Directia Nationala Anticoruptie confirma retinerea lui Nelu Iordache, precizand ca, in urma extinderii cercetarilor, acesta este urmarit penal si pentru delapidare si fals in inscrisuri sub semnatura privata, pe langa cele trei infractiuni pentru care omul de afaceri fusese deja pus sub acuzare.
"Prin Ordonantele din data de 1 decembrie 2012, procurorii au dispus extinderea cercetarilor si punerea in miscare a actiunii penale fata de inculpatul Nelu Iordache, administrator al SC Romstrade SRL, in sarcina caruia s-au retinut urmatoarele infractiuni: schimbarea, fara respectarea prevederilor legale, a destinatiei fondurilor europene, in forma continuata; delapidare, in forma continuata; folosirea cu rea credinta a creditului societatii, in forma continuata; fals in inscrisuri sub semnatura privata, in forma continuata (27 acte materiale); spalare de bani", se precizeaza intr-un comunicat de sambata seara al Directiei Nationale Anticoruptie (DNA), scrie Mediafax.

Potrivit procurorilor anticoruptie, Nelu Iordache, in calitate de administrator al firmei SC Romstrade SRL, ar fi schimbat, fara respectarea prevederilor legale, destinatia sumei de 25.000.000 lei, bani incasati in vederea proiectarii si executiei lucrarilor la primul tronson din autostrada Nadlac - Arad, lucrarea fiind finantata in proportie de 85% din fondul de coeziune al Uniunii Europene.

Cea mai mare parte, si anume 9.724.780 lei din suma destinata pentru constructia autostrazii, ar fi fost folosita pentru achitarea unor datorii ale societatilor in care era direct interesat, plati facute in baza unor contracte ce nu au legatura cu derularea contractului pentru autostrada, sustin anchetatorii.

"O alta parte din bani, si anume 9.861.000 lei, au fost retrasi in numerar cu scopul declarat al achizitiei de terenuri, in baza unor antecontracte de vanzare cumparare fictive. Inculpatul Iordache Nelu a falsificat personal 7 dintre aceste contracte. In ceea ce priveste alte 20 de operatiuni comerciale ce nu au legatura cu proiectul construirii autostrazii, Iordache Nelu i-a instigat pe unii angajati ai SC Romstrade SRL sa falsifice documente justificative. Banii au fost folositi fie pentru rambursarea de dobanzi si comisioane restante aferente unui contract de credit, fie au a fost cheltuiti cu titlu de onorariu notar public, taxa de carte funciara si impozit aferente achizitionarii unui teren in comuna Adunatii Copaceni, precum si pentru materiale, lucrari si servicii de consultanta si transport necesare proiectului de constructie, a unui complex in comuna Adunatii Copaceni. Toate aceste plati nu au legatura cu proiectul de constructie a autostrazii", se arata in comunicat.

Procurorii mai spun ca, pentru a disimula adevarata provenienta a banilor utilizati pentru platile sus mentionate, Nelu Iordache ar fi trecut acesti bani, pe baza unor facturi care atestau operatiuni fictive, prin firmele administrate de complicii sai. Apoi, banii s-au intors cu explicatia "plata eronata" sau "plata nedatorata" in contul SC Romstrade SRL deschis la o alta banca decat cea prin care se derulau operatiunile de plati aferente contractului pentru construirea autostrazii, mai spun procurorii.

"Activitatea infractionala a fost desfasurata cu sprijinul unor administratori ai unor firme care, in baza unor intelegeri cu Nelu Iordache, au emis facturi aferente proiectului de construire a autostrazii, le-au stornat si au restituit, de regula in aceeasi zi, sumele de bani la SC Romstrade SRL, in alt cont, cu explicatia de plata eronata sau necuvenita", arata DNA.

In acest dosar, procurorii efectueaza acte de urmarire penala si fata de alte persoane.

Omul de afaceri Nelu Iordache a fost retinut, sambata, pentru 24 de ore, dupa ce a fost audiat din nou de catre procurorii anticoruptie, in dosarul in care este cercetat pentru deturnare de fonduri, au precizat.

Iordache a fost convocat din nou la audieri, sambata dimineata, aceastea durand cateva ore. In urma audierilor, procurorii anti-coruptie au decis sa emita o ordonanta de retinere de 24 de ore pentru omul de afaceri.

Nelu Iordache a fost dus in arestul Politiei Capitalei si urmeaza sa apara in fata unui judecator al Tribunalului Bucuresti in cursul zilei de duminica, ordonanta de retinere expirand in 2 decembrie, dupa ora 18.00, au mai precizat sursele citate.

Vineri, DNA anuntase ca procurorii au inceput urmarirea penala fata de Nelu Iordache pentru schimbare, fara respectarea prevederilor legale, a destinatiei fondurilor europene, utilizarea cu rea credinta a creditului societatii si spalare de bani.

Nelu Iordache a fost audiat prima data in noaptea de joi spre vineri, timp de aproape sase ore, la DNA, de unde a fost lasat sa plece.

Iordache a fost audiat dupa ce anchetatorii au perchezitionat in Capitala, joi, timp de peste 12 ore, sediul firmei Romstrade detinuta de acesta. Procurorii anticoruptie au ridicat documente, calculatoare si laptopuri de la sediul firmei.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a reziliat recent contractul pentru construirea primului tronson al autostrazii Nadlac-Arad, incheiat cu o asociere din care face compania Romstrade, controlata de omul de afaceri Nelu Iordache, motivul principal fiind intarzierea lucrarilor.

