"Am urmarit imbunatatirea serviciilor oferite catre turisti, dar si a calitatii managementului agentilor economici. Printre altele, am prevazut, ca noutate, ca personalul sa fie 100% calificat pentru partea de receptie si cea de alimentatie publica din unitatile de cazare", a afirmat Filipescu.

Modificarea normelor metodologice pentru functionarea hotelurilor si agentiilor de turism a fost facuta printr-un ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT) intrat in vigoare la jumatatea lunii iunie, scrie Mediafax.

Pentru calificarea personalului din hoteluri si agentii exista licee de specialitate sau clase cu profil de turism, de stat sau private, si centre de formare profesionala private sau in cadrul agentiilor judetene de ocupare a fortei de munca.
Anterior emiterii ordinului, personalul din receptia hotelurilor si motelurilor trebuia sa fie calificat in proportie de 100% la hotelurile de cinci stele, 90% la patru stele, 80% la hotelurile de trei stele si 50% la hotelurile de o stea si doua stele. Personalul din baruri, restaurante si bucatarii trebuia sa fie calificat in proportie de 90% la cinci stele, 80% la patru stele, 60% la trei stele si 40% la una si doua stele.

"Noi am considerat normal sa fie personal calificat 100%, pentru ca, indiferent daca te duci la o stea sau la cinci stele, receptionerul trebuie sa fie calificat si sa stie sa vorbeasca o limba straina si sa poata prezenta atractiile turistice din zona respectiva. Si la restaurante am considerat ca trebuie calificare 100%, pentru ca nu iti poate face mancare un sofer, de exemplu", a adaugat Filipescu.

Odata cu modificarile ANT a inceput o serie de controale la firme pentru a constata daca acestea au fost puse in practica. Acestia vor solicita si dovada inregistrarii contractelor de munca.

Citeste si:

In cazul unor nereguli, amenzile pot ajunge pana la 30.000 de lei.

Daca pana in luna iunie, hotelurile erau obligate sa aiba doua lifturi, unul pentru turisti, iar celalalt pentru marfa, reprezentantii ANT au constatat ca masura nu putea fi indeplinita de hotelurile construite inainte de 1990 si, ca urmare, au renuntat la ea. S-a renuntat, de asemenea, la obligativitatea existentei unui grup electrogen sau minim doua surse de energie pentru hotelurile de 3-5 stele.

A fost introdusa, insa, si obligativitatea clasificarii cofetariilor si patiseriilor dupa numar de stele, exact cum se intampla in cazul hotelurilor si restaurantelor.

Totodata, agentiile de turism au fost obligate ca minim 50% din personal sa fie calificat ca "agent de turism-ghid atestat prin certificat de absolvire a unui curs de calificare". Anterior, nu exista o astfel de prevedere.

In Romania sunt inregistrate peste 1.300 de hoteluri, care au 180.000 de locuri de cazare (circa 100.000 de camere). Numarul total au structurilor de cazare, incluzand hoteluri, moteluri, vile, pensiuni, campinguri etc. este de aproape 8.000 de unitati. In Romania functioneaza si in jur de 3.100 de agentii de turism.