Pana atunci insa, va mai trebui sa progresam si este putin probabil ca, daca se va ajunge la un asemenea proiect, CFR-ul va lua parte la acest efort al Omenirii.

La sfarsitul acestui an, Romania nu va mai avea acces la miliarde de euro pusi pe tava de Uniunea Europeana, statul cu iesire la Marea Neagra reusind performanta de a fi printre cele mai dezastruoase in atragerea de fonduri internationale. Balbele si inconsistentele administratiei CFR a dus la anulari de milioane de euro in 2013 si 2014 ale unor proiecte care, in teorie, erau benefice cetatenilor si implicit companiei de stat – modernizari ale sinelor, trenurilor si garilor.

Licitatiile la linia Frontiera-Curtici-Simeria, amanate din nou

Licitatiile la linia Frontiera-Curtici-Simeria, amanate din nou

Mai mult, in 2014, oficiali ai UE isi exprimau "ingrijorarea cu privire la echilibrul financiar al principalului administrator al infrastructurii din Romania in anii urmatori" si a atras atentia ca tarifele aplicate trenurilor de marfa sunt printre cele mai mari din Europa. Mai mult, insusi directorul general al CFR, Dan Costescu, recunoaste ca „ trenurile de calatori merg cu viteze mai mici decat inainte de cel de-al Doilea Razboi Mondial – are nevoie de investitii urgente, dar modalitatea de finantare principala a acestora raman fondurile europene”. Lipsa investitiilor din ultimii zeci de ani in caile ferate din Romania a dus la un grad avansat de deteriorare, dupa cum declara si reprezentantii Cailor Ferate Romane.

Calea ferata a fost in ultimii ani o „Cenusareasa” a infrastructurii de transport, dupa cum au numit-o mai multi ministri ai transporturilor, astfel ca trenurile de calatori au ajuns sa circule in medie cu o viteza de doar 45 km/h, in timp ce cele de marfa parcurg Romania la o viteza medie de 23 km/h. Pentru a intra pe cai normale, CFR ar avea nevoie de investitii de circa 19 miliarde de euro, pana in 2030, in reabilitare si modernizare.

Din pacate, in perioada 2007-2013, Romania a atras prin programul POS-T circa 58% din suma pusa la dispozitie de Bruxelles, echivalentul a 2,3 miliarde euro. Din pacate, acesti bani nu merg doar catre CFR ci si catre naval, rutier, METROREX sau aeroporturi.

Ocolul Pamantului in 80 de zile

In 1873, a incerca sa traversezi Pamantul in doar 80 de zile era, intr-adevar, o adevarata provocare. Phileas Fogg si valetul sau Passepartout (SPOILER!) au reusit acest lucru aproape la limita.

Sa ne imaginam ca o cale ferata, dreapta, ocoleste Pamantul chiar pe la Ecuator. Cat timp i-ar lua unui tren din Spania, unuia din Franta, unuia din Japonia si unuia din Romania sa ocoleasca Terra? Pastrand vitezele actuale ale acestora, din tarile respective, am analizat (nu fara a ne amuza, recunoastem), aceste date. Am ales trenurile cele mai rapide din tarile amintite anterior – deci, in Romania, Interregio.

Din calculele noastre si folosindu-ne de date oficiale ale site-urilor de vanzare bilete din tarile respective, a rezultat ca trenul „made in Spain” va reusi cea mai buna performanta. Acesta strabate distanta dintre Madrid si Barcelona, echivalentul a 621 de km, in 2 ore si 30 de minute. Acest lucru inseamna ca trenul spaniol strabate 1 km in 0,24 minute si are o viteza medie de 248 km/h.

Ocupantul locului secund este trenul japonez care strabate o distanta de 515 km, dintre Tokio si Osaka, cu o viteza de 213 km/h. Distanta este parcursa in doua ore si 25 de minute, cu o viteza de 0,28 minute/km.

Citeste si:

Trenul din Franta care strabate distanta Paris-Nice in 5 ore si 26 de minute, echivalentul a 975 de km, se claseaza pe locul trei, cu o viteza medie de 180 km/h. Cu alte cuvinte, trenul strabate 10 km in 3,3 minute.

…deloc previzibil, locul patru este ocupat de vajnicul Interregio, dovada ca trenul isi poate schimba numele, dar in esenta ramane tot un „Rapid” ceausist. Distanta dintre Bucuresti si Satu Mare, echivalentul a 750 de kilometri, este strabatut (fara oprire!) in…16 ore si 3 minute! Va rugam nu scoateti capul pe geam – nu de alta, dar la aceasta viteza nici palaria nu va zboara din cap, dar e mai bine sa fiti in siguranta, chiar si asa. Cu alte cuvinte, viteza medie a trenului CFR-ist este de 46,7 km/ore, adica 10 km strabatuti in circa 12 minute.

OK, si care-i faza cu Ecuatorul!?

Daca s-ar putea, cu un tren din Spania si cai ferate similare, ai putea strabate intre Pamantul in doar 6 zile si 7 ore, la o viteza medie de 248 km/h. E ceva, nu? Cu un tren japonez, ai putea sa faci acelasi lucru intr-o saptamana si inca 7 ore, in timp ce cu un tren frantuzesc ar dura ceva mai mult – 9 zile si doua ore.

Cu un tren si o sina de cale ferate „made in Romania”, lucrurile ar sta tragic – pentru a strabate Ecuatorul ti-ar trebui nu mai putin de 35 de zile (si sase ore), adica de aproape SASE ori mai incet decat trenul prietenilor nostri spanioli.

Vestea buna? Phileas Fogg si partenerul sau, Passepartout, ar fi castigat cursa de 80 de zile, chiar si cu trenul romanesc! Vestea proasta? Trebuie sa fii masochist sa alegi sa calatoresti in acest tur virtual cu un tren romanesc.

Si preturile?

Inca nu stim cat ar costa o excursie in jurul Pamantului (poate urmasii, urmasilor nostri vor sti asta, daca avem grija de roca pe care traim), dar putem compara pretul biletelor din Romania vs al celor din afara.

Intr-adevar, preturile din Romania sunt cele mai reduse – la fel este insa si venitul mediu al cetatenilor. Pentru aventura de 16 ore Bucuresti – Satu Mare, trebuie sa scoti din buzunar minim 31 $ (125 de lei), sau circa 45$ daca vrei sa mergi cat-de-cat comod, la clasa I.

Cei 975 de km dintre Paris-Nice sunt parcursi cu 91$, in timp ce Madrid-Barcelona si Tokio-Osaka se pot parcurge, in trenuri de mare viteza, cu 105 $, fiecare.

Si pentru a incheia…circular…si daca tot am amintit de Jupiter, in Secolul 35, cand vom reusi sa colonizam chiar si planetele gazoase, trenului romanesc, probabil la fel ca acum, ii vor trebui 392 de zile sa il strabata, in timp ce spaniolii o vor putea face in 73 de zile.

Bon voyage!