Traficul de pasageri premium a inceput sa creasca de la jumatatea anului 2010, dupa cativa ani de scaderi, iar in primele trei luni ale anului a avansat cu 6,4%, depasind cererea pentru clasa economica care a urcat cu 4,7%, potrivit lui Ulrich Schulte-Strathaus, secretarul general al Asociatiei Companiilor Aeriene Europene (AEA), din care face parte si operatorul roman Tarom.
“Piata este pe un trend ascendent. In primul trimestru al anului am observat o cerere in crestere pentru calatoriile premium in comparatie cu zborurile la clasa economica”, a precizat secretarul general AEA, intr-o conferinta la Bruxelles.

Potrivit lui Schulte-Strathaus, traficul de pasageri in Europa va creste anul acesta cu 5%, la fel si cel de marfa.


Anul trecut, traficul de pasageri a urcat cu 5% in Europa, 15,5% in Asia-Pacific si 10,9% in America de Nord.

Profitul operatorilor aerieni europeni inainte de dobanzi si taxe (EBIT) va creste anul acesta la doua miliarde de dolari. Companiile aeriene din Europa au inregistrat anul trecut un profit net de 0,4 miliarde de dolari, destul de redus fata de cele 7,7 miliarde de dolari raportate de operatorii din Asia-Pacific si 5,1 miliarde de dolari de cei din America de Nord.

Companiile membre AEA vor sa reduca emisiile de CO2 prin folosirea carburantilor alternativi, operarea unor avioane mai eficiente si zboruri pe rute optime. Intre 2000 si 2010, companiile care fac parte din AEA au platit 3,5 miliarde de euro anual pentru poluare.

Avioanele produc doar 2% din emisiile de CO2 de pe glob, insa cu toate acestea taxele pe care le platesc sunt mai mari decat cele ale industriei chimice sau extractiei de petrol. Tinta companiilor aeriene este de a reduce, pana in 2050, emisiile de dioxid de carbon cu 50% comparativ cu nivelul din 2005.

Companiile aeriene europene vor investi 400 de miliarde de euro in urmatorii 10 ani pentru a achizitiona 5.000 de avioane noi, care vor reduce poluarea pana in 2020.

Din cheltuielile unei companii aeriene 20% il reprezinta carburantul, 15% echipajul, 12% biletele, promotiile si departamentul de vanzari, iar restul de 53% sunt alte servicii.

AEA estimeaza anul acesta cheltuieli in urcare cu 19%, la 23 miliarde de euro, de la 19,3 miliarde de euro in 2010. Circa un miliard de euro sunt costuri in plus datorate traficului in urcare, iar 3,5 miliarde euro din cauza scumpirii pretului carburantului. Rata Euro/dolar va diminua cheltuielile anul acesta cu 0,7 miliarde euro. AEA estimeaza pentru anul acesta pretul barilului de petrol la 110 dolari.

Industria aviatica europeana a contribuit anul trecut cu 3,1% la PIB. Transportul de pasageri a contribuit cu 1,3% la PIB, 275 de miliarde de euro. Companiile aeriene au transportat anul trecut circa 40%, din valoarea importurilor si exporturilor Europei, precum si 650 de milioane de pasageri in si dispre Europa.

Operatorii aerieni din Europa au asigurat 4,5 milioane de joburi in industrie si au condus la inca 3,3 milioane de locuri de munca in turism.

Guvernul Uniunii Europene este de acord ca incepand din 2012 spatiul aerian european sa fie organizat pe blocuri functionale (Single European Sky), stabilite nu dupa granite nationale, ci dupa limite de trafic. Pasagerii nu se vor mai confrunta cu intarzieri, iar zborurile vor fi mai eficiente. Astfel, poluarea ar putea sa fie redusa cu 12%.

Anul trecut, au fost anulate 175.000 de zboruri, din care doar 9.000 de curse (5%) atribuite companiilor aeriene.

Asociatia Companiilor Aeriene Europene are 36 de membri (printre care Tarom, Air France, KLM, DHL, Alitalia, Austrian, British Airways, Lufthansa), care efectueaza impreuna peste 12.000 de zboruri pe zi, catre 630 de destinatii in 163 de tari. Au fost realizate conexiuni catre 295 de locatii in Uniunea Europeana si 352 de destinatii in alte parti ale globului.

Operatorii aerieni ai AEA au transportat 377 de milioane de pasageri si 6 milioane de tone de marfuri. In total, AEA are 2.800 de aeronave si 392.000 de angajati. AEA a avut anul trecut o cifra de afaceri de 82 miliarde euro.

Cititi si Tarom trebuie sa-si scada costurile inainte de privatizare.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri