ANAT si FPTR au semnat un document pe care l-au transmis Ministerului pentru IMM si Turism si Autoritatii Nationale pentru Turism si in care solicita, printre altele, impozitarea cu 16% a bacsisului lasat de clienti in baruri, cafenele si restaurante.

"In turism, bacsisul este o sursa importanta de venit pentru chelneri, ospatari si barmani. El indica si cat de dragut este acel personal. Tinand cont ca se da bacsis in toate barurile si restaurantele, si se da la negru, noi propunem ca acesta sa fie impozitat cu 16%, asa cum se impoziteaza veniturile personale", a declarat Lucia Morariu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), scrie Mediafax.

Ea spune ca patronatele cer ca valoarea bacsisului sa fie lasata la latitudinea clientului, iar suma stabilita de acesta sa fie introdusa pe nota de plata si impozitata cu 16%, urmand ca restaurantul sa plateasca aceasta noua taxa.

"Introducerea unei noi taxe, taxa pe bacsis, aplicabila pe nota de plata fiscala, nominal pe angajatul care prezinta nota de plata consumatorului, cu suportarea unui impozit de 16% pe suma acordata ca bacsis de catre consumator si fara a fi cumulate cu total venituri obtinute de respectivul angajat", se arata in documentul semnat de ANAT si FPTR.

Patronatele au transmis propunerea catre autoritatile din turism, urmand ca acestea sa o prezinte Guvernului.

"Suma platita de client pentru ce a consumat va urma regimul fiscal obisnuit, cu TVA etc, iar propunerea noastra este ca bacsisul sa fie taxat cu doar 16%. Astfel, daca nota de plata este 100 de lei, chelnerul il va intreba pe client daca si cat vrea sa lase bacsis. Daca acesta ii va spune ca lasa, sa zicem, 10 lei, acesti 10 lei vor fi inclusi si ei pe nota de plata. Diferenta va fi ca cei 100 de lei vor fi impozitati ca si pana acum, cu TVA plus alte taxe, in timp ce pentru cei 10 lei, reprezentand bacsisul, restaurantul va plati doar impozitul de 16%. In acest fel, si statul va castiga ceva din acest bacsis din care, pana acum, nu obtinea nimic, pentru ca este platit la negru", a explicat Morariu.

Aceasta a adaugat ca suma obtinuta din impozitarea bacsisului ar putea fi folosita pentru investitii in turism. "Este o masura buna, dar nu este cheia indreptarii turismului romanesc. Mai intai trebuie sa scadem TVA pentru alimentatia din turism de la 24% la 9%, asa cum se intampla in multe tari europene. Ni se spune tot timpul ca trebuie sa ne aliem la masurile europene, atunci cand se introduce o taxa, dar nimeni nu aduce acest argument ca sa scada taxe. Acum, cand am solicitat impozitarea bacsisului, fiind o taxa in plus, este posibil sa se aprobe", a declarat Dragos Raducan, vicepresedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR).

Raducan spune ca inca se dicuta modalitatea de comunicare a bacsisului intre client si chelner.

"Cand cere nota, un client educat ii va spune chelnerului sa treaca pe ea si un bacsis de X lei. Pe nota va aparea o rubrica numita tips, unde va fi trecuta suma platita suplimentar de client. Exista deja programe folosite si de restaurantele din Romania unde, pe nota de plata, apare tips, dar este 0. Oricum, daca nu vrea, clientul poate sa nu ii lase nimic chelnerului, caz in care pe nota de plata va aparea tips 0", a aexplicat oficialul FPTR.

Recent, reprezentantii hotelierilor, cei ai Ministerului pentru IMM si Turism si ai Ministerului Finantelor au format un "grup de lucru" unde s-au discutat mai multe posibile masuri de redresare a turismului, printre care si impozitarea bacsisului.

Sursa foto: Bacsis, Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri