Conform Australian Financial Review, mai multe companii aeriene mari, intre care Qantas, British Airways si Emirates, utilizeaza dispozitive fabricate in inchisoarea din Dongguan, in provincia Guangdong (sud), scrie Mediafax.

Doi detinuti recent eliberati, intre care neozeelandezul Danny Cancian, au anuntat pentru publicatie ca detinutii fabricau castile distribuite pasagerilor de la clasele economice ale celor trei companii aeriene.

In caz de neindeplinire a obiectivului de productie, detinutii erau "dusi afara", unde li se administrau socuri electrice cu ajutorul pistoalelor Taser, a povestit Danny Cancian, care a ispasit o pedeapsa de patru ani de inchisoare pentru omor din culpa.

"Este un mediu crud. Te trezesti in fiecare dimineata intrebandu-te daca vei supravietui in ziua care se anunta", a spus el. Detinutii erau platiti cu 8 yuani pe luna (1 euro) si lucrau peste 70 de ore pe saptamana, a adaugat el.

Un alt fost detinut, care nu a vrut sa fie mentionat, a anuntat ca fabrica inductoare pentru aparate electrice si casti. "Da, am fabricat pentru compania australiana Qantas, cea cu cangur pe logo", a declarat el. "Am mai facut pentru Emirates, British Airways si pentru altii", a adaugat el.

Australian Financial Review citeaza un reprezentant al societatii Dongguan City Joystar Electronic Company care confirma ca intreprinderea sa a recurs la forta de munca din inchisoare pentru comenzi importante si a furnizat 300.000 de casti pentru Qantas la inceputul anului 2012. Aceste casti au fost comandate de firma vietnameza Airphonics, principalul furnizor al companiei aeriene Qantas pentru casti.

Citeste si:

Qantas a anuntat ca nu poate confirma aceste informatii, dar compania a lansat o ancheta si a suspendat contractul cu Airphonics.

"Qantas este preocupata in legatura cu declaratiile aparute in presa in aceasta zi si am suspendat contractele noastre actuale de furnizare pana cand ancheta va fi efectuata", a anuntat compania intr-un comunicat.

Utilizarea unui furnizor tert in China "merge impotriva asigurarilor verbale si scrise ale acestui furnizor, care ne-a dat asigurari ca lantul sau de producere respecta criteriile noastre, printre care figureaza tratamentul etic al lucratorilor", a adaugat Qantas.

Compania British Airways nu a putut fi contactata imediat. Un purtator de cuvant, citat de Australian Financial Review, a anuntat ca furnizorii companiei britanice "sunt subiectii unei examinari riguroase inainte sa fie alesi".

Emirates a afirmat ca "nu exista nicio proba de practici neetice in fabricarea castilor".