“Romania a ocupat locul 27 in Europa, in 2010, dupa contributia sectorului ospitalitatii la PIB. Dar, daca hotelierii romani vor lua in calcul din timp faptul ca generatia Y se asteapta sa reprezinte in 5 ani jumatate din numarul de turisti la nivel mondial, veniturile realizate din turism in Romania ar putea creste semnificativ. Trebuie avuta in vedere dezvoltarea unor facilitati care sa raspunda asteptarilor acestei categorii de clienti, cum ar fi aplicatii pentru rezervari direct de pe smartphone, posibilitatea de a face comanda la room service de pe tableta disponibila in camera de hotel, programe extinse de fidelizare pe baza de comision care sa prelungeasca cat mai mult cazarea si, bineinteles, prezenta intensa in social media”, spune Elena Badea, head of Marketing, EY Romania.

Trenduri la nivel global in industria hoteliera

Raportul EY "Global Hospitality Insights Top Thoughts for 2014" arata ca este de asteptat ca activitatea de tranzactionare si de dezvoltare de noi proiecte in industria hoteliera globala sa ia avant in urmatoarele 12 luni, incurajata si de investitorii in cautare de noi oportunitati de investitii in acest sector.

Dupa ani buni de recuperare lenta si bugete limitate de investitii, sectorul hotelier global a dat dovada de un apetit puternic pentru crestere in 2013, o tendinta care va continua si chiar se va intensifica in 2014. Raportul EY anticipeaza o consolidare a fundamentelor economice din sector, ceea ce va sta la baza unor performante financiare solide in 2014. Cel mai important, companiile hoteliere au acum acces la o mai mare varietate de credite si surse de capital, provenind atat din zona publica cat si din cea privata, facand posibila continuarea cresterii.

"Ne asteptam ca 2014 sa fie un an de referinta pentru industria hoteliera. (...) EY anticipeaza pentru anul acesta o crestere a ratelor medii de inchiriere si a gradului de ocupare a camerelor in mai multe piete si in mai multe segmente din industrie, ceea ce va duce la o consolidare a bazelor economice, atragand dupa sine o crestere a preturilor de achizitie a hotelurilor la cheie, in special in orasele cunoscute ca detinand importante puncte de conexiune cu alte destinatii, dar si in piata hoteliera secundara”, a declarat Michael Fishbin, director global EY Hospitality.

Investitorii au capital pentru noi tranzactii

In contextul aparitiei unui numar mic de hoteluri noi si a doar catorva tranzactii realizate in ultimii cinci ani, investitorii de la nivel global au acumulat un apetit impresionant – dar si un nivel ridicat de capital - pentru noi tranzactii. Aceasta a dus la o intensificare a activitatii pe pietele de capital si la marirea fluxurilor de capital transfrontaliere. Cautand investitii de inalta calitate in pietele stabile, investitorii asiatici au dominat tranzactiile hoteliere la nivel mondial in 2013 si par hotarati sa mentina acelasi nivel ridicat de activitate si in 2014. Se estimeaza ca investitiile provenind din China si Singapore, luate la un loc, vor reprezenta peste 60% din totalul capitalului ce va fi investit in industria ospitalitatii din afara Asiei in 2014.

Oportunitati pentru dezvoltatori

Printre oportunitatile globale de investitii, dezvoltarile de unitati hoteliere reprezinta un nou pol de interes. Dezvoltatorii se concentreaza sa raspunda solicitarilor venind dinspre actualii si potentialii lor clienti pentru dezvoltarea de unitati hoteliere cu servicii limitate, de statiuni de tip all inclusive sau de de unitati de cazare alternativa, cum ar fi hostel-urile.

Activitatea de dezvoltare de unitati hoteliere este in crestere in mai multe piete din intreaga lume si, in special, in orasele cu porturi sau aeroporturi care fac legatura cu alte destinatii. In acest context, dezvoltatorii care opereaza in Asia si in pietele Africii sub-sahariene se numara printre principalii beneficiari ai accesului crescut la credite si la capital.

Generatia Y si chinezii, elementele cheie in hotelarie

Estimarile arata ca, daca se iau in calcul cheltuielile in crestere facute de doar doua dintre grupurile de populatie la nivel global – respectiv milenialii si turistii chinezi - e de asteptat ca industria globala a ospitalitatii sa inregistreze performante solide pentru urmatorii cativa ani.

Citeste si:

Milenialii – sau generatia Y – reprezinta o treime din piata iar estimarile arata ca, in urmatorii cinci ani, vor ajunge sa reprezinte o jumatate din piata. Influenta exercitata de cheltuielile facute de ei asupra afacerilor din industria de ospitalitate i-a determinat pe hotelieri sa-si modifice serviciile si facilitatile pentru a raspunde mai bine cerintelor acestora in privinta valorii, a inovatiei, a accesului rapid, a comoditatii si a mobilitatii.

Insa, cheltuielile facute de turistii chinezi le-ar putea eclipsa chiar si pe cele ale milenialilor. Potrivit United Nations World Tourism Organization (UNWTO), cheltuielile facute de turistii chinezi in 2012 le-au depasit pe cele facute de germani si americani, ajungand la peste 100 de miliarde de dolari si clasandu-i pe primul loc la nivel global in privinta cheltuielilor cu turismul. Turistii chinezi reprezinta segmentul cu cea mai rapida crestere din piata. Ca urmare, in tot mai multe hoteluri pot fi intalnite in camere diverse facilitati care vizeaza asteptarile oaspetilor chinezi, cum ar fi papuci, ceaiuri chinezesti, ziare si canale TV in limba chineza, precum si adaptarea meniurilor restaurantelor prin includerea de feluri de mancare chinezeasca.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 175.000 de angajati in 728 de birouri din 150 de tari si venituri de aproximativ 25,8 miliarde de dolari in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2013.

In Romania, EY este prezenta din anul 1992. Cei peste 500 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Compania are birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau.