Directorul Aeroportului International "Traian Vuia" din Timisoara, Daniel Idolu, a declarat, marti, intr-o conferinta de presa, ca problemele la institutia pe care o conduce au inceput in 2011, cand compania Carpatair a acuzat conducerea aeroportului ca acorda ajutor de stat companiei Wizz Air, principalul competitor pe piata timisoreana, prin practicarea unor discounturi prea mari, transmite corespondentul Mediafax.

Acuzatiile s-au transformat intr-o serie de procese, atat intre Carpatair si Wizz Air, cat si intre Carpatair si Aeroportul International Timisoara (AIT).

Idolu a afirmat insa ca vinovat de problemele companiei Carpatair este chiar managementul acesteia.

Astfel, Idolu a explicat ca aceasta companie a folosit, din 2007 si pana in prezent, Aeroportul International Timisoara drept nod aerian. Acest lucru inseamna ca doar intre 13 si 20 la suta dintre pasagerii Carpatair plecau sau veneau in Timisoara, restul aflandu-se in tranzit intre destinatiile din vest si est ale companiei.

In opinia lui Idolu, problemele Carpatair nu au fost provocate de venirea Wizz Air la Timisoara, ci de renuntarea de catre companie, din motive care lui nu ii sunt cunoscute, la mai multe destinatii.

"Reteaua Carpatair era, la un moment dat, de 37 de aeroporturi. Aeroportul International Timisoara e doar un singur aeroport din cele 37. Matematic, Aeroportul International Timisoara putea afecta doar procentul de 13 din pasageri care, in 2008, veneau sau plecau de la Timisoara. In 2008 (Wizz Air - n.r.) a deschis curse catre Londra, destinatie pe care Carpatair nu o oferea. Nu opera atunci nimeni pe Londra. Din toata harta de operare a companiei Carpatair si acum sunt doar trei rute paralele: Roma, Venetia si Milano. Nu vad cum puteau acestea influenta Carpatair", a spus Idolu.

El a explicat ca si pe rutele paralele atat Carpatair, cat si Wizz Air au inregistrat cresteri ale numarului de pasageri din 2008 si pana in 2012, an in care se observa o scadere a numarului de pasageri ai Carpatair.

"Numarul pasagerilor pe aceste trei destinatii au crescut in anii 2008-2012 pentru ambele companii, chiar daca Wizz Air opera deja pe piata", a afirmat Idolu.

Directorul AIT a explicat, totodata, ca acest lucru se datoreaza faptului ca cei de la Carpatair nu mai operau in anul 2012 pe mai multe aeroporturi, atat din tara, cat si din strainatate, iar nodul aerian al acesteia nu mai era astfel alimentat.

"Carpatair a crescut odata cu aeroportul nostru. (…) Aeroportul Timisoara nu e de vina ca s-au retras de pe Constanta, Cluj, Bucuresti, Sibiu. Nodul acesta nefiind alimentat nici din vest si nici din est, a cazut afacerea. Problemele Carpatair ne afecteaza si pe noi foarte rau, veniturile din Carpatair au scazut foarte mult", a spus Idolu.

El s-a referit si la acuzatiile de acordare a unor preturi preferentiale companiei Wizz Air. Potrivit acestuia, in 2008, Wizz Air platea pentru fiecare pasager Aeroportului din Timisoara aproximativ zece euro, in timp ce Carpatair avea un tarif pe pasager de 4,3 euro. In 2009, Wizz Air platea 11,18 euro pe pasager, in timp ce Carpatair 3,79 euro. In 2010, Wizz Air a inceput sa beneficieze de discounturi, ajungand sa plateasca 5,87 de euro pe pasager, in timp ce Carpatair platea 3,65 euro. Incepand din 2011, tarifele pentru cele doua companii au inceput sa fie similare, cu un mic avans pentru Wizz Air, ajungandu-se ca in 2012 Carpatair sa plateasca 5,09 euro pe pasager, in timp ce Wizz Air achita 5,80 de euro.

