In 1999, cand ideea de Internet era pe buzele tuturor, doi pusti de 25 de ani isi propuneau sa realizeze un computer la fel de complex ca acela din Star Trek, care sa dea intotdeauna raspunsul exact la orice fel de intrebare. Si asta in numai o fractiune de secunda.

Parea putin probabil ca Page si Brin vor reusi in ceea ce isi propun. Principalul lor competitor – Yahoo! Inc – era deja o companie redutabila, cu rezultate financiare solide si care avea cativa ani buni de experienta pe piata. Ceea ce – in lumea extrem de dinamica a Internet-ului – poate insemna enorm.

Si-au dat insa seama ca exista posibilitati enorme de a imbunatati experienta de cautare online. Primele motoare de cautare, care sortau paginile pe baza analizei cuvintelor cheie si a pozitiilor lor in document, se dovedeau depasite odata cu expansiunea web-ului. Cei doi au gasit, ca posibil raspuns, solutia de a lua in calcul miliardele de linkuri intre paginile web. Logic, Page si Brin considerau ca este mult mai probabil ca o pagina catre care alte 500 fac referire sa fie mai relevanta decat una indicata de doar 5 alte pagini. Cu alte cuvinte: au transformat cautarea pe Internet intr-un urias concurs de popularitate.

Acum, Google este o companie cu peste 3,000 de angajati, care a indexat peste 8 miliarde de pagini de Internet si ale carei servere suporta zi de zi peste 650 milioane de cautari. Este un fenomen, a intrat in viata noastra cotidiana, este folosit ca si verb (“to google smthg.” insemnand “a cauta ceva pe Internet” - evident, folosind Google).

Dar succesul atrage dupa sine si multe provocari. Valoarea actiunilor Google a crescut enorm, atingand aproape 200 USD. Capitalizarea sa bursiera a depasit General Motors Co. si Ford. Genul acesta de repere financiare presupune asteptari foarte mari, in conditiile in care Yahoo si Microsoft – doi giganti ai Internet-ului – preseaza pentru a recupera terenul pierdut in privinta cautarii online.

Familia si mediul – factori decisivi

Sergey Brin si Larry Page provin dintr-un mediu academic legat de informatica sau matematica.

Larry – sau Lawrence – Page s-a nascut si a crescut in Michigan, fiind fiul lui Carl Page, un pionier in domeniul informaticii si al inteligentei artificiale. Tatal sau si-a obtinut doctoratul in informatica in 1965, cand domeniul era inca la inceputuri si a devenit profesor la Michigan State University. Sotia sa, mama lui Larry, a lucrat de asemenea in domeniu predand la facultate despre limbaje de programare. Este de la sine inteles de ce Larry afirma ca s-a indragostit de computere de la frageda varsta de 6 ani.

Sergey Brin s-a nascot in Moscova, fiind fiul unui economist-matematician sovietic. Familia sa a emigrat in SUA in 1979 pentru a scapa de persecutiile la care erau supusi evreii, iar Sergey si-a obtinut licenta in matematica si informatica la Maryland University inainte de a se inscrie la studii postuniversitare la Stanford University.

Garajul – cheia succesului

Cineva afirma nu de mult ca pentru a avea un business de succes trebuie a) sa ai un garaj si b) sa renunti la facultate. Cel putin asa au procedat Bill Gates, Michael Dell si Larry Ellison. Si numai rau nu le-a mers… Dar DA ! Asa au inceput si Page & Brin – in garajul unui prieten, e drept ca dupa ce reusisera sa stranga 1 milion USD de la familie, prieteni si investitori.

S-au cunoscut in timp ce isi faceau doctoratul la Stanford University. Colegi de camera in camin, au inceput sa isi faca proiectele pentru facultate impreuna si, in curand, au creat un software de cautare care sa sorteze rezultatele dupa popularitatea paginilor. Si asta pentru ca observasera ca de cele mai multe ori nu primul rezultat se dovedeste a fi si cel mai util.

