Situatia investitiei de la Aeroportul Suceava a fost discutata, vineri, la solicitarea presedintelui PNL Suceava, deputatul Alexandru Baisanu, cu conducerea CJ Suceava, a Aeroportului Suceava si a firmei care executa lucrarea, in prezenta mai multor parlamentari PNL si PSD, dar si a presedintelui CJ Botosani, Gheorghe Sorescu, transmite corespondentul Mediafax.

Intr-un material informativ pus la dispozitia participantilor de firma Tehnic Asist, se arata ca termenul de 1 august pentru finalizare anuntat de presedintele CJ Suceava, Catalin Nechifor, nu se bazeaza pe situatia din teren, existand probleme de natura tehnica pentru care nu au fost finalizate procedurile, dar si probleme privind decontarea lucrarilor.

Astfel, constructorul semnaleaza cateva probleme legate de infiltratii de apa, de constructia unor conducte pentru scurgerea apelor pluviale, de pozitionarea PAPI si recunoaste ca sunt intarzieri la uzina electrica, dar subliniaza ca a inceput finisajele interioare la noul turn de control.

In ceea ce priveste finantarea, Tehnic Asist arata ca beneficiarul se prevaleaza de termenul de plata de 90 de zile din contract, dar in acelasi timp, prin contract, firma a angajat un cash-flow de 22,1 milioane de lei care este atins in doua luni, iar beneficiarul are la dispozitie insa 90 de zile pentru plata, ceea ce determina blocaj financiar. "Declarativ, termenul de finalizare 1 august s-a bazat ca aceste plati vor fi la 30 de zile", sustine Tehnic Asist, care mentioneaza ca CJ Suceava nu a semnat un act aditional, iar Ministerul Transporturilor nu face plati la 30 de zile catre aeroport.

"In realitate, restul de lucrari este de 52,1 milioane de lei, la care se aduna suma nedecontata, de 23,7 milioane de lei, cash-flow angajat este de 22,1 milioane de lei", se arata in informare, in care se mentioneaza ca ar trebui ca termenul de plata sa fie la maximum 45 de zile de la facturare.

Managerul proiectului a declarat ca termenul de finalizare a aeroportului cu toate echipamentele este 25 octombrie si ca principala problema este "finantarea schioapa", aratand ca sunt restante pentru lucrari executate la 90 de zile de 11 milioane de lei. Directorul Aeroportului Suceava, Ion Mariuta, a declarat insa ca niciodata nu a fost atins pragul maxim al disponibilului de 22,1 milioane de lei si sustine ca, din suma de 23,7 milioane de lei datorata, suma de decontat este de 9 milioane de lei, care este in termen.

Presedintele Consiliului Judetean Suceava, Catalin Nechifor, a aratat ca firma constructoare va trebui sa incheie lucrarile la data de 31 iulie, potrivit contractului, urmand ca apoi sa se finalizeze instalarea tuturor echipamentelor. El a explicat ca Romatsa a inceput montarea echipamentelor si ca s-a montat sistemul de navigatie omnidirectional, VOR, si ca a fost devansata data de instalare a sistemului de asistare la aterizare, ILS.

Citeste si:

Totodata, Nechifor a aratat ca autoritatile sucevene discuta cu mai multi operatori aerieni care sa opereze de pe Suceava, cu over-night, intre care Tarom pentru cursa interna, un operator low-cost pentru curse spre Spania, dar ca au fost solicitate discutii si cu alti operatori low-cost pentru alte destinatii.

El a mentionat ca se poarta in acelasi timp discutii cu un operator cargo, dar si varianta de a opera cu alte companii cu avioane pe scurt si mediu curier. Presedintele CJ Suceava a mai anuntat ca se finalizeaza si lucrarile la heliport, autorizat pentru SMURD, care au fost finantate din fondurile CJ Suceava.

Deputatul PNL Alexandru Baisanu a explicat ca a solicitat aceasta intalnire pentru a se vedea de ce nu se pot finaliza lucrarile in 18 luni de la inceperea lucrarilor. El a spus ca in judetele Suceava si Botosani sunt 18.000 de copii care au parintii plecati la munca in strainatate si ca acestia ar putea veni mai des sa-si vada copiii daca aeroportul sucevean va fi functional.

Totodata, Baisanu a explicat ca investitia este necesara si pentru investitorii din cele doua judete. "E absolut necesar sa dam drumul cat mai repede aeroportului”, a spus Baisanu.

Aeroportul Suceava a fost inchis pentru modernizare incepand din 13 ianuarie 2014, lucrarile fiind realizate cu o investitie de 105 milioane de lei, din fonduri europene. Lucrarile de modernizare la aeroport sunt realizate prin trei proiecte, unul finantat de Romatsa, care instaleaza aparatura de control si trafic aerian, unul de modernizare a pistei si a sistemului de balizaj, finantat de Uniunea Europeana, si un proiect de modernizare a aerogarii, cu fondurile Consiliului Judetean.

Prin proiectul cu finantare europeana asigurat prin POS-Transporturi se modernizeaza pista de rulare, balizajul, se construieste un nou turn de control si se pregateste terenul in vederea amplasarii sistemului de navigatie.