Succesul Bulgariei in turism este considerat surprinzator de catre multi romani. Faptul ca in aceasta tara preturile sint mai mici decit la noi, iar serviciile de calitate, pare destul de greu de explicat. Deciziile autoritatilor de peste Dunare si flerul investitorilor par a fi explicatia succesului. In vreme ce la noi s-a optat pentru concesionarea proprietatilor, in Bulgaria s-au privatizat hotelurile. Apoi, investitorii bulgari care au cumparat facilitati pe litoral au contactat marii tour-operatori si i-au convins sa investeasca in hotelurile lor.

Acestea au fost modernizate la standardele cerute pe piata internationala. Mai mult, banii primiti de la colosi precum TUI au fost returnati prin pachete turistice la preturi mici. Astfel, bulgarii au obtinut si bani, si turisti straini. Printre acestia se numara si romani care au inceput sa se orienteze catre litoralul bulgaresc. Diferenta se vede la capitolul incasari din turism in 2004: 505 milioane - Romania, aproape 2,2 miliarde de euro - Bulgaria.

Razboiul turistic cu Bulgaria pare pierdut. Zarurile au fost aruncate in urma cu mai multi ani: in vreme ce la noi hotelurile s-au concesionat, in Bulgaria au fost privatizate.

In prezent, Bulgaria are un avantaj considerabil fata de noi in ceea ce priveste incasarile din turism. Scaderea numarului de turisti care au venit anul trecut pe litoralul romanesc si cresterea spectaculoasa a turistilor romani care au preferat statiunile bulgaresti au atras insa atentia. Cauzele sint multiple. Evident, in primul rind este vorba de management. Totul a inceput insa in urma cu aproximativ 13 ani.

Credit in schimbul turistilor

Desi multi spun ca marii touroperatori, precum TUI, au cumparat proprietati de pe litoralul bulgaresc, operatorii de turism spun ca situatia nu sta asa. Situatia actuala se explica prin faptul ca in Bulgaria s-a facut privatizarea mult mai devreme, in 1993, si nu s-a optat pentru concesiune, ca in Romania. Toate hotelurile sint private si au fost cumparate de investitori bulgari. Dupa aia au inceput negocieri cu marii touroperatori, TUI sau Neckerman, care au dat bani pentru investitii fie in modernizarea hotelului, fie in construirea unui hotel nou, in baza proiectului lor. Dupa aceasta, datoria s-a achitat prin prestarea de servicii turistice catre touroperatori. In Romania s-a inteles gresit, ca nemtii au cumparat hoteluri, spune Alexey Hinkov, general manager Balkan Air Travel.

Astfel, investitorii bulgari au impuscat doi iepuri dintr-un foc: au obtinut banii si consultanta pentru a avea hoteluri la standarde internationale si si-au asigurat si clienti din strainatate. In Albena de exemplu, cea mai cunoscuta statiune din Bulgaria, actiunile sint detinute de o societate bulgara. Si aici se colaboreaza intens cu marii touroperatori din strainatate. In Romania, un singur hotel de pe litoral a optat pentru aceasta modalitate, de parteneriat cu un touroperator strain.

Cu bratara, fara bratara

Si calitatea serviciilor are un rol important in atentia acordata de turistii straini Bulgariei. Acestia doresc, in primul rind, confort. De asemenea, doresc ca pachetul pe care-l achizitioneaza sa fie complet, astfel incit cheltuielile suplimentare sa fie cit mai mici. Situatia este valabila si pentru turistii romani care merg in vacanta in strainatate si care doresc conditii bune. Sint gata sa plateasca mai mult penru o stea in plus. Cel mai bine se vind pachetele la hoteluri de patru sau cinci stele, cu all-inclusive, mai spune Aleksey Hinkov.

De aceea, in statiunile din Bulgaria hotelurile sint, in marea majoritate, de trei, patru sau cinci stele. La noi sint putine hoteluri de trei, patru sau cinci stele, astfel ca nici nu sint multe locuri pentru turistii straini, spune Mircea Draghici, secretarul general al Asociatiei Nationale a Asociatiilor de Turism. In ceea ce priveste sistemul all-inclusive, faptul ca acesta nu este introdus in Romania tine si de mentalitate, dar si de faptul ca, in multe cazuri, hotelul este proprietatea unui investitor, iar restaurantul il detine altcineva.