Citeste si:

Idolu a explicat ca, fata de "preturile de raft", exista anumite discounturi pe care Aeroportul International Timisoara le poate acorda companiilor aeriene, acestea depinzand de volumul pasagerilor.

"Avem un pret de raft si o grila de discounturi in functie de volum. Pe principiul acesta ne-am bazat: mareste volumul, tarifele scad si toata lumea e multumita. Acum incep sa nu li se mai dea discounturi (companiei Carpatair - n.r.), pentru ca le scade volumul si le creste pretul", afirmat Idolu.

Potrivit sursei citate, Carpatair are datorii de milioane de euro catre aeroport, motiv pentru care s-a decis incasarea banilor in avans pentru serviciile prestate.

Idolu a spus ca, in prezent, Carpatair datoreaza aeroportului 3,3 milioane de lei si 1,9 milioane de euro.

In replica, la solicitarea MEDIAFAX, oficialii companiei Carpatair au afirmat ca prejudiciul adus de Aeroportul International Timisoara prin "masurile discriminatorii" practicate in perioada 2008-2012 depaseste 10,5 milioane de euro.

"Prejudiciul cauzat companiei Carpatair de catre Aeroportul International Timisoara depaseste suma de 10,5 milioane de euro si se datoreaza masurilor discriminatorii practicate de catre AIT in perioada 2008 - 2012. Suma mentionata se refera doar la perioada 2010-2011, cand, datorita politicilor tarifare ilegale practicate de conducerea Aeroportului Timisoara, a fost voit favorizat un concurent direct - compania maghiara Wizz Air. Tarifele si politicile comerciale respective au fost declarate ilegale, fiind dispusa si anularea masurilor in cauza prin hotararea definitiva si irevocabila a Curtii de Apel Pitesti din 16 noiembrie 2012. Carpatair a solicitat in instanta recuperarea acestui prejudiciu, procesul fiind in derulare, incepand cu data de 26 martie 2013, la Curtea de Apel Timisoara", se arata in raspunsul Carpatair.

Totodata, oficialii Carpatair au sustin ca reprezentantii Aeroportului International Timisoara refuza sa recupereze patru milioane de euro de la compania Wizz Air.

"In plus fata de actiunea de recuperare a prejudiciilor cauzate, Carpatair a mai depus si o cerere de chemare in judecata prin care solicitam instantelor sa oblige Aeroportul Timisoara sa recupereze neintarziat de la Wizz Air suma de 4 milioane de euro - ajutor de stat ilegal acordat companiei maghiare in perioada de referinta 2010-2011- ajutor care a fost anulat prin decizia irevocabila a Curtii de Apel Pitesti din 16 noiembrie 2012. Actiunea noastra este justificata de faptul ca reprezentantii conducerii aeroportului refuza sa recupereze aceasta suma din initiativa proprie. Valoarea totala a ajutorului de stat pe care AIT este obligat sa o recupereze de la beneficiar pana in prezent - lucru pe care nu l-a facut - se ridica in acest moment la peste 6,5 milioane de euro, tinand cont si de sentinta irevocabila din 16 mai 2012 a Camerei de Arbitraj de la Cluj, care a obligat Wizz Air la plata a 2,5 milioane de euro. Aceasta suma totalizeaza datorii ale Wizz Air catre AIT vechi inca din 2009 si pe care conducerea Aeroportului Timisoara nu le-a recuperat nici in prezent", se mai arata in raspunsul Carpatair.

In ceea ce priveste sumele pe care Carpatair le datoreaza Aeroportului International Timisoara, oficialii companiei spun ca le-au contestat in instanta.

"Sumele pe care le vehiculeaza Aeroportul Timisoara sunt contestate de Carpatair in instantele de judecata pe motiv ca au fost facturate abuziv de catre Aeroportul Timisoara tocmai pentru a favoriza compania Wizz Air", se mai arata in raspuns.