"Comunicatul ANAT contine informatii eronate si este menit sa dezinformeze opinia publica, aducand grave prejudicii materiale si de imagine societatii Carpatair. Manifestarea iresponsabila a ANAT si comunicarea prin care someaza agentiile sa opreasca vanzarea biletelor de avion pe zborurile Carpatair reprezinta o actiune in vadita contradictie cu prevederile legale menite sa aduca prejudicii insurmontabile companiei Carpatair", se arata intr-un comunicat al RTZ & Partners, scrie Mediafax.

Administratorul judiciar a anuntat ca, in aceste conditii, va face toate demersurile legale pentru repararea prejudiciilor.

"Carpatair isi desfasoara activitatea de zbor in mod normal, iar vanzarea biletelor de avion se face atat prin utilizarea canalelor proprii de vanzare (online pe site-ul companiei sau prin call center Carpatair) cat si prin intermediul agentiilor acreditate IATA, utilizand pentru emitere documentele partenerilor de interline ai Carpatair. Persoanele care achizitioneaza bilete de calatorie pe liniile Carpatair se afla, de asemenea, sub protectia legii insolventei, beneficiind de un statut legal preferential fata de creditorii de dinaintea deschiderii procedurii", se arata in comunicat.

Administratorul judiciar a precizat ca relatia dintre agentiile membre IATA-BSP si companiile aeriene participante la sistemul de vanzare/decontare BSP sunt reglementate de o serie de rezolutii emise de IATA si nu implica nicio alta organizatie patronala din Romania sau alta tara.

"Ca urmare, orice instructiuni emise de o terta persoana in afara celor indreptatite legal nu este aplicabila si nu este opozabila Carpatair. Agentiile IATA au fost notificate direct de catre IATA in data de 11 februarie 2014 cu privire la decizia unilaterala IATA de suspendare temporara a companiei Carpatair din BSP Romania, ceea ce ar putea avea ca efect faptul ca agentiile acreditate IATA nu ar putea emite documente Carpatair referitoare la zborurile companiei, dar in nici un caz nu reprezinta vreo interdictie de a vinde bilete pe zborurile Carpatair utilizand documentele unui partener al acesteia", potrivit comunicatului.

In paralel, potrivit sursei citate, Carpatair a emis, tot la 11 februarie, o notificare catre toti agentii acreditati IATA - BSP Romania cu instructiuni precise, conform reglementarilor ce guverneaza colaborarea dintre aceste agentii si compania aeriana, prin care au fost aduse la cunostinta agentiilor procedurile care trebuie urmate, atat in ceea ce priveste emiterea in viitor a biletelor de avion pe zborurile companiei Carpatair utilizand documentele partenerilor de interline precum si procedurile de urmat in cazul solicitarilor de rambursare.

"In sensul celor mentionate, subliniem ca, in continuare, Carpatair se poate manifesta fara restrictii pe piata de profil, ramanand acelasi partener de incredere. Reactiile neavenite si prejudiciabile vor fi sanctionate drastic, atat prin prisma legislatiei insolventei, cat si in lumina prevederilor legale privind practicile anticoncurentiale", au mai spus reprezentantii administratorului judiciar.

Carpatair a anuntat miercuri ca suspendarea temporara a participarii companiei in sistemele IATA - BSP reprezinta o masura disproportionata, asupra careia administratorul judiciar a dispus deja masurile necesare in vederea obligarii IATA la mentinerea participarii Carpatair in toate sistemele.

"Suspendarea inseamna doar faptul ca agentiile acreditate de IATA la vanzarea de bilete pe zboruri Carpatair nu pot folosi stocul de bilete Carpatair, in schimb, emiterea biletelor se poate face folosind stocul companiilor aeriene partenere Carpatair cum ar fi Hahnnair, Alitalia etc.", au raspuns oficialii operatorului aerian.

Citeste si:

Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) le-a transmis miercuri, printr-un e-mail, agentiilor de turism solicitarea IATA de a suspenda "imediat" emiterea de bilete de avion in sistem BSP in numele Carpatair, intrucat compania aeriana este in insolventa si agentiile risca blocarea banilor.

"IATA a suspendat Carpatair, cu efect imediat, intrucat compania aeriana se afla sub protectia legii falimentului, in vederea reorganizarii. Agentii de turism BSP (Billing and Settlement Plan - n.r.) trebuie sa suspende imediat toate emiterile de bilete in numele Carpatair, inclusiv utilizarea tuturor sistemelor pentru procesarea returnarilor sau a altor tranzactii cu carduri de debit/credit in numele Carpatair", se arata in mesajul ANAT.

De asemenea, agentiilor li se solicita sa regleze toate debitele restante si vanzarile in curs de procesare direct cu SC Carpatair SA si sa se abtina de la deducerea sau efectuarea oricarei rambursari din sumele ce corespund debitelor restante, vanzarilor in curs de procesare sau altor tranzactii viitoare ale Carpatair.

Orice viitoare tranzactii intre agentiile de turism si compania aeriana se vor realiza si deconta bilateral.
International Air Transport Association (IATA) este o organizatie comerciala internationala a companiilor aeriene. Prin sistemul Billing and Settlement Plan, IATA faciliteaza vanzarea biletelor prin agentii de turism acreditate, astfel ca decontarile companiilor aeriene se realizeaza cumulat.

"Pentru o mai mare siguranta, remiterea tuturor facturilor scadente trebuie sa fie facuta fara a se retine rambursarile deja cauzate de compania aeriana. In urma discutiei cu reprezentantii IATA locali, va atragem atentia ca agentii care au facut deja remiterea catre Clearing Bank inainte de data stabilita trebuie sa regleze sumele remise si sa returneze sumele retinute in termen de 24 de ore, in caz contrar riscand iregularitati sau intrarea in default. Agentii care fac plata prin Direct Debit trebuie sa ajusteze valoarea de decontare utilizand plata manuala. Sumele excedentare remise de agenti inainte de data stabilita pentru compania aeriana suspendata, vor fi retinute pana la finalizarea unei analize a legislatiei aplicabile. Este posibil ca legea sa solicite ca aceste fonduri sa fie virate in contul companiei aeriene, si nu returnate agentilor. IATA va urmari situatia agentiilor membre ANAT si va transmite notificari catre acestea in vederea reglarii debitelor, in cursul zilei de azi", se mai arata in mesajul ANAT.

Compania aeriana Carpatair a solicitat si obtinut la sfarsitul lunii intrarea in insolventa cu intentia de a urma un proces de reorganizare judiciara, motivand decizia prin daunele de 30 de milioane de euro provocate de litigiile cu Aeroportul Timisoara, avand ca obiect activitati anticoncurentiale.

"Cauzele unei astfel de decizii sunt legate in principal de existenta unor litigii impotriva Aeroportului Timisoara avand ca obiect activitati anticoncurentiale investigate in prezent de Comisia Europeana, dar si de instantele si autoritatile nationale, daunele estimate depasind 30 de milioane de euro", potrivit reprezentantilor Carpatair.

In cursul procesului de reorganizare, compania a anuntat ca va continua o activitate comerciala normala, iar conducerea va fi asigurata de actuala echipa de management condusa de Nicolae Petrov, sub supravegherea administratorului judiciar desemnat.

Pentru perioada ramasa din sezonul de iarna, pana la sfarsitul lunii martie 2014, programul de operare a fost redus, mentinandu-se zborurile profitabile. Principalii actionari ai companiei Carpatair, infiintata in anul 1999, sunt un grup de oameni de afaceri elvetieni.