Ungurii au inteles ca noul nu atrage turistii. Astfel, incepind de la tramvai si metrou pina la Palatul Parlamentului, simbolul Ungariei, totul este conservat si valorificat. Din Budapesta porneste totul: cai ferate, strazi, si chiar istoria, pe care ungurii pun mare pret. Totul pare nou si vechi in acelasi timp. Insa vechiul are un pret mult mai mare decit noul. Preturile au doua fete, dar serviciile sint occidentale.

Un sejur in Budapesta, de cinci zile, poate costa intre 50 si 450 de dolari, in functie de hotelul ales. Desi pare incredibil, cu 10 dolari pe noapte te poti caza la un hotel de o stea cu servicii impecabile, incepind de la receptie pina la menajera. Pretul urca o data cu stelele, astfel ca pentru un sejur de trei nopti la un hotel de trei stele pretul este de maximum 450 de dolari, in care este inclus transportul cu avionul si mic dejun.

La prima vedere, totul pare ciudat: servicii occidentale la preturi mici. Ungurii au inteles ca turismul este un factor important in economie. De aceea si-au dezvoltat o intreaga industrie in acest sens, spune Agnes, ghid turistic al agentiei Discover Hungary. Daca preturile de cazare sint atractive, nu acelasi lucru se poate spune si despre taxele impuse pentru vizitarea zonelor istorice. Vechiul este valorificat pe bani grei in Budapesta. De exemplu, pentru a intra in catedrala lui Matei Corvin trebuie achitata o taxa de 3 euro si jumatate, lucru valabil pentru mai toate cladirile si zonele considerate puncte turistice.

Trei tururi pe zi

Un ghid turistic din Budapesta face aproximativ trei itinerare pe zi cu autocarul, pe jos sau chiar pe bicicleta, in functie de preferinte.

Pretul unui asemenea traseu este de aproximativ 20 euro de persoana, pentru o plimbare cu autocarul sau pe bicicleta, si 10 euro pentru un tur pe jos, suma ce reprezinta doar plata ghidului, nu si taxele de vizitare. Fac trei tururi, pe zi. Cam doua pe jos si unul pe biciclete, cele cu autocarul sint mai rare, deoarece sint mai costisitoare si nu simti mare lucru printr-un geam, spune Agnes, ghid turistic.

Potrivit acesteia, locurile cele mai vizitate sint atit cele istorice, in special catedralele, cetatile vechi, cit si locurile unde s-au petrecut evenimente importante in istorie, ca Piata Eroilor din Budapesta, unde sint statuile unor stramosi celebri ai maghiarilor. Nici partea noua a orasului nu este ocolita de turisti, punctele de atractie fiind cele opt poduri si vapoarele ce ofera o croaziera de neuitat pe Dunare, cit si orasul in sine, care are un aer occidental. Cladirile vechi, bisericile in stil gotic, statuile si podurile ce unesc partea veche cu cea noua a orasului, Buda si Pesta, atrag lunar sute de turisti, numarul acestora fiind constant tot timpul anului.

Doua lumi intr-un singur oras

Budapesta este o adevarata fortareata cu accente puternice din evul mediu imbinate cu accente occidentale. Maghiarii o venereaza si pun pret pe tot ce se afla in ea, incepind de la tramvaiele de stil vechi, pe care nu le-au schimbat, pina la stramosi, care sint la mare cinste in mai toate pietele si zonele istorice. Aici nimic nu este inutil, totul se valorifica. Astfel, capitala Ungariei a devenit un punct turistic important. Secretul il reprezinta mentinerea in viata a trecutului si calitatea servicilor oferite, spune Agnes, ghidul turistic al agentiei Discover Hungary.

Capitala Ungariei reprezinta, de fapt, doua orase intr-unul singur, despartite de Dunare si legate intre ele de noua poduri. Intr-o parte Buda, orasul vechi, un adevarat labirint de strazi pietruite, postate de-o parte si de alta cu case medievale si cu un cer brazdat de turnuri ale bisericilor si catedralelor construite in stil gotic, da un aer de vechi acestei zone. O data cu trecerea unui pod, dintre cele opt, totul se schimba, incepind de la strazi pina la cer. Cosmopolitul Pesta, partea noua a orasului, este plin de strazi elegante si de cladiri moderne, peisajul cerului fiind inlocuit cu giganti de sticla. Contrastul este mare: Pesta cu magazine, cladiri grandioase si nopti tumultuoase, pe de o parte, si Buda de cealalta parte, plina de istorie, cu un are vechi si nopti linistite.

Exista si un punct comun intre cele doua lumi, lasat parca intentionat pentru a face legatura vechiului cu noul: statuile. Multe la numar atit in orasul vechi, cit si in cel nou, nereconditionate, parca sint neatinse si totusi ingrijite. Toate sint facute dintr-un metal devenit, cu timpul, verzui, dind impresia ca sint uitate de trecatori. Acesta este farmecul lor, daca le-am curata si le-am da luciu nu ar mai avea nici o semnificatie istorica, explica ghidul turistic. Marea majoritate a acestora reprezinta pe fostii domnitori unguri, viteji de razboi, dar si anonimi pe care, desi nu ii cunosc, ungurii ii respecta, dovada ca orice intinerar turistic ii are in vedere.

Pozele cu peisaje romanesti se vind bine in Occident
O poza cu Castelul Bran valoreaza in Budapesta aproximativ 150 de euro, iar un peisaj, 100 de euro. Potrivit fotografului, afacerea este banoasa. Este profitabila mai ales in tari ca Elvetia si Italia, spune fotograful. Astfel, o poza care costa 150 de euro in Ungaria poate sa coste 400 de euro in tari ca Franta. Investitia afacerii dureaza aproximativ doi ani, ne-a explicat fotograful. Am umblat aproximativ doi ani prin toata Romania, si apoi am plecat in lume sa le vind. Vind aproximativ 10-15 poze pe zi, iar vara ajung chiar la 30, a mai spus fotograful.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri