Din suma totala, 200 milioane lei vor fi directionate in lucrarile de reabilitare, consolidare si modernizare a pistei numarul 1, cea mai veche dintre cele doua ale Aeroportului Henri Coanda, a declarat Valentin Iordache, directorul Directiei de Relatii Externe si purtatorul de cuvant al companiei, scrie Mediafax.

Pista a fost pusa in operare pentru aeronavele comerciale in anul 1969, iar ultima reabilitare sau consolidare a acesteia a fost in anul 1993.

In 2014, investitiile realizate de CNAB s-au ridicat la 66,94 milioane lei, in scadere cu 30% fata de cele din 2013. "Suma alocata in acest an pentru investitii se ridica la 482 milioane lei. O lucrare foarte importanta, o investitie de circa 200 de milioane de lei, se refera la lucrarile de reabilitare si modernizare a pistei nr. 1 de aterizare/decolare, pista mai veche a aeroportului. Investitiile includ si racordurile la caile de rulare, precum si largirea platformei de intoarcere la capatul estic al pistei. Procedura este in curs, documentatia este deja la ANRMAP (Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice) pentru a fi publicata in Sistemul Electronic de Achizitii Publice", a declarat Iordache.

Daca CNAB va atribui contractul in urmatoarele luni, lucrarile ar putea incepe in acest an si vor dura aproximativ noua luni. "Trebuie sa si gasim un constructor capabil din toate punctele de vedere sa execute aceasta lucrare. Lucrarile pe aeroport se desfasoara intr-un ritm alert, mai ales cele de pe pista, nu ne permitem niciun fel de intarzieri. Orice intarzieri vor conduce la penalizari aspre pentru constructor, dar interesul nostru este ca lucrarile sa se incheie la timp, nu sa aplicam penalitati. Daca lucrarile se vor desfasura conform programului, ele vor fi gata anul viitor. Aceste lucrari sunt majore si presupun si proceduri speciale pentru operarea aeronavelor pe o singura pista; avantajul nostru este ca, avand doua piste - suntem de altfel singurul aeroport din tara in aceasta situatie - putem sa folosim una dintre ele si sa intervenim simultan la cealalta", a precizat oficialul companiei.

Alte investitii vor fi facute in extinderea platformei de parcare pentru aeronave (40 milioane lei), datorita traficului in crestere, precum si in racordarea la o statie electrica noua Enel.

"Este vorba de o extindere a parcarilor deja existente; noi avem o platforma de parcare a aeronavelor de 22 de locuri si o alta de 23 de locuri, iar extinderea adauga cinci locuri. Este mai mult decat important sa avem aceste cinci locuri in plus, in conditiile aglomerarii traficului pe orele de varf", a adaugat Iordache.

Citeste si:

De asemenea, balizajul la aeroportul Henri Coanda va fi modernizat, in urma unei investitii de 21 milioane lei. In ceea ce priveste numarul de pasageri transportati in 2014, acesta este de 8,32 milioane, in crestere cu 8,8% fata de 2013. CNAB a inregistrat anul trecut 102.048 miscari de aeronave (aterizari si decolari), mai multe cu 6,3% fata de cele din 2013.

In acest an, CNAB a avut o crestere a traficului mult peste media europeana, astfel incat pe primele cinci luni au fost 3,35 milioane pasageri transportati, mai multi cu 14% fata de aceeasi perioada a anului trecut. S-au inregistrat totodata 42.428 de aterizari si decolari, fata de 38.385 miscari aeronave in primele cinci luni din 2014.

"In ultimii ani, traficul a avut cresteri constante, dar de o cifra, de 2 - 5%, rareori urcand spre 8%. In schimb, numarul de miscari de aeronave a avut perioade in care a fost constant sau chiar a scazut usor, vorbim de sub 2%, si la crestere si la scadere. Acest lucru se intampla din doua motive: din cauza ca avioanele ori sunt mai pline, ori sunt mai mari, adica aceeasi aterizare iti aduce mai multi pasageri. Este, de exemplu, si cazul Turkish Airlines, care a inceput sa opereze cu Airbus 330 si ocazional chiar Airbus 340, in loc de Airbus 320. Aeronava A 330 are 100 de locuri in plus", a mentionat reprezentantul CNAB.

El a aratat ca in acest an au existat cresteri si de 16% ale traficului aerian si ca, pana la sfarsitul anului, cele doua aeroporturi din Capitala ar putea fi tranzitate de 9,5 milioane pasageri, iar o tinta ambitioasa, dar foarte probabil de atins in 2016, ar fi ca acesta sa ajunga pentru prima data la 10 milioane pasageri. CNAB si-a inceput activitatea in 2010, prin fuziunea societatilor care gestionau cele doua aeroporturi din Capitala, Henri Coanda si Aurel Vlaicu, si isi desfasoara activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor.

Compania a avut anul trecut un profit net de 99 milioane lei, in crestere de la 69 milioane lei in anul anterior. Cifra de afaceri a CNAB a crescut in 2014 la 648 milioane lei, de la 582 milioane lei in 2013.

Pentru acest an, compania si-a bugetat afaceri in crestere, de 671 milioane lei, dar un profit net in scadere, de 44 milioane lei, din cauza cheltuielilor mai mari cu investitiile.