"La nivel declarativ, toata industria turismului se bazeaza pe departamentul de marketing. Dar daca ne uitam la ce se intampla in realitate in piata, o sa vedem ca, de fapt, sunt foarte, foarte putini specialisti in marketing in turism. Si daca sunt putini specialisti in marketing, automat sunt si putine departamente", a spus Mancila intr-un interviu wall-street.ro.

Madalin Mancila (34 ani) este printre putinii specialisti in marketing din industria turismului. Pana in aprilie, cand a devenit marketing manager la agentia Accent Travel&Events, Mancila a coordonat departamentul de maketing la Happy Tour Group timp de 8 ani. El spune ca, spre deosebire de FMCG sau alte industrii, marjele din turism sunt "foarte, foarte mici", ceea ce limiteaza investitiile in marketing.

"Agentiile de turism incearca sa supravietuiasca prin mai putine investitii in marketing. Eu nu cred ca sunt mai mult de cinci agentii care investesc in marketing. Din pacate, se bazeaza foarte mult pe vanzarea in agentie", mai spune Mancila, pentru care marketingul este 80% matematica si restul creativitate.

El sustine ca departamentul de marketing ar trebui, de acum, sa fie cel mai important intr-o agentie de turism. Si asta pentru ca nimic nu mai functioneaza organic. "Niciun clientul nu mai vine organic, din pacate. Departamentul de marketing trebuie sa fie principalul motor de functionare al business-ului de turism, pentru ca vorbim de servicii, urmat imediat de forta de vanzare", crede specialistul in marketing.

Dar care este cel mai bun canal de promovare?

Citeste si:

Pentru a face cunoscut produsul, online-ul este cel mai bun canal de promovare, considera Mancila, pentru ca genereaza cifre si poti urmari ce se intampla cu campania ta. In schimb, daca vorbim despre notoritatea brandului, canalele offline (bannere, PR) sunt cele mai potrivite. Si promovarea vacantelor prin reclame TV aduce rezultate, insa este necesara o prezenta constanta, cu o investitie constant mare.

L-am intrebat cat de eficienta i se pare vanzarea celebrelor vacante la un euro. Mancila crede ca acestea sunt doar un carlig pentru atragerea unui numar mare de clienti in agentie. "Intotdeauna, cea mai usoara cale de a vinde este sa lasi pretul jos. Si deja cred eu ca s-a creat un precedent in anii astia. In general, cand ai un trafic mic, dar de calitate mai buna, rata de conversie este mai mare. Cand ai trafic gramada, dar de calitate mai slaba, rata de conversie se duce in cap. Nu stiu cati fac aceasta analiza, dar este posibil ca, investind un buget mai mic, sa iesi pe pierdere", sustine marketing managerul.

Totusi, Mancila spune ca marketingul nu trebuie sa fie doar promovare. Acesta trebui sa includa si componenta de client service si educarea consultantului de travel. "In orice campanie de marketing, un client nou te costa de 6 ori mai mult decat unul pe care il fidelizezi si il aduci inapoi. Iar fidelizarea nu se face neaparat prin anumite beneficii pe care tu i le aduci clientului din bugetul de marketing, ci pur si simplu prin consultanta pe care i-o da agentul", conchide marketing managerul Accent Travel.

Madalin Mancila a renuntat la Happy Tour, un grup deja consacrat pe piata, pentru a se ocupa de un start-up, Traveo.ro, platforma de vanzari a agentiei Accent Travel&Events.

Sursa foto: Fifistie.ro