El considera insa ca turismul romanesc nu este sufiecient de bine promovat in afara si ca mai sunt imbunatatiri de facut. Afla care sunt acestea.

"Romania este o tara formidabila. Am venit aici in 2009. Din pacate, criza economica sosise aici inainte de a fi venit eu si o multime de previziuni despre turismul din Romania au fost contrazise de fapte, dar conjuncturile economice vin si trec. Ceea ce este esential ramane – extraordinara oferta a turismului romanesc – Delta Dunarii, manastirile din Bucovina, Sighisoara, situri-le UNESCO, peisajele, arhitectura, gastronomia, oamenii, viata culturala. Imediat ce le-am descoperit, am realizat ca Romania inseamna mai mult dacat ceea ce isi poate imagina o persoana care nu a vizitat-o niciodata. Bucurestiul este un oras cu multe locuri interesante - Centrul Vechi, de curand renovat, este unul dintre ele”, spune Javier Garcia del Valle.

Mai mult, seful Happy Tour se declara un admirator al Festivalului International George Enescu.

„Eu si sotia mea suntem mari admiratori ai Festivalului Enescu. Agenda festivalului este uimitoare, iar biletele si abonamentele sunt accesibile. Regret ca acest festival nu se organizeaza anual”, afirma Garcia del Valle.

Ce lipseste turismului din Romania

Printre principalele lacune ale turismului local se numara promovarea si infrastructura, sustine el.

“Cand am venit aici am constatat ca Romania nu are o strategie de marketing si promovare coerenta pentru dezvoltarea turismului incoming. De asemenea, am descoperit ca Romania are una dintre cele mai slabe infrastructuri rutiere, hoteliere si aeroportuare din estul Europei si un deficit important in oferta de petrecere a timpului liber in multe regiuni”, explica seful celei mai mari agentii de turism din Romania.

Cine sunt vinovatii?

„Nu as vrea sa vorbesc despre vinovati. In ceea ce ne priveste, intreaga echipa Happy Tour lucreaza cu seriozitate si creativitate pentru a convinge pe toti partenerii de afaceri din strainatate ca Romania este o tara care trebuie vizitata. Cand ne intalnim cu autoritatile, incercam sa le convingem ca romanii ar putea trai din turism in cazul in care turismul ar fi privit ca o importanta industrie, nu ca o completare a altceva”, spune CEO-ul Happy Tour.

In plus, el subliniaza importanta turismului, care poate oferi locuri de munca, poate genera atat venituri din activitatea de outgoing, cat si din incoming, poate atrage o investitii, „pentru ca multe lanturi hoteliere mari ar dori sa fie prezente aici, in cazul in care s-ar crea conditii”.

Ce ar schimba pentru a creste valoarea turismului romanesc: de la legislatie la promovare

“Intai ar trebui sa imbunatatim legislatia, sa investim in infrastructura rutiera, hoteliera si aeroportuara, sa atragem mai multi investitori. Din pacate, investitorii straini sunt descurajati sa faca afaceri in Romania, din cauza birocratiei si uneori din cauza concurentei neloiale din partea unor companii locale. Am spus si o repet, mi-ar placea ca in Romania toate companiile sa isi plateasca taxele si cele care nu o fac sa fie identificate si sanctionate. Sa nu mai fie posibil ca o companie care si-a declarat falimentul sa se dizolve si peste doua zile sa se reinfiinteze avand acelasi nume. Nivelul taxelor ar trebui si el sa fie mai atractiv si o atentie mai mare ar trebui alocata calificarii personalului din turism si sectoarele adiacente. Conditiile de licentiere ar trebui si ele sa fie mai drastice, pentru ca nu este suficient un sediu si un calculator ca sa iti asumi responsabilitatea vacantelor romanilor”, a precizat Javier Garcia del Valle.

In al doilea rand, el crede ca Romania ar trebui sa investeasca in promovare, "pentru ca ceea ce nu se vede (promoveaza), nu exista”.

„Investitia in promovare trebuie facuta cu scopul de a prezenta Romania ca o destinatie plina de viata si de culoare. Spre exemplu, la ITB Berlin, standul Romaniei a fost negru, complet negru. Dupa parerea mea, acest lucru ne-a facut un deserviciu pentru ca tour-operatorii cauta locuri de vacanta, unde turistii lor sa se distreze – «sa traiasca viata in roz». Nimeni nu isi doreste in vacanta sa vada «negru in fata ochilor»”, a precizat acesta.

Mai mult, Garcia del Valle considera ca romanilor nu trebuie sa le mai fie frica de asociarea cu Dracula, personajul putand atrage o multime de turisti.

„Am descoperit cu surprindere ca romanii se simt jenati cand imaginea Romaniei este asociata cu personajul care datorita lui Bram Stoker a devenit celebru, si nu inteleg de ce. In toata lumea, exista milioane de oameni care au citit acest roman sau au vazut ecranizarile lui si care si-ar dori sa viziteze Romania ca sa afle mai multe despre aceasta formidabila legenda. Ne-am putea folosi mai mult de Dracula ca sa tragem turisti straini in tara si sa le prezentam atat locurile asociate cu legenda, cat si Delta Dunarii, Transilvania si Bucovina, intr-un mod creativ”, sustine el.

Citeste si:

In plus, pentru imbunatatirea turismului romanesc, seful Happy Tour crede ca numarul agentiilor de turism ar trebui dimensionat corespunzator si conditiile de licentiere inasprite.

“Astazi avem 2.500 de agentii de turism pentru 19 milioane de locuitori in conditia in care doar 15% dintre ei calatoresc. Este enorm, este in detrimentul turistilor care pot sa fie pacaliti foarte usor. De aceea, consider ca un numar de maximum 10 agentii mari si 100-200 de agentii locale ar fi suficiente. Conditiile de licentiere ar trebui sa fie mai restrictive, astfel incat turistii sa aiba garantia ca vacantele lor sunt organizate de profesionisti”, a explicat acesta.

Cum putem imbunatati impreuna imaginea tarii

Intai de toate trebuie sa punem Romania pe harta turistica mondiala, deoarece acum ea nu este prezenta acolo. Totodata, trebuie sa imbunatatim legislatia, sa eliminam birocratia, sa organizam evenimente, sa construim autostrazi, aeroporturi, drumuri, hoteluri cu sali de conferinte pentru sute de persoane, piscine, parcuri si locuri de distractie. Trebuie sa organizam Oficii de turism si sa calificam personalul – nu doar agentii de turism, receptionerii, cameristele, persoanele din companiile aeriene, dar si soferii de taxi, vanzatorii, intr-un cuvant toate persoanele care intra in legatura cu turistii. Trebuie sa prezervam patrimoniul tangibil si intangibil romanesc, sa conservam si sa renovam centrele si cladirile istorice si sa avem grija sa pastram tara curata si sa asiguram siguranta atat in trafic, cat si in orase si sate. Agentiile de turism trebuie sa fie transparente si ofertele sa aiba mereu elemente de noutate ši inedit si evident trebuie sa investim in marketing si promovare mai mult decat tarile cu traditie in turism ca destinatii receptoare”, subliniaza Javier Garcia del Valle.

Seful de la Happy Tour crede ca intre principalele obiective turistice din Romania care au potential de a atrage turisti straini se numara Delta Dunarii, Bucovina, Maramures, Valea Prahovei, Bucuresti, Sighisoara si Marea Neagra.

El este optimis si considera ca "mai devreme sau mai tarziu, Romania va reusi sa valorifice uriasul sau potential turistic si va reusi sa fie prezenta pe harta turistica a lumii ca o destinatie importanta atat pentru organizarea de evenimente, cat si pentru vacante".

2012 – an bun pentru Happy Tour

Dupa ce in 2011, Happy Tour Group a avut afaceri consolidate de peste 57 de milioane de euro, si 2012 se anunta un an bun.

“Pana acum, 2012 a fost un an bun pentru Happy Tour Group. Clientii nostri corporate si-au dezvoltat afacerile ceea ce a presupus mai multe calatorii. Ne-au cerut sa organizam pentru ei o multime de intalniri, programe incentive, conferinte si evenimente, in tara si in strainatate. Pachetele noastre charter pentru seniori au fost vandute. Programul de Dubai a fost un succes. Tour-operatorul grupului nostru, Prestige Tours, a dublat numarul de locuri charter in Antalya, Grecia - Santorini, Kos, Rhodos, Creta ši Corfu, Spania - Tenerife si Mallorca, dar si Cipru”, a spus CEO-ul grupului de turism.

Compania vrea sa isi creasca afacerile cu cel putin 16% in acest an.

“Chiar daca economia tarilor europene se confrunta si anul acesta cu mari probleme si atat Romania, cat si turismul au de suferit, noi suntem optimisti pentru ca ne bazam pe o echipa puterica si dedicata si avem un plan de afaceri bine pus la punct. Preconizam o crestere a cifrei de afaceri de cel putin 16%”, a precizat el.

De asemenea, Happy Tour Group vrea sa isi creasca cota de piata in acest an.

„Happy Tour Group are acum o cota de piata de aproximativ 18%. Suntem convinsi ca anul acesta va creste. Anul trecut aveam 30 puncte de vanzare – atat agentii proprii cat si agentii asociate, acum avem peste 76 de filiale , iar pana la sfarsitul anului preconizam ca numarul lor sa ajunga la 100”, spune Javier Garcia del Valle.

Happy Tour Group este detinut de fondul de investitii spaniol GED, iar din portofoliul Happy Tour Group fac parte in acest moment agentiile Happy Tour, agentia de turism online Paravion.ro, tour-operatorul Prestige Tours si brandul de lux al grupului, Travel House.