"Dupa facultate (ASE), am calatorit 5 ani prin lume – Europa, Asia, Australia, Africa, America - in locurile in care nu merge turistul, am incercat sa stau acolo unde pot cunoaste localnicii. Ultima tara in care am locuit mai mult a fost Australia, apoi am mers in State si de acolo am decis sa ma stabilesc in Romania", imi povesteste acum Pavel Ciobanu.

In prezent, el locuieste in New York, unde de altfel, dupa ce a lucrat intr-o corporatie, a lansat alaturi de fratele sau trei afaceri, o companie de constructii (inchisa din cauza crizei), o afacere online in marketing afiliat (vanduta ulterior) si o firma in turism pe o noua nisa in domeniu, o platforma de "evadari turistice", Spoty, lansata in 2013 sub alta denumire.

Deschiderea afacerii a durat cel mult 10 zile de la depunerea primului document, ceea ce in Romania dureaza in jur de doua luni. Legal-ul si Accounting-ul sunt in New York, iar dezvoltarea in Romania. "Aici e mult mai multa birocratie - multi parteneri de aici ne intreaba de stampile, de exemplu. In New York nu exista atata birocatie. Totul functioneaza online si cu siguranta asta ne-a scutit foarte mult timp si batai de cap", spune Pavel Ciobanu.

Sursa foto: Captura Spoty.com

El nu a dorit sa mentioneze care este investitia in deschiderea Spoty.com, intrucat o mare parte din suma vine de la diferiti investitori, iar o alta parte din afacerile lui anterioare. Pavel estimeaza ca va recupera investitia in cel mult 5 ani.

Am crescut cu multi straini in casa.

"Afacerea a pornit de la multele experiente avute de mine si fratele meu, impreuna cu familia noastra. Parintii nostri au primit mereu oaspeti, asa ca am crescut cu multi straini in casa. Iar eu, dupa facultate, am calatorit cu autostopul 40.000 km in jurul lumii, in 5 ani. Am fost in aproape 50 de tari. Nu am vrut sa fiu un turist obisnuit care merge, face poze si apoi vine acasa si se uita la poze sa vada pe unde a fost. In primele 7-8 luni ale calatoriei nu am facut nicio poza, am vrut doar sa ma bucur de fiecare moment din calatoria mea. Mereu am stat la localnici si am fost in locurile prea putin vizitate de turisti. Am cautat sa ma integrez in comunitatea lor, sa inteleg mai bine cultura si oamenii pe care ii cunoasteam", continua sa povesteasca fondatorul Spoty.com.

Ce inseamna o afacere cu "evadari turistice"

Pavel a lansat firma de turism online in 2013, pe domeniul FamilyVacation.com, care te ducea cu gandul la vacante de familie si vacante all inclusive. Iar pentru ca nu isi dorea acest lucru si pentru ca datele de trafic international i-au aratat ca un calator modern cauta experiente turistice si nu vacante traditionale, tanarul a decis anul acesta sa schimbe numele afacerii in Spoty.com si sa o pozitioneze ca o platforma care vinde "evadari turistice". Ce inseamna asta? Practic, Spoty cauta localnici in diferite tari care sa primeasca turisti interesati de experiente locale, nu doar de vizitat.

Citeste si:

Sursa foto: Captura Spoty.com

"Ne-am propus sa schimbam calatoria clasica intr-o evadare experientiala. Vrem sa obisnuim calatorii din intreaga lume cu faptul ca o evadare ideala are 3 ingrediente obligatorii: locuri extraordinare si mai putin cunoscute (geografie) + experiente culturale unice (cultura) + localnici care sa te inspire (oameni)", spune Pavel Ciobanu.

In prezent, Spoty vinde 100 de "evadari turistice" in destinatii din SUA, Romania, Spania, Italia, Turcia, Elvetia, Portugalia, Indonezia si Franta. Cei mai multi cumparatori sunt din Romania, apoi din Canada, Turcia si Israel. Iata care sunt cele mai vandute "evadari turistice" in Romania si strainatate:

  1. Evadare arhitecturala in Muntenia
  2. Ferma de cai din Transilvania
  3. Experienta Culinara inTransilvania

In strainatate, cele mai cautate sunt cele din Italia, Spania si Elvetia:

  1. Eco din Sardinia
  2. Experienta 100% locala in Alpii Elvetieni
  3. Multi-experienta in Costa Brava

Clientii sunt persoane peste 30 de ani, expati, diplomati, antreprenori sau freelanceri pasionati de antreprenoriat sau cauze sociale, trendsetteri si persoane pasionate de dezvoltare personala. Pana la sfarsitul anului, Pavel vrea sa vanda 1.000 de astfel de experiente turistice.

Cum gaseste "evadarile turistice": "Am mers cu masina din casa in casa"

La Spoty.com lucreaza in prezent 8 persoane, din care 5 full time, insa initial de proiect s-au ocupat Pavel si fratele sau. "Am mers cu masina din casa in casa, convingand cateva gazde care ofereau experiente autentic locale, sa ni se alature. Azi, ii cautam prin referinte, cunostinte, bloguri si site-uri de specialitate pe care le urmarim si le curam zilnic. Stim deja ca sunt piete care reactioneaza mai bine la business-ul nostru si altele la care e nevoie de mult efort, timp si explicatii pentru a le castiga increderea. Surprinzator, dar spaniolii, de exemplu, sunt foarte reticenti cand le propui sa ii recomanzi. Iar in Turcia, putini sunt obisnuiti cu tool-uri online", explica Pavel Ciobanu.

Sursa foto: Captura Spoty.com

El spune ca depunde eforturi si pentru a educa piata evadarilor autentice si a motiva gazdele sa gandeasca experiente unice, pe care alte persoane nu le au.

"Planuri? Optimizam si scalam. Am inceput concentrandu-ne pe Romania si Turcia, ne-am extins in cateva tari cheie din Europa. In perioada care vine pregatim o campanie mai agresiva in SUA", imi raspunde Pavel Ciobanu. El vrea ca Spoty.com sa devina un jucator global pe o piata inca nedefinita, ceea ce va implica multe alte investitii.

Sursa foto: Spoty.com