Infrastructura si bai

O mare problema in statiunile din Romania o constituie infrastructura. In Romania sint hoteluri bine puse la punct, insa nu se pot recupera investitiile, deoarece sint probleme de infrastructura. In Albena situatia este simpla: exista o societate care detine actiunile si care se ocupa de infrastrucutra. In alte statiuni, in care hotelurile au proprietari diferiti, exista societati pe actiuni care, cu taxa incasata de la hotelieri, se ocupa de infrastructura statiunilor.

De asemenea, potentialul turistic este exploatat din plin. Sezonul turistic incepe pe litoralul bulgaresc la 1 mai, lucru pe care incearca sa-l impuna si autoritatile din Romania. Interesant este ca hotelurile care sint in apropierea unor izvoare de ape termale functioneaza mai mult timp, existind unele care sint deschise in tot timpul anului, deoarece sint multi amatori de apa. Din cite stiu eu, in prezent sint pe litoralul bulgaresc 2.000 de persoane din Austria, spune Aleksey Hinkov. In Romania situatia este diferita. La noi si aceasta componenta a fost transformata intr-o activitate sezoniera, spune Mircea Draghici.

Preturi mici

In 2004 am vindut prin agentia noastra 4.000 de nopti de cazare in hotelurile din Bulgaria, iar in 2005 s-a ajuns la 10.000 de nopti de cazare. Pentru acest an ne asteptam ca numarul noptilor de cazare sa se tripleze comparativ cu 2005, spune Aleksey Hinkov.

Preturile pentru litoralul bulgaresc nu au crescut semnificativ, comparativ cu anul trecut. Astfel, in cea mai scumpa perioada a anului, o saptamina de cazare intr-un hotel de patru stele din Albena in regim all-inclusive costa 350 de euro, in vreme ce la trei stele pretul este de aproximativ 266 de euro.

Turistii straini sint mai zgirciti in Romania

Datele statistice arata ca, anual, in Romania intra mai multi turisti straini decit in Bulgaria. Cifrele, care vin din contabilitate, spun insa ca noi incasam de patru ori mai putini bani decit vecinii de la sud de Dunare.

Incasarile din turism ale Romaniei sint printre cele mai mici din zona. Chiar daca teoretic stam bine si numarul strainilor atrasi de frumusetile patriei creste de la an la an, acestia nu prea cheltuiesc in Romania. De altfel, strainii prefera sejururi-fulger, in conditiile in care media noptilor de cazare este de 2,5, in vreme ce in cazul turistilor romani se ajunge la patru nopti de cazare. Mai mult, statistica ii ia in consideratie si pe cei care nu vin in scop turistic.

Granita aglomerata

Conform raportului prezentat de World Travel and Tourism Concil, in perioada 2003-2004 Romania a avut cea mai mare rata de crestere in ceea ce priveste sosirile turistilor straini. Astfel, la frontiera Romaniei s-au contabilizat 5.595.000 de turisti straini in 2003, in timp ce in 2004 cifra a urcat la 6.600.000. Comparativ, in cazul Poloniei s-au inregistrat 13.720.000 de turisti la frontiera in 2003 si 14.290.000 in 2004. Intr-o astfel de statistica stam mai bine insa decit Bulgaria, care a inregistrat 4.048.000 de turisti in 2003 si 4.630.000 in 2004.

Codasi la incasari

In anul 2004, Romania a incasat din turism 505 milioane de euro, adica 23% din cit a incasat Bulgaria - aproape 2,2 miliarde de euro. Ucraina a incasat dublu fata de tara noastra, iar suma incasata de Romania reprezinta doar 12% din cea a Ungariei. Situatia devine explicabila cind se arata cine viziteaza Romania: Din anul 2000, aproximativ 95% dintre vizitatorii din fiecare an sint de pe continent. Dintre acestia, un numar in crestere - 75% conform cifrelor din 2004 - reprezinta sosiri din cinci tari cu care Romania se invecineaza: Ucraina, Moldova, Bulgaria, Ungaria si Serbia si Muntenegru, se arata in raport. Adica exact statele tranzitate de romanii care muncesc in strainatate sau cele din care vin studenti sau cetateni ai acestor tari care au rude in Romania. Aceste cifre confirma insa si faptul ca Romania nu este o destinatie cautata de turistii cu venituri mari. Investitii serioase in anii urmatori ar putea schimba aceasta stare de fapt.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri