"Avem cresteri pe produsele scumpe, cele cu preturi de peste 1.000 de euro de persoana. Astfel, au crescut foarte mult vacantele vandute iarna in tarile cu soare. Vorbim de sejururile din Caraibe sau din Republica Dominicana. De exemplu, in ianuarie-martie, tariful poate ajunge la 1.500 de euro de persoana, incluzand zborul cu avionul, si cazarea la hoteluri de cinci stele in regim all inclusive. Am avut circa 1.000 de persoane anul trecut pentru aceste destinatii, in crestere cu 50%, iar tendinta se pastreaza si in acest an", a declarat agentiei Mediafax Sorin Vaduvoiu, directorul executiv al agentiei de turism Perfect Tour.

El a mai spus ca, la randul lor, destinatiile din Asia se vand din ce in ce mai bine iarna, in special Thailanda.

"Vorbim de 600-700 de turisti intr-o perioada scurta (decembrie-februarie). Tarifele sunt intre 1.000 si 1.500 de euro de persoana, in functie de serviciile de la sol. Am avut insa si sejururui de lux in Sardinia, unde camera de hotel standard a costat 1.800 de euro pe noapte. Insa sunt doar cateva zeci de turisti care isi permit sa cheltuiasca mai mult de 30-40.000 de euro pe un concediu", a afirmat el.

Potrivit lui Vaduvoiu, cererea pentru vacantele mai scumpe de 1.000 de euro a crescut pentru ca, din cauza crizei, tarifele au mai scazut in ultimii doi ani. Biletele de avion la business class sau la first class s-au ieftinit semnificativ fata de 2009 sau 2008.

De exemplu, un bilet la clasa business pentru un zbor in Statele Unite costa, in urma cu cativa ani, undeva in jur de 6.000 de euro, iar acum poate fi gasit si cu 2.500 de euro. La first class, de la de la 9-10.000 de euro pentru Asia, pretul unui bilet a coborat la 5-6.000 de euro.

"La fel si camerele de hotel de care nu te atingeai, de la 1.500-1.800 de euro pe noapte, pot fi luate si cu 4-500 de euro. Aceste reduceri au facut sa poata intra mai multi in patura aceasta. Inclusiv celebrele sejururi in Dubai, hoteluri prestigioase precum Burj-al-Arab au tarife la care cei din segmentul de care vorbim isi pot permite sa petreaca o saptamana acolo. Un sejur de o saptamana la Burj-al-Arab poate ajunge la 5-6.000 de euro, la care se adauga si biletele de avion", a spus Vaduvoiu.

Datorita cresterii cererii pentru Dubai, compania aeriana flydubai din Emiratele Arabe Unite va intra la 1 octombrie pe piata romaneasca, urmand sa opereze patru zboruri saptamanale directe Bucuresti-Dubai. Cele mai recente statistici ale aeroportului din Dubai arata o crestere de peste 35% a vizitatorilor din Europa Centrala si de Est in primele patru luni ale anului 2012.

In acelasi timp, insa, un alt efect al crizei economice este ca turismul foarte ieftin scade de la an la an, fiind categoria afectata cel mai drastic.

Citeste si:

"A scazut foarte mult turismul de masa, segmentul acela pentru care platesti 120 de euro pentru o saptamana in Grecia, in Paralia, in diverse vile. Erau astfel de oferte si in Bulgaria, si in Turcia, la Kusadasi. Segmentul acesta a scazut foarte mult pentru ca, daca cei care aveau buget pentru vacanta de 3.000 de euro au scazut la 1.500 si tot au mers in concedii, cei care au avut buget de vacanta de 200 de euro daca le-au scazut veniturile au iesit din piata. Acesta este segmentul care a scazut dramatic, la mai mult de jumatate fata de 2008", a completat Vaduvoiu.

Si Alin Burcea, proprietarul agentiei de turism Paralela 45, confirma scaderile pentru sejururile foarte ieftine si cresterile de vanzari pentru vacantele scumpe.

"Practic, in 2012 au disparut destinatiile foarte ieftine, tip vile si pensiuni in Paralia, in sensul ca se vand foarte putin comparativ cu acum zece ani", a spus el.

Se cauta, in schimb, ofertele speciale, la hoteluri considerate foarte bune.

"De exemplu, saptamana trecuta a fost o oferta speciala la hotelul Royal Alhambra din Side (Antalya, Turcia), cu o reducere de 30%, pe care au cumparat-o 150 de persoane. Romanii nu cumpara cinci stele la un hotel necunoscut in Antalya, la 299 de euro plus taxe, dar platesc pentru un hotel de cinci stele cu brand celebru, redus de la 1.300 de euro la 1.000 de euro", a spus Burcea.

El a afirmat ca in ultimul an au inceput sa se vanda bine circuitele exotice.

"De exemplu avem Grand Tour pentru America, cu 4.400 de euro de persoana, si am vandut toate biletele pentru un grup. Circuite precum Vietnam-Cambdogia-Laos sau Japonia-Coreea de Sud, de tipul once in a life, sunt din ce in ce mai cautate. Estimam cererea de circuite, in special de acest tip, in crestere cu peste 30% in acest an", a mai spus Alin Burcea.
El estimeaza pentru acest an o crestere de circa 15% a volumului de pasageri romani de croaziera, la peste 1.400 de cabine vandute pe vasele din flota Royal Caribbean, Celebrity Cruises si Azamara.

Anul trecut, romanii au facut aproape 4,5 milioane de calatorii in primele zece tari aflate in topul preferintelor, respectiv Bulgaria, Ungaria, Italia, Turcia, Austria, Marea Britanie, Grecia, Germania, Franta si Croatia.