"Luam in considerare inca un avion pentru Timisoara, pe langa cel deja existent. Ramane de vazut daca acest lucru se va intampla la anul sau in anul urmator, insa pana atunci asteptam rezultatul anchetei Comisiei Europene", a declarat la o intalnire cu presa vicepresedintele Wizz Air, John Stephenson.

CE a deschis in luna mai o investigatie la sesizarea Carpatair cu privire la relatiile contractuale dintre aeroportul din Timisoara si Wizz Air, respectiv un contract de marketing incheiat in 2008 si neplata unor taxe de aeroport in valoare de 2,6 milioane de euro, precum si reduceri suplimentare de 72% pana la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate.

In luna septembrie, CE a emis o opinie preliminara conform careia discountul oferit Wizz Air "constituie fara indoiala, in conformitate cu o practica consacrata, ajutor de stat" si a transmis autoritatilor romane si operatorului aerian ca trebuie sa-si prezinte pozitia pana la 13 octombrie.

Totodata, Tribunalul Timis a decis la 30 august, in cadrul unui proces initiat de Carpatair impotriva aeroportului Timisoara, ca reducerile oferite de Wizz Air constituie un avantaj de natura economica atribuibil statului, in calitate de actionar majoritar al aeroportului, ca acordarea reducerii nu poate fi justificata din punct de vedere economic si ca masura distorsioneaza concurenta.

Stephenson considera ca discounturile au fost o solutie prin care toti cei implicati au avut de castigat prin atragerea traficului de pasageri.

"Carpatair opereaza cu 15 avioane de mici dimensiuni si a generat un trafic de circa 600.000 de pasageri anual, iar noi cu un singur avion am adus un trafic de 400.000 de pasageri. Pentru aeroport este mai eficient, numai daca ne gandim de cati angajati ai nevoie pentru a opera 15 avioane. Daca aeroportul voia sa atinga un trafic de doua milioane de pasageri pe an trebuia sa mai construiasca piste pentru a evita supraaglomerarea. Esti mai eficient cand ai un singur avion care sta la sol 30 minute fata de 15 avioane mai mici", a afirmat vicepresedintele Wizz Air.

Citeste si:

Potrivit lui Stephenson, Aeroportul din Timsoara ofera discounturi si catre Carpatair, insa pentru numarul de decolari si aterizari, cursele interne si pentru transferul pasagerilor.

"Carpatair se adreseaza mai degraba pasagerilor business si nu zboara duminica, ceea ce este putin curios, avand in vedere ca duminica este ziua cea mai profitabila pentru aviatie", a afirmat oficialul Wizz Air.

Referitor la decizia Ministerului Transporturilor de a muta zborurile low-cost din Bucuresti de pe Aeoportul Baneasa pe cel din Otopeni, oficialul Stephenson spune ca masura va afecta compania intrucat aerogara Otopeni practica tarife mai mari.

"Nu am primit nicio notificare oficiala. Stiu ca au fost discutii, dar inca nu am primit nimic. Ne vom muta, dar nu stiu daca neaparat pe Otopeni, pentru ca este mai scump si nu ne vom permite sa operam acolo fara a face modificari. Totusi, Bucurestiul reprezinta aproximativ jumatate din business-ul nostru in Romania, insa daca prezenta noastra aici nu va mai face sens din punct de vedere economic mai sunt si alte tari", a afirmat Stephenson.

El a estimat ca anul viitor traficul de pasageri din si spre Romania va creste cu 15-20% fata de acest an, de la 2,6 milioane la 3,2 milioane.

"Nu cred ca vor mai fi posibile cresteri de 30% ca in alti ani, dar Romania este inca o piata puternica. Nu ne-am propus sa scadem numarul destinatiilor, este posibil sa le extindem. Nu avem inca nimic concret cu niciun aeroport, dar ne uitam in Germania, unele zone din Italia, sudul Frantei si Scandinavia care au ramas neacoperite de noi", a precizat vicepresedintele companiei.

Potrivit reprezentantului Wizz Air, cota de piata a operatorul in Romania a crescut in ultimii trei ani cu 20 de puncte procentuale, la 30%. Romania a devenit astfel a doua piata pentru companie, dupa Polonia.