IXV, un acronim de la Intermediate eXperimental Vehicle (Vehicul experimental intermediar), va asigura Agentiei Spatiale Europeane (ESA) primul ei vehicul spatial - ce are o forma asemanatoare navetelor americane -, care va putea fi reutilizat, informeaza dailymail.co.uk. Primul sau zbor de testare va furniza o serie de date stiintifice de o importanta vitala, care ar putea sa ajute ESA sa dezvolte o tehnologie care sa permita revenirea pe Terra a astronautilor care vor participa la misiuni pe Marte sau revenirea lor in conditii de siguranta dupa misiuni la bordul Statiei Spatiale Internationale (ISS), scrie Mediafax.

Pe 11 februarie, o racheta Vega va lansa IXV, un vehicul fara echipaj la bord, de la Centrul spatial Kourou din Guyana Franceza, in cadrul unui zbor de testare, care va dura 100 de minute. Lansarea initiala fusese programata pentru 18 noiembrie 2014, dar compania Arianespace, care a construit acest vehicul spatial, a decis sa amane lansarea respectiva, intrucat avea nevoie sa efectueze "o serie de analize suplimentare in privinta traiectoriei de zbor". Echipat cu 300 de senzori, prototipul IXV va colecta date stiintifice referitoare la manevrabiliatea si termodinamica vehiculului.

"Pregatirile pentru lansare au fost reluate", a declarat Jose-Maria Gallego Sanz, coordonatorul acestei misiuni spatiale din cadrul ESA.
"Bateriile care in toamna au fost extrase de pe IXV au fost scoase din depozit, incarcate si reinstalate. Nu este nevoie de teste suplimentare - IXV este gata sa zboare", a adaugat el. Cantarind aproximativ doua tone si avand marimea unui automobil, IXV va fi transportat in spatiu in interiorul rachetei Vega. Carcasa rachetei, compusa din doua parti protectoare - se va deschide in spatiu si va lansa vehiculul IXV pe o orbita aflata la altitudinea de 320 de kilometri.

IXV va urca dupa aceea pana la o altitudine de 420 de kilometri si va incepe apoi faza de reintrare in atmosfera, adunand in acest interval de timp numeroase date stiintifice cu ajutorul senzorilor sai. Viteza de reintrare in atmosfera (7,5 kilometri pe secunda) la altitudinea de 120 de kilometri va duce la aparitia acelorasi conditii ca acelea pe care le are un vehicul care se intoarce pe Terra dupa un zbor pe orbita joasa.
IXV va traversa atmosfera cu viteza supersonica, pentru a testa noua tehnologie europeana de reintrare in atmosfera, inainte ca parasutele sa se deschida si sa ii permita o amerizare lenta si in conditii de siguranta, in Oceanul Pacific.

Citeste si:

Nava de recuperare, Nos Aries, este stationata in prezent in Panama. In ultima luna, echipajul sau a testat cu succes un nou echipament care va permite extragerea din apa a vehiculelor spatiale. Dezvoltat in ultimii cinci ani, cu un cost de 150 milioane de euro, IXV reprezinta platforma de testare pe baza careia va fi construit un vehicul spatial reutilizabil ce va fi capabil sa aterizeze intr-o buna zi pe o pista conventionala de pe Terra, dupa o misiune in spatiu. Acel vehicul va putea fi utilizat si pentru readucerea pe Pamant a astronautilor de pe ISS.

Singurele vehicule spatiale care sunt in prezent capabile sa transporte astronauti la bordul ISS si sa ii readuca apoi in conditii de siguranta pe Terra sunt capsulele rusesti Soyuz. Tehnologiile folosite in misiunea IXV ar putea fi folosite si pentru aducerea pe Terra a unor esantioane recoltate de pe Marte in cadrul viitoarelor misiuni spatiale pe planeta rosie. In toamna anului 2014, industria spatiala a inregistrat doua esecuri rasunatoare. Pe 28 octombrie, o racheta Antares, fabricata de compania Orbital Sciences, a explodat la scurt timp dupa lansare, in timpul unei misiuni de reaprovizionare a ISS. Trei zile dupa aceea, SpaceShipTwo, vehiculul creat de compania Virgin Galactic, care doreste sa se impuna in sectorul turismului spatial, s-a prabusit cu ocazia unui zbor de testare si a cauzat moartea unuia dintre cei doi piloti.

Sursa foto: Pamantul vazut de pe Luna/Shutterstock.com