Directorul general al CNADNR, Mircea Pop, a afirmat, joi, ca firma Romstrade, detinuta de Nelu Iordache, mai are inca doua contracte cu CNADNR, dupa ce miercuri a fost reziliat un altul. "Din punct de vedere al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, noi am luat masurile pe care puteam sa le luam conform contractului incheiat cu firma Romstrade, adica am reziliat, am dat astazi sa executam scrisoarea de garantie pentru avans, tot ce este contractual", a declarat Pop.

Tot drectorul general al CNADNR declara ca motivul principal al rezilierii contractului pentru construirea primului tronson al autostrazii Nadlac-Arad este reprezentat de intarzierile in executie, proiectul fiind in prezent la stadiul de 20%, fata de 70%, cat ar fi fost indicat.

Pop adauga ca exista si alte motive pentru rezilierea contractului. "Este un complex de imprejurari, mai amplu", preciza seful CNADNR.

Premierul Ponta afirma, confirmand informatiile transmise anterior de MEDIAFAX, ca proiectul de constructie a autostrazii Arad-Nadlac, finantat si de catre Uniunea Europeana, a fost licitat in conditii considerate de Comisia Europeana ca fiind gresite, astfel ca este posibila rezilierea contractului si organizarea unei noi licitatii.

Inca din luna iulie ca oficialii Comisiei Europene pregatesc o scrisoare de intrerupere a uneia din platile solicitate de catre CNADNR pentru un contract de constructie a autostrazii Arad-Nadlac in contextul in care au fost identificate "iregularitati si suspiciuni de frauda".

Constructia autostrazii Nadlac-Arad a fost impartita in doua loturi, pe o distanta totala de apropae 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea romano-portugheza Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea revine companiei germane Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.

Finantarea este asigurata din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene.

Lucrarile au inceput in toamna anului trecut, termenul de finalizare a ambelor tronsoane ale Autostrazii Nadlac-Arad fiind anul 2013.

CNADNR a mai reziliat un contract incheiat cu o asociere din care face parte compania Romstrade, pentru reabilitarea unui tronson al DN6, Alexandria-Craiova. Contractul incheiat cu asocierea Romstrade - Ezentis Infraestructuras - Euroconstruct Trading 98 viza reabilitarea DN6, lot 2, pe o portiune de aproape 53 de kilometri.

CNADNR preciza ca a transmis in 14 noiembrie instiintarea de reziliere a contractului, decizia fiind luata ca urmare a neindeplinirii obligatiilor contractuale de catre antreprenor, respectiv pentru ca nu a indeplinit "notificarea de remediere cu privire la recuperarea intarzierilor si nu a respectat termenele asumate cu privire la indeplinirea punctelor de referinta".

Compania de Drumuri mentiona ca antreprenorul nu isi poate indeplini obligatiile contractuale si nu poate finaliza toate lucrarile pana la expirarea duratei de executie a lucrarilor, de 730 zile, in contextul in care au trecut deja 560 de zile.

Contractul pentru acest lot din DN6 figureaza intr-un raport al Corpului de Control al premierului, finalizat in noiembrie, in care se arata ca lucrarile de constructie de drumuri nationale si autostrazile sunt intarziate deoarece firmele de constructii nu dispun de personal si utilaje suficiente, pe masura contractelor, si lucreaza in acelasi timp pe mai multe santiere. Verificarile au fost derulate la CNADNR pentru identificarea cauzelor care au determinat intarzierile in executia lucrarilor de infrastructura rutiera aflate in derulare, perioada verificata fiind 1 ianuarie 2007-31 august 2012.

Raportul a fost transmis Ministerului Transporturilor si CNADNR pentru a dispune masurile necesare.

Romstrade a fost fondata in anul 1994, capitalul social subscris si varsat al societatii Romstrade, de 16.151.800 lei, fiind repartizat celor doi asociati, respectiv 76% presedintelui firmei Nelu Iordache si 24% lui Gheorge Cruceru.

Din grupul de firme controlat de Nelu Iordache fac parte mai multe companii, cele mai importante fiind Romstrade si operatorul aerian low cost Blue Air.

Unul dintre cele mai importante contracte adjudecate in 2011 de Romstrade viza constructia primului lot si a drumului de legatura al tronsonului de autostrada Nadlac-Arad, in asociere cu Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro.

Totodata, Ministerul Dezvoltarii anunta ca a atribuit unor asocieri din care face parte Romstrade contracte de modernizare a drumurilor judetene din Prahova, Giurgiu, Ilfov, Arad si Bihor, derulate prin Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii. Astfel, Romstrade si Primacons ar urma sa modernizeze drumurile din Prahova, Giurgiu si Ilfov pentru 781,4 milioane lei si pe cele din Arad si Bihor cu 527,2 milioane lei, fara TVA.

Romstrade a inregistrat, in 2011, un profit de 2,6 milioane de euro, adica jumatate din cel obtinut in 2010, potrivit Forbes Romania. In urma cu doi ani, cifra de afaceri a companiei era de 134 milioane de euro.

In 2009, Romstrade era cel mai mare constructor local, avand un profit de peste 31 milioane de euro si o cifra de afaceri de 268 milioane de euro.

In 2011, Romstrade avea, potrivit datelor depuse la Ministerul Finantelor, 1.623 de salariati.

Nelu Iordache a figurat in editia 2011 a Topului Forbes 500 Miliardari pe locul 28, cu o avere de 150 milioane de euro.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri