lucrurile s-au ameliorat simtitor, mai ales datorita anuntatei intrari a Romaniei in Uniunea Europeana“, continua Butnaru. „Pe de alta parte, toti clientii nostri erau de acord ca inginerii din Romania sint foarte bine pregatiti si ca au un nivel de creativitate greu de gasit in alte parti“, a completat omul de afaceri.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4605&art=38&cHash=98de1a5133