"Anul trecut, Ten Airways a crescut de cinci ori ca nivel al cifrei de afaceri, acest lucru ne-a incurajat sa intram si pe piata de curse regulate cu Fly Romania. De la afaceri de 2,4 milioane euro in 2012, am crescut la 10 milioane de euro in 2013. Profitul Ten Airways a fost anul trecut de 18% din afaceri, circa 1,8 milioane euro. In ceea ce priveste Fly Romania, ne autofinatam, ne asteptam ca dupa cel putin 2 ani sa fim pe profit", a precizat Catalin Butu.

Wall-Street.ro: Cum ati reusit sa faceti profit la compania Ten Airways?

Catalin Butu: Prin clienti noi, un management mai agresiv, un numar mai mare de ore zburate. Am reusit sa castigam increderea unor clienti importanti din Israel si Grecia, am operat pe piata rusa, in Rostov, Kazan, Moscova. Anul trecut, am fost al doilea operator aerian dupa Tarom care a avut cursa proprie la Tel Aviv. Biletele se vand online de la Tel Aviv. Continuam si anul acesta cursa spre Tel Aviv in fiecare luni seara, care este ocupata permanent, cu 170 de pasageri. In momentul de fata mai avem o aeronava care opereaza in Italia si una in Grecia care zboara spre Rusia. Urmeaza sa livram prin contract inca doua aeronave in urmatoarele 10 zile.

Wall-Street.ro: Cum va afecteaza imaginea anularea zborurilor si cum ii afecteaza pe angajati?
Catalin Butu:
Cursele vor fi efectuate cand gradul de incarcare va fi convenabil. Am anulat peste 60 de curse pentru care aveam circa 400 de pasageri, deci o medie undeva la 5 pasageri pe cursa. Nu poti sa sustii asa ceva. Orice companie aeriana care nu are un grad de ocupare al aeronavei de 40% nu efectueaza zborul.

Fly Romania anuleaza o parte din zboruri pana pe 15 iunie

Fly Romania anuleaza o parte din zboruri pana pe 15 iunie

Wall-Street.ro: Sa luam un exemplu, cat costa carburantul pana la Timisoara? Cati pasageri ar trebui sa aveti pentru a acoperi costurile?

Catalin Butu: Costurile unei curse pentru Timisoara sunt intre 12.000 si 14.000 euro. Ar trebui sa avem un grad de ocupare de 75%, deci circa 120 de pasageri din 170 pentru a ne acoperi cheltuielile.

Wall-Street.ro: In prezent ce grad de ocupare au avioanele Fly Romania catre Timisoara?

Catalin Butu: Cursele au ajuns la 40% pentru perioada imediat urmatoare, dupa 15 iulie. Unele curse au 3 pasageri, altele sunt pline.

Wall-Street.ro: Ce cheltuieli aveti pana acum cu Fly Romania?

Catalin Butu: Daca vorbim de cheltuieli de operare am depasit un milion de euro pana acum, daca ne referim la cheltuieli cu deschiderea companiei, crearea sistemului de rezervari, cu toata infrastructura, vorbim de cateva sute de mii de euro.

Wall-Street.ro: Cand ar putea intra pe profit Fly Romania?

Catalin Butu: Nicio companie aeriana nu va face profit din primul an, daca va face profit din al doilea an inseamna ca managementul a fost foarte bun. Acum 10 ani era mai usor sa deschizi o companie aeriana. Ne-am asumat un risc, credem cu tarie ca putem face fata, nu vrem sa facem concurenta nimanui, am deschis o companie cu o noua viziune.

Wall-Street.ro: Care sunt cele mai bune curse in prezent?

Catalin Butu: Cele mai multe vanzari sunt pe cursa de Antalya si Reus-Barcelona. Urmatoarea cursa in preferinta este Tulcea-Bergamo, ca numar de pasageri.

Wall-Street.ro: Pe ce rute aveti cel mai mic grad de incarcare a aeronavelor?

Catalin Butu: Pe cursele interne. Bucuresti-Tulcea este cu cel mai mic grad de incarcare.

Fly Romania a efectuat primul zbor de linie catre Tulcea. Pe ce mizeaza Ovidiu Tender

Fly Romania a efectuat primul zbor de linie catre Tulcea. Pe ce...

Wall-Street.ro: Bucuresti-Tulcea ramane si in programul de iarna?

Catalin Butu: Tulcea la iarna va avea un avion acolo, chiar daca cursele spre Bucuresti vor scadea, cele spre Bergamo vor avea aceeasi frecventa. Vom transforma Tulcea intr-o baza permanenta, ne gandim sa deschidem o a doua ruta spre Europa.

Wall-Street.ro: Veti reduce numarul de curse catre o destinatie?
Catalin Butu:
Da. Fiind la inceput facem o analiza zilnica a rentabilitatii curselor si a fezabilitatii lor in egala masura. Vom mai scoate din frecventele care nu merg. Cursele care nu vor avea gradul de incarcare necesar vor fi anulate, iar pasagerii vor fi rerutati, recompansati.

Wall-Street.ro: V-ati gandit la un program de fidelizare al clientilor?

Citeste si:

Catalin Butu: Lucram la abonamente si vom introduce si acest tip de oferta pentru clienti incepand din toamna. Va fi o recompensare pentru pasageri pe sistemul de mile acumulate, iar pe anumite rute vor fi abonamentele cu numar de calatorii, unde dupa un numar beneficiezi de o calatorie gratuita sau un tarif preferential.

Wall-Street.ro: Cu ce se confrunta o companie aeriana care se infiinteaza in Romania? In cat timp ati obtinut licenta de zbor?
Catalin Butu: Problema este increderea. Atat pasagerii cat si partenerii trebuie sa inteleaga ca indiferent de modelul de avion, atunci cand este apt de zbor acel avion este verificat, nu conteaza ce varsta are. Avem licenta de zbor de cativa ani, operatorul curselor sub brandul Fly Romania este Ten Airways. Fly Romania este un motor de vanzari bilete pentru compania Ten Airways.

Sunt doua companii diferite dar lucram in aceeasi directie, este un parteneriat. Ten Airways a fost infiintata in 2009 pentru inchirieri de avioane cu tot cu echipaj si echipa tehnica. Operam pe piata romaneasca de peste cinci ani, avem o flota de 9 avioane, din care 6 operate sub brandul Fly Romania.

Wall-Street.ro: Cum sunt taxele de aeroport in Romania in comparatie cu Europa?
Catalin Butu:
Ca pret, Romania este langa topul Europei. Pentru un pasager se percepe o taxa de 22 de euro, aproape ca in Germania, Marea Britanie. Sunt tari unde operatorii sunt sprijiniti de stat, in Italia pentru un pasager taxa este de 6 euro, iar in Grecia in perioada de vara uneori sunt anulate taxele de pasageri pentru a facilita cresterea traficului. In Spania este o taxa de 15 euro. Insa nu aici este problema, costurile care afecteaza operarea sunt cele cu carburantul care reprezinta 60% din cheltuieli.

Wall-Street.ro: Care sunt principalii concurenti ai Fly Romania?
Catalin Butu:
Spre Timisoara este Tarom, insa noi ne adresam unui alt segment, avem 140 euro dus-intors iar compania nationala are un pret dublu. Suntem mai apropiati de cei care calatoresc cu transportul rutier si feroviar, aici ar fi targetul nostru de pasageri.

Wall-Street.ro: Aveti in plan sa lansati noi zboruri la nivel national, pe langa Timisoara si Tulcea?
Catalin Butu:
Vom lansa curse interne din sezonul urmator de vara, ne gandim la Sibiu, Cluj, insa in clipa de fata este doar un studiu. Suntem noi pe piata urmarim sa vedem cum suntem primiti.

Wall-Street.ro: Catre ce alte destinatii externe vreti sa operati?
Catalin Butu:
Peste 10 zile vom anunta programul de iarna. Vor fi 4 destinatii noi pentru Europa, vom inlocui Reus-Barcelona cu o alta destinatie din Spania. Din programul nostru se observa ca suntem diferentiati in trei directii: operarea interna, sezoniera de vacanta Antalya si Reus, restul rutelor sunt destinate traficului etnic.

Wall-Street.ro: Ce varsta au avioanele Fly Romania? Unde faceti mentenanta avioanelor? Cat costa o revizie?
Catalin Butu:
Aeronava cu care am inceput zborurile este fabricata in 1991, este de provenienta americana, facuta de Boeing in colaborare cu Mcdonnell Douglas. Sunt peste 600 astfel de aeronave in operare folosite de Delta si American Airlines. Au fost folosite pana la sfarsitul anului trecut de Alitalia. Unele companii au renuntat la aceste aeronave din motive de costuri, pentru ca au un consum mai mare de carburant fata de avioane mai noi. Compensam aceste diferente prin faptul ca avioanele sunt proprietatea noastra, avem alte costuri de amortizare, aici este jocul economic. Anul fabricatiei unui avion este irelevant.

Mentenanta o facem la Romaero si au mai fost cazuri cand am facut aceasta operatiune in Turcia. Revizia la un avion ne costa intre 300.000 de euro si un milion de euro, la un interval de 18 luni, ma refer la reviziile structurale. Avioanele sunt verificate zilnic si saptamanal in functie de numarul de ore.

Wall-Street.ro: Cati angajati aveti, ce nationalitati sunt, de la ce companii aeriene au venit?
Catalin Butu:
Avem 150 de angajati permanent, 18 echipaje active – un echipaj are 2 piloti si 4 insotitori de cabina. Numarul insotitorilor de zbor este dictat de capacitatea aeronavei, la fiecare 50 de pasageri trebuie sa ai cate un insotitor de zbor. Avem si piloti italieni, francezi, bulgari, croati. Ratiunile sunt foarte simple, 80% din operatiunile noastre presupun inchirierea aeronavelor catre aceste zone, Grecia, Italia, Spania. Ne este mai usor sa gasim forta de munca locala, angajatii se simt mai bine ca sunt la ei acasa. Stewardesele sunt peste 90% romance. Echipajele au lucrat la Tarom, Blue Air.

Wall-Street.ro: Cat castiga un pilot sau o stewardesa la Fly Romania?
Catalin Butu:
Noi avem o activitate sezoniera, exista un salariu de baza care este similar cu ce se practica pe piata aeronautica din Romania, incadradrea este pe salariul minim dar remunerarea pe ora de zbor ii aduce la o medie superioara a ceea ce se castiga la celelalte companii aeriene romane. Singurul dezavantaj este operarea sezonala pe care incercam sa o inchidem prin acest proiect de a opera in fiecare zi. Vom inlocui cursele sezoniere de vara cu unele de iarna.

Wall-Street.ro: Ce buget de publicitate aveti pentru primul an de operare?
Catalin Butu:
Am investit deja 60% din bugetul de publicitate in site, in cateva evenimente costisitoare. In functie de incasari vom aloca procentual buget pentru perioada urmatoare.

Wall-Street.ro: Cat platim in plus daca depasim greutatea bagajului de cala de 20 kg? Putem lua al doilea bagaj?

Catalin Butu: Circa 5 euro pe kilogram daca depasiti bagajul de 20 de kg inclus in pretul biletului. Pasagerii pot lua si un al doilea bagaj de cala, aeronava are cea mai mare capacitate volumetrica din clasa sa, 33 de metri cubi.

Wall-Street.ro: Ce taxa aveti pentru transportul animalelor de companie?

Catalin Butu: Pentru transportul unui animal de companie avem gratuitati pentru primul drum, dupa care este undeva la 50 de euro.

Wall-Street.ro: Cum vedeti situatia in Europa, faptul ca multe curse aeriene au falimentat?

Catalin Butu: Anul trecut, s-au inchis peste 15 companii aeriene numai in Europa. Motivele sunt datoriile pe care nu le mai pot plati, concurenta, apar aeronave mai noi, apar investitori care sunt interesati. Noi ne autofinatam, ne asteptam ca dupa cel putin 2 ani sa fim pe profit.

Fly Romania a inceput operarea zborurilor la mijlocul lunii mai. Pentru rutele interne, tarifele sunt unice, respectiv 70 euro/zbor pentru Bucuresti – Timisoara si 50 euro/zbor pentru Bucuresti - Tulcea, in vreme ce pe rutele internationale, preturile pornesc de la 30 euro/zbor. In aceste tarife este inclus transportul unui bagaj de cabina de maxim 7 kg si al unuia de cala de cel mult 20 kg, dar si servicii de catering la bord. Biletele pot fi achizitionate online de pe site-ul companiei sau de la agentiile partenere.

Fly Romania este un brand al Ten Airways, o companie aeriana cu capital romanesc, care si-a inceput activitatea in 2010. Pana in prezent, a operat in sistem charter si wet lease, ceea ce presupune inchirierea aeronavei cu tot cu echipaj si celelalte servicii pentru a opera in numele unei alte companii Fly Romania opereaza zboruri sub brandul propriu incepand din luna mai 2014.