"Numarul persoanelor care trec granitele Romaniei este de 7,5-8 milioane in fiecare an, iar dintre acestia noi estimam ca 1,2-1,3 milioane sunt turisti. Aceasta cifra are trebui cel putin dublata in urmatorii 2-3 ani, dar doar daca actualele politici continua. Pentru o lunga perioada de timp, Romania s-a concentrat pe litoral, care este un activ important. Dar unicitatea Romaniei sunt muntele, campiile, viata la tara, care au inceput sa fie valorificate in ultimii 2-3 ani, si aceasta este directia buna", a declarat Rifai.

Seful OMT crede ca mai importanta decat cresterea numarului de turisti ar trebui preocuparea autoritatilor pentru a-i determina pe acestia sa cheltuiasca mai mult.

"Ati putea face turistii sa cheltuiasca mai mult crescandu-le media de sedere, iar aceasta se poate face dezvoltand produse care sa-i faca sa stea mai mult in Romania. La munte ar putea fi create activitati precum calaritul, rafting, schi etc. Cu cat este mai variata oferta de produse, cu atat vor sta mai mult in tara. Tara in care se cheltuieste cel mai mult este Statele Unite, pentru ca ai foarte multe de facut. Urmeaza Elvetia, Italia sau Spania", a spus Rifai.

El crede ca este gresit ca Romania sa fie comparata cu Bulgaria doar pentru ca impart acelasi litoral si ca ar fi mai bine sa fie urmarite modelele unor tari cu relief asemanator, precum Elvetia sau Slovenia.

"Cred ca Romania a suferit in ultimii 2-3 ani o transformare majora din punct de vedere al strategiei in turism. Principala problema a Romaniei in domeniu este ca a inceput tarziu. Mult timp nu a facut ceea ce a trebuit sa faca. Cred ca litoralul este bine sa ramana cum este acum, dar trebuie imbunatita calitatea. Este nevoie absoluta si de turism intern, dar este o nevoie a populatiei din aceasta tara. Daca preturile vor fi bune si produsele de calitate, probabil ca vor reprezenta o atractie si pentru tarile din jur. Dar intoarceti-va catre adevaratele avantaje, care sunt unice - manstirile, muntii, padurile, traseul lung al Dunarii prin tara, gastronomia si folclorul. Acestea nu sunt valorificate. In zona de litoral vinzi acelasi produse pe care le vezi in atat de multe locuri in lume. Nu vor reprezenta baza a ceea ce inseamna o poveste de succes", a mai spus Rifai.

Oficialul OMT a vizitat pentru cateva zile Romania si s-a intalnit cu presedintele Traian Basescu, ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului, Elena Udrea, si ministrul de Externe, Teodor Baconschi.

Romania a urcat in acest an trei pozitii, pana pe locul 63, intr-un top privind competitivitatea in turism realizat de World Economic Forum (WEF), care include 139 de tari, dar este ultima din Uniunea Europeana.

Citeste si:

Clasamentul este condus de Elvetia, Germania si Franta, urmate de Austria, Suedia, Marea Britanie, Statele Unite, Canada, Spania si Singapore.
Dintre tarile membre mai noi ale UE, Estonia este cel mai bine plasata, pe locul 25, urmata de Cehia, pe 31, Slovenia pe 33 si Ungaria pe 38. Bulgaria se afla pe pozitia 48, urmata imediat de Polonia, precum si de Slovacia si Lituania, pe locurile 54-55.

In functie de cadrul de reglementari in domeniul turismului, Romania ocupa pozitia 51 in clasament, dar este pe locul 66 atat in privinta mediului de afaceri si a infrastructurii, cat si a resurselor umane, culturale si naturale.

Totodata, Romania atrage de aproape cinci ori mai putini turisti straini decat Bulgaria si incaseaza de peste trei ori mai putini bani din aceasta sursa, diferentele fiind si mai mari comparativ cu alte tari, precum Ungaria, Cehia sau Polonia. Datele reies dintr-un raport al Organizatiei Mondiale a Turismului pentru anul 2009, care nu include insa si Romania, cifrele aferente turismului autohton fiind extrase din datele Institutului National de Statistica si ale Banii Nationale.

Astfel, potrivit INS, sosirile cetatenilor straini in structurile de primire turistica au numarat 1,275 milioane in 2009. Datele BNR privind balanta de plati din turism arata pe 2009 intrari de 882 milioane euro (circa 1,2 miliarde de dolari). Nici in 2010 indicatorii turismului romanesc nu arata mai spectaculos: circa 1,3 milioane de turisti straini si incasari aferente de 860 milioane de euro.

In schimb, raportul Organizatiei Mondiale a Turismului arata ca in Bulgaria au sosit in 2009 peste 5,7 milioane de turisti straini, care au cheltuit 3,72 miliarde de dolari.

Ungaria a fost vizitata de 9 milioane de turisti straini, care au lasat in tara vecina 5,63 miliarde de dolari. Cehia a atras putin peste 6 milioane de turisti straini, castigand aproape 6,5 miliarde de dolari de pe urma lor, iar Croatia a incasat 8,88 de miliarde de dolari de la cei 9,3 milioane de turisti straini care au vizitat acest stat in 2009.