Consiliul Local Busteni a semnat, in acest week-end, un protocol de parteneriat si colaborare cu doua asociatii, document in baza caruia se va realiza reabilitarea Crucii de pe Caraiman, anunta Primaria Busteni, potrivit Mediafax.

Conform protocolului, monumentul de pe varful Caraiman, desemnat anul acesta de Cartea Recordurilor ca fiind cea mai inalta cruce amplasata pe un varf montan, va intra intr-un amplu proces de ”restaurare, reabilitare, conservare si revitalizare”.

Parteneriatul incheiat intre Primaria Busteni si cele doua asociatii prevede realizarea unui studiu istoric, a unui studiu geologic, ridicarea topografica a zonei, dar si initierea unei campanii de strangere de fonduri sub sloganul ”Dati un ban pentru Caraiman”.

Crucea Caraiman, un monument istoric de valoare nationala si universala construit intre anii 1926 si 1928 si situat pe Varful Caraiman, a fost desemnata, anul acesta, cea mai inalta cruce din lume amplasata pe un varf montan, potrivit site-ului Guinness World Record. Crucea comemorativa a eroilor romani din Primul Razboi Mondial, situata pe Varful Caraiman din Muntii Bucegi, este un monument istoric clasat in grupa A (de valoare nationala si universala), potrivit Listei Monumentelor Istorice alcatuite de Ministerul Culturii.

Citeste si:

Crucea Caraiman este situata la altitudinea de 2.291 metri, conform Guinness World Record. Monumentul are o inaltime de 39,5 metri si include un soclu din ciment de 8 metri. Cunoscut si sub denumirea Crucea Eroilor, monumentul a fost ridicat pentru a cinsti memoria romanilor care au murit in Primul Razboi Mondial. Monumentul a fost verificat de catre expertii Guinness pe 14 august 2013, se mai spune pe site-ul Guinness.

Crucea comemorativa a eroilor romani din Primul Razboi Mondial este situata in saua Masivului Caraiman, chiar pe marginea abruptului catre Valea Seaca, la altitudinea de 2.291 de metri, fiind unica in Europa atat prin altitudinea amplasarii, cat si prin dimensiuni, conform site-ului dedicat acestui monument. Crucea este executata din profile de otel, fiind montata pe un soclu din beton armat placat cu piatra, inalt de 8 metri. In interiorul acestuia se afla o incapere care a adapostit initial generatorul de energie electrica ce alimenta cele 120 de becuri de 500 W de pe conturul Crucii.

Monumentul a fost realizat prin grija Regelui Ferdinand si a Reginei Maria ai Romaniei, in perioada 1926 - 1928, "intru slava si memoria eroilor prahoveni cazuti in Primul Razboi Mondial, 1916-1918, pentru apararea patriei", asa cum sta scris pe placa comemorativa fixata pe partea nordica a soclului. Potrivit documentelor de la vremea respectiva, realizatorii structurii metalice au fost Directia de Poduri din cadrul Directiei Generale CFR si sectiile L1 si L5 Sinaia, proiectantii - inginerii romani Teofil Revici si Alfred Pilder, iar dirigintele de santier - Nicu Stanescu. Proiectul ansamblului a fost realizat de arhitectii Constantin Procopiu si Georges Cristinel, iar monumentul a fost inaugurat si sfintit pe 14 septembrie 1928, de sarbatoarea Inaltarii Sfintei Cruci.

Constructia monumentului a inceput in anul 1926 si s-a finalizat in august 1928. Regina Maria a urmarit indeaproape executia pana la finalizarea ei. Soclul monumentului a fost realizat in anul 1930 din beton armat imbracat in piatra de calcar fasonata si ingrijit rostuita. Soclul a fost construit la doi ani dupa sfintirea Crucii, pentru o mai buna incastrare a ei, initial aceasta fiind introdusa direct in stanca. In prezent, o parte din soclul crucii este deteriorata, iar mai multi turisti care au ajuns in zona au lasat semne pe soclu, fiind nevoie de reabilitarea monumentului.

Sursa foto: Mediafax foto