Vreti o calatorie cu un supersonic?
Nu toata lumea a renuntat sa viseze la un zbor supersonic. Companii aeriene, precum Spike Aerospace, Aerion Corporation si Hypermach, dezvolta supersonice pentru piata de zboruri de afaceri, dar pana in prezent, niciunul nu a urcat pe cer.

Deci, zborurile supersonice de pasageri vor mai reveni vreodata?
Adevarul este ca reducerea emisiilor de dioxid de carbon, mai degraba decat cresterea vitezei, a devenit noul imperativ pentru industria aviatica pe fondul temerilor cu privire la incalzirea globala. Asta inseamna ca majoritatea inovatiilor au loc in domeniul eficientei motorizarilor, aerodinamicii si confortului din cabina. Avioane de pasageri moderne sunt foarte diferite in comparatie cu stramosii lor, in ciuda formelor de baza ramase remarcabil de similare.

In prezent, avioanele sunt mai sigure, au sisteme electronice de bord mult mai sofisticate, materiale compozite usoare si motoare care sunt de 90 de ori mai puternice decat predecesorii lor din 1940, insa si mai eficiente, consuma cu 70% mai putin combustibil. Producatorii, cum ar fi Rolls-Royce, General Electric si Pratt & Whitney, cred ca motoarele turbojet vor putea deveni mult mai eficiente in urmatoarele decenii. “Noile noastre motoare avansate care vor echipa avioanele in 2020 vor include lame din fibra de carbon, cu o margine de titan pentru a reduce greutatea motoarelor mari. Motoarele devin mai mari, pentru a permite mai mult aer sa treaca prin ele, dar la viteze mai mici, vor imbunatati eficienta de combustibil și vor reduce zgomotul. Materiale noi vor permite motoarelor sa functioneze la temperaturi mai mari, de peste 2.200 grade celsius", spune Alan Newby, inginer sef Rolls-Royce, programe si tehnologii viitoare.

“Subsonicele, sub 1.200 km/h, cu siguranta vor zbura o lunga perioada de timp, pentru ca in viitor este important impactul asupra mediului,” spune profesorul Jeff Jupp, membru al Royal Aeronautical Society.

Avioane electrice
Constructorii de avioane, la fel precum si producatorii de masini, sunt, de asemenea, atrasi de motoarele hibride, ca modalitate de reducere a emisiilor. "In viitor, exista posibilitatea ca aeronavele sa aiba propulsie electrica, printr-un motor alimentat cu gaz care va avea rol de generator de electricitate. Bateriile vor fi incluse ca un back-up", spune profesorul Jupp. In 2014, Airbus a prezentat un avion electric de teste E-Fan, insa pe scara larga avioanele de pasageri electrice sunt putin probabile, cu exceptia cazului in care bateriile vor devenii mult mai usoare. Boeing, NASA si alte companii, lucreaza la concepte de aripi care pot reduce suprafata totala a avionului cu 25%, pentru a reduce frecarea si a salva combustibil.

“In 20 de ani, avioanele vor fi asemanatoare cu cele de azi, dar experienta de a calatori va fi complet diferita”, spune Jared Shoemaker, reprezentantul BAE Systems.

Confort la bord
Inovatia cea mai radicala in domeniul aviatiei va fi in interiorul cabinei. De exemplu, Spike Aerospace vrea sa elimine complet ferestrele si sa le inlocuiasca cu ecrane digitale cu imaginea de afara sau orice altceva vrea pasagerul. Scoaterea ferestrelor ar reduce greutatea aeronavei si ar imbunatati aerodinamica. Tendinta generala este spre conectivitate wireless si afisare interactiva, spune Jared Shoemaker, desi acest lucru va prezenta provocari de securitate suplimentare. Noi materiale inteligente vor permite pasagerilor sa preia controlul complet in mediile lor, sa isi aleaga nivelul de iluminare si de incalzire, in timp ce scaunele se vor modela pe forma corpurilor lor. Airbus vrea ca si invelisul aeronavei sa poata deveni transparent si sa permita pasagerilor sa vada afara. Display-uri flexibile si proiectii ne vor face sa ne simtim ca nu vom calatori intr-un tub, ci intr-un spatiu mult mai mare. Tot ceea ce putem face in camera de zi vom putea face si in avion.

Sursa foto: aerionsupersonic.com