"A fost verificat modul de monitorizare a sigurantei serviciilor de navigatie aeriana furnizate de ROMATSA. Au fost inventariate evenimentele de management trafic aerian, cele care au necesitat solicitari de interventie si cele care au necesitat cercetare imediata locala sau investigarea ulterioara interna", a declarat directorul general interimar al ROMATSA, Fanica Carnu.

Este vorba de softul de baza al regiei, care are peste 12 ani vechime si este produs de italienii de la SELEX/Alenia. "Autoritatea Aeronautica Civila a facut recomandari cu privire la remedierea unor deficiente software si urgentarea incheierii unui contract in acest sens. Softul este bun, insa incarcarea cu date suplimentare fata de situatia anterioara a condus la atingerea limitelor sale de complexitate provocand functionarea atipica a unor componente ale sistemului. In operatiile curente pot sa apara aceste situatii exact cum pot aparea si la un calculator obisnuit. Si atunci un operator reseteaza sistemul sau aplica niste modificari de configuratie, dezinstaleaza aplicatii sau mai instaleaza altele. Insa cand apar niste bug-uri in soft, acolo nu poate interveni decat producatorul care si-a pastrat niste drepturi de interventie. Pentru aceste tipuri de probleme s-a constatat ca este necesar sa urgentam incheierea acelui contract", a spus seful ROMATSA.

Potrivit acestuia, angajatii regiei au suferit din cauza stresului foarte ridicat, dar nu s-a intamplat nimic grav. "Problemele s-au rezolvat. Controlul a fost binevenit, noi trebuie sa implementam recomandarile Autoritatii", mentioneaza Carnu. In plus, in timpul conflictului colectiv de munca din august si septembrie au aparut disfunctii care au complicat managementul situatiei din sala operationala.

"Unele module ale sistemului ATM au iesit din functiune si, ca urmare, persoanele care au fost de serviciu in acea perioada au fost supuse unui stres serios. A fost redusa capacitatea anumitor sectoare, tocmai pentru ca traficul sa se desfasoare in siguranta. Toate aceste lucruri au crescut nivelul de tensiune existent pe timpul conflictului. Situatia respectiva a facut obiectul unor controale din partea Autoritatii Aeronautice Civile care s-au incheiat cu rapoarte catre Ministerul Transporturilor", spune Carnu.

De asemenea, referitor la pregatirea personalului tehnic pentru sistemele in functiune, Autoritatea Aeronautica Civila a constatat ca personalul este pregatit si are certificarile necesare pentru nivelul de interventii la care este calificat. "S-a constatat ca toate evenimentele de siguranta ATM raportate si legate de sistemele de categoria III au fost tratate conform procedurilor interne aplicabile, dar numarul acestor evenimente recomanda urgentarea demersurilor pentru incheierea contractului de mentenanta a softului", a mai spus Fanica Carnu.

Citeste si:

ROMATSA - Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian are in prezent 1.500 de angajati, din care 600 sunt controlori de trafic aerian. Intre 2.500 – 3.000 de aeronave tranziteaza, in fiecare zi, teritoriul Romaniei.

ROMATSA asteapta in decembrie decizia instantei belgiene privind litigiul fratilor Micula cu Romania

"Fondurile sunt inca blocate in conturile Eurocontrol. ROMATSA a deschis actiune in justitie in instantele de la Bruxelles pentru anularea popririi. Pe 5 octombrie judecatorul care se ocupa de caz a audiat avocatii partilor si a stabilit datele pe parcursul lunii noiembrie la care fiecare parte isi va prezenta argumentele, urmand ca pe 30 noiembrie sa fie judecata cauza. Comunicarea hotararii se va face intr-o luna de zile, deci pana la sfarsitul anului. In functie de rezultat vor urma probabil alte etape procesuale (depunerea de contestatii, n.r.)", a declarat intr-un interviu directorul general interimar al ROMATSA, Fanica Carnu.

El spera ca instanta sa deblocheze fondurile cat mai repede. "ROMATSA nu are nicio calitate in acest proces, litigiul este intre firmele fratilor Micula si statul roman. Noi nu am avut relatii de nicio natura cu firmele fratilor Micula si nu interferam in fluxurile financiare cu statul roman. Noi ne autofinantam din banii pe care ii primim de la Eurocontrol ca urmare a furnizarii serviciilor de navigatie aeriana in spatiul aerian romanesc si cu acestia platim angajatii precum si achizitiile de servicii, utilitati si echipamente necesare desfasurarii activitatii regiei. De la stat nu primim niciun ban", a aratat Carnu.

ROMATSA este in imposibilitatea de a incasa banii de la Eurocontrol pentru serviciile de navigatie aeriana furnizate, dupa ce fratii Viorel si Ioan Micula au obtinut intr-o instanta din Belgia, in urma unui litigiu cu statul roman, o decizie de poprire pentru fonduri de pana la 85 milioane de euro, echivaland cu circa jumatate din incasarile regiei pe un an.

La inceputul lunii septembrie, ROMATSA a fost notificata de catre organizatia europeana pentru siguranta navigatiei aeriene cu privire la existenta unui act de executare silita transmis de catre un executor judecatoresc belgian.

Fratii Ioan si Viorel Micula, proprietarii European Food, au castigat in 2013, la Curtea de Arbitraj de la Washington, un proces intentat statului roman, in urma sistarii programului de facilitati fiscale. Cei doi oameni de afaceri, care au si cetatenie suedeza, au sustinut ca statul roman nu si-a respectat angajamentele referitoare la protectia reciproca a investitiilor cuprinse in acordul bilateral dintre Suedia si Romania, semnat in 2002.