Fie ca alegi sa iti petreci vacanta pe litoralul Marii Negre, vrei sa te bucuri de racoare intr-o statiune montana sau alegi o destinatie externa, daca vrei sa ai un concediu linistit trebuie sa te asiguri ca toate vor merge conform planului si nu vei avea surprize neplacute. Pentru aceasta, specialistii in turism recomanda sa fii cu ochii in patru cand alegi o agentie de turism sau o unitate de cazare.
Numai in primele sase luni ale acestui an, structura de control a activitatilor turistice din cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) a aplicat un numar de 130 de amenzi in valoare totala de 1.607.000 de lei pentru nereguli in cadrul unor entitati cu activitate in domeniul turismului.

Astfel, in perioada mentionata, Directia Control, Consiliere si Monitorizare in Turism (DCCMT) din MDRT a efectuat un numar de 2.695 de actiuni de control, fiind verificate 3.324 de unitati, dintre care 922 de unitati cu functiuni de cazare, 935 de structuri de cazare cu functiuni de alimentatie publica, 87 de unitati de agrement, 1.378 de agentii de turism, o primarie si o statiune.

Pe langa amenzi, s-au dat 1.005 avertismente si s-au retras 37 de certificate de clasificare si de licente in turism.

"Nu sunt impotriva controalelor, ci sunt impotriva controalelor de dragul de a mai aduce cu orice pret amenzi in bugetul de stat. Cu alte cuvinte, organul de control – oricare ar fi el, are in primul rand rol de indrumare si abia apoi de sanctionare. In cazul in care controlul tematic identifica ilegalitati mici, care nu presupun reaua credinta, organul de control trebuie sa dea avertisment si sa urmareasca remedierea in termen a micilor scapari, din respect pentru contribuabilul din taxele caruia el este platit. Controlul real, urmat de sanctiuni daca agentul economic este vinovat, trebuie sa se produca la reclamatii efective ale turistilor, aici trebuie actionat profesionist si serios, deoarece scopul controlului este de a asigura satisfactia clientilor nu de a aduna amenzi. Eu una asa mi-am indrumat colegii de la control pe vremea cand am condus Secretariatul de stat pentru turism si nu imi este frica sau rusine sa o spun", a declarat Lucia Morariu, presedinte director general ale agentiei de turism Eximtur.

Inspectorii au aplicat numai in cazul agentiilor de turism un numar de 40 de amenzi insumand un total de 481.400 lei, potrivit datelor furnizate de ministerul de resort.

Printre principalele deficiente constatate la agentiile de turism se numara:

- functionarea unor agentii de turism fara detinerea politei de asigurare sau cu polita de asigurare expirata;
- functionarea si desfasurarea de activitati specifice agentiilor de turism in alte spatii decat cele licentiate;
- nerespectarea contractului-cadru incheiat cu turistii;
- informarea incorecta sau incompleta a turistilor;
- nerespectarea criteriilor obligatorii avute in vedere la licentiere;
- functionarea unor agentii de turism in conditii igienico sanitare improprii;
- neafisarea licentei si brevetului de turism precum si a numerelor de telefon utile turistilor.

Cele mai multe nereguli au fost constatete la agentiile de turism din judetele Constanta, Prahova, Timis, Tulcea si Bucuresti.

In ceea ce priveste structurile de primire cu functii de cazare, in primul semestru din acest an, au fost aplicate un 90 de amenzi insumand un total de 1.125.600 lei.

"Industria de calatorii are in prezent o mare problema. Asigurarea obligatorie contra insolvabilitatii pentru obtinerea si mentinerea unei licente de agentii de turism este mult prea redusa fata de nevoile industriei. Suma destinata acoperirii pagubelor produse turistilor in cazul in care agentia dispare sau nu isi mai poate achita serviciile este in prezent de numai 50.000 de dolari si ea ar trebui sa fie de cel putin 300.000 de euro pentru orice firma care doreste sa faca activitate de agentie de turism. Turistii care aleg o agentie de calatorii trebuie sa stie ca, in primul rand, agentia macar are o polita de asigurare, pe cand daca cumpara de la diverse firme nelicentiate, pot ramane cu banii dati si nu sunt aparati de nimeni. Ce trebuie sa verifice licenta de turism, polita de asigurare(afisate in agentie sau/ site), numele bun – brandul agentiei", a adaugat Lucia Morariu.

Ea a mai spus ca este esential ca in cazul in care pretul oferit de o agentie este aparent neobisnuit de mic, trebuie sa mai verifice oferta si in alte agentii.

"S-a intamplat si se intampla in mod frecvent ca agentii cu activitate de o vara sa adune bani de la turisti pentru vacante pe care le ofera la jumatate din pret si apoi sa dispara cu banii", a precizat sefa Eximtur.

Principalele deficiente constatate in unitatile de cazare vizeaza:

- functionarea structurilor de primire turistica fara detinerea certificatului de clasificare sau cu certificatul de clasificare expirat;
- functionarea structurilor de primire turistica cu alta structura a spatiilor de cazare decat cea trecuta in fisa anexa;
- persoana care asigura conducerea operativa a unitatii nu detine brevet de turism sau curs de formare manageriala adecvat;
- nerespectarea criteriilor obligatorii avute in vedere la clasificare;
- neintocmirea fiselor de anuntare a sosirii/plecarii turistilor sau a cartilor de imobil dupa caz;
- neafisarea licentei si brevetului de turism precum si a numerelor de telefon utile turistilor;

"Turistii trebuie sa fie constienti ca o vacanta este un bun de consum care are anumite calitati diferentiate prin tarif. Cei mai multi dintre romanii care calatoresc apeland la serviciile Happy Tour, Paravion sau rezerva o vacanta intr-o Agentie Asociata Happy Tour sau partenera Prestige Tours stiu ca un hotel de 5 stele este mai scump decat unul de 3 stele si atunci cand limitati de buget, aleg sa mearga la un hotel mai ieftin, nu trebuie sa se astepte la elganta sofisticata si/sau servicii ultra all inclusiv", a declarat Mircea Vladu, Deputy Managing Director in cadrul agentiei Prestige Tours.

Acesta subliniaza ca totusi "surprize pot sa apara".

"Totusi, niciun tur-operator nu poate sa viziteze fiecare camera din fiecare hotel si nici nu are cum sa intuiasca la inceput de sezon ce se va intampla cu baza materiala in fiecare zi. In concluzie surprize pot sa apara. Important este ca atunci cand ne sunt sezizate sa facem tot ceea ce putem pentru a asigura o vacanta cat mai fericita turistilor nostri, rezolvand operativ sesizarile. Ceea ce vreau sa subliniez este ca turistii trebuie sa tina seama de recomandarea agentului si daca nu o fac sa isi asume decizia. Totodata ii sfatuiesc pe turisti sa verifice cu atentie siteul hotelului si testimonialele legate de servicii si sa nu aleaga ceea ce este cel mai ieftin daca au asteptari mari", a mai spus el.

Reprezentantii MDRT au descoperit cele mai multe nereguli in randul unitatilor de cazare din judete Constanta, Prahova, Suceava, Tulcea, Bucuresti, Vrancea, Valcea si Caras Severin.

Turistii care constata anumite nereguli in aceste tipuri de unitati pot transmite sesizari catre Ministerul Turismului.
Sursa foto: freedigitalphotos.net
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri