Asociatia Internationala a Transportatorilor Aerieni (IATA), care reprezinta majoritatea liniilor aeriene internationale, a lansat luni avertismente legate de "un razboi comercial" daca Uniunea Europeana va insista pe planurile de a obliga companiile de transport aerian sa se incadreze, incepand de anul viitor, intr-o schema de tranzactionare a certificatelor de emisii poluante.

Companiile sustin ca programul pregatit de UE, care are rolul de a reduce emisiile de gaze cu efect de sera ale industriei aeronautice, nu va face decat sa majoreze costurile si sa intensifice presiunile cauzate de conditiile economice dificile la nivel mondial.

"Cresterile in eficienta consumului reusite in ultimul deceniu si consolidarea mediului economic global echilibreaza pretul ridicat al petrolului. Insa cu o marja slaba de 0,7%, zona-tampon impotriva viitoarelor socuri este restransa", a declarat directorul general al IATA, Giovanni Bisignani, la reuniunea generala a grupului, care a avut loc luni la Singapore.

IATA a revizuit astfel prognoza privind profitul companiilor membre la un total de 4 miliarde de dolari pentru acest an, fata de estimarea de 8,6 miliarde de dolari din 2 martie, inaintata anterior cutremurului devastator care a lovit Japonia, cauzand pagube semnificative si cea mai grava criza nucleara din ultimii 25 de ani.

Citeste si:

Totodata, revoltele din lumea araba au impins pretul petrolului la mult peste 100 de dolari pe baril.
Profitul estimat pentru acest an indica o scadere de peste 75% fata de nivelul din 2010, de 18 miliarde de dolari.

Economistii considera ca perspectivele industriei transporturilor aeriene sunt un bun indicator al revenirii sectoarelor ciclice ale economiilor dezvoltate, dar si al cresterii economiilor emergente.

Operatorii aerieni si-au revenit anul trecut din recesiune mai rapid decat se estima, ajutate de cresterea traficului si de eforturile de a mentine la minimum capacitatea neutilizata. Insa cresterea mult prea abrupta a capacitatii, o serie de socuri externe si aprecierea barilului de petrol au afectat sever industria de profil in acest an.

IATA estimeaza un pret mediu al petrolului de 110 dolari pe baril in acest an, in urcare cu 15% fata de nivelul de 96 de dolari din 2010.