Initial i-au spus BackRub. Apoi i-au schimbat numele in Google (de la termenul matematic googol - zece la puterea o suta), au facut rost de garaj si au purces la treaba. Iar cresterea a fost masiva.

Birourile Google - atmosfera de vis

Sediul central al Google este in Mountain View, California, in centrul celebrei Silicon Valley – si fondatorii au facut tot posibilul pentru a-si tine angajatii fericiti.

Printre altele - jocuri saptamanale de hockey in parcare, o maseuza angajata full-time si un pian la care te poti relaxa oricand. Fiecare membru al echipei Google are la dispozitie o zi libera saptamana pentru a se ocupa de propriile proiecte.

In plus, se pare ca bucatarul sef al companiei a lucrat in trecut pentru formatia rock Grateful Dead.

Larry Page si Sergey Brin sunt doi multi-miliardari relaxati, carora traiesc viata la maxim si se simt extrem de bine facand ceea ce le place. Nu au vile impresionante ca Bill Gates, ci locuiesc cu chirie in niste apartamente modeste. Conduc amandoi acelasi model ecologic de Toyota – Prius – un hibrid bazat pe electricitate si benzina. De obicei se imbraca in tricouri si pantaloni scurti si sunt niste workaholic-i inascuti.

Simtul umorului e la cote maxime. Larry Page, explicand in 2001 modalitatea prin care Google produce atatea rezultate in cazul unei cautari, a raspuns mai intai ca “sunt in realitatea rezultate de miliarde de copii angajati de Google in Africa”, revenind apoi si mentionand ca au aproape zece mii de servere care asigura intregul sistem (in martie 2001). Iar Sergey, intrebat cum se simte in calitate de al doilea cel mai dorit burlac din business-ul de Internet, a raspuns in gluma ca ceruse deja sa se numere din nou voturile.

Management autentic platit extraordinar

Una din cele mai inteligente decizii luate de Page si Brin in privinta managementului operational a fost angajarea ca CEO a lui Eric Schmidt, fost Presedinte al Consiliului de Administratie al Novell si Director al Diviziei de Tehnologie a SUN Microsystems. A fost un moment decisiv pentru Google, care are din acel moment la carma un manager profesionist. De altfel, recrutarea lui Schmidt s-a dovedit a fi probabil cea mai profitabila misiune de headhunting incheiata vreodata de o firma de profil. Heidrick & Struggles International, compania de executive search angajata de Google pentru a identifica un CEO, nu a primit la acel moment decat un pachet de actiuni in schimbul serviciilor sale, pachet vandut insa dupa momentul ofertei publice cu aproape 130 milioane USD.

Washington Post a publicat, in urma cu mai putin de doua saptamani, un articol despre stilul de management la varful Google. Brin, Page si Schmidt conduc Google ca un triumvirat, dezbaterile constante fiind unul dintre fundamentele culturii organizationale a firmei. Modelul de management agreat este dat de formula “magica” 70/20/10 – unde 70 reprezinta procentul din resurse alocat imbunatatirii nucleului afacerii - motorul de cautare, 20 de procente sunt alocate produselor conexe cautarii, iar 10 procente sunt investite in cercetare pura.

Sergey Brin crede ca organizatiile in care neintelegerile si dezbaterile devin o rutina vor produce, in timp, rezultate mai bune decat acelea armonioase, in care apare reticenta in a pune in discutie deciziile managementului.

Larry Page are insa o parere usor diferita. In mai 2004, el declara Business Week ca “avem o relatie remarcabil de buna. Cred ca eu si Sergey avem in general o viziune similara, mai ales pentru ca am petrecut foarte mult timp impreuna. Pot foarte usor sa prevad unde vor aparea neintelegeri si ma asigur ca discutam acele lucruri cu maxima atentie.”