Aparitia si dezvoltarea companiilor aeriene low-cost au creat o competitie puternica companiilor de transport cu autocarul. Spre exemplu, Eurolines Romania a renuntat la cursele catre Spania, candva in topul destinatiile in care calatoreau romanii, in special cei care merg la munca, odata ce pretul biletului de avion este in unele cazuri cu mult mai mic decat costul unei curse cu autocarul, fara sa luam in calcul timpul pana la destinatie.

Pentru Eurolines, ruta Bucuresti-Praga-Berlin "merge cel mai bine", potrivit lui Dragos Anastasiu. L-am intrebat, asadar, unde se claseaza totusi Spania, unde traiesc peste 1 milion de romani si unde sau de unde oamenii plecau la munca sau se intorceau de sarbatori in Romania.

"Noi nu mai mergem acolo, ne-am retras de bunavoie, nesiliti de nimeni", a spus Dragos Anastasiu. Din cauza concurentei cu avionul? "Din cauza unei aberatii de concurenta care a dus biletele la 60 de euro. Eu nu pot sa traiesc, adica nu se poate trai asa. Poate altii traiesc. Eu nu pot", a declarat proprietarul Eurolines pentru wall-street.ro, referindu-se la companiile de transport international care au redus preturile unei curse cu autocarul pentru a tine pasul cu companiile aeriene.

"Concurenta cu avioanele te obliga sa faci ceva. Am luat autocare noi, am introdus vending machines, am dat ziare gratuit, am oferit business class, avem internet wireless", a explicat in continuare Dragos Anastasiu. El spune ca nu va introduce, totusi, serviciu de catering la bordul autocarelor, asa cum a facut, de exemplu, agentia de turism Christian Tour.

Citeste si:

"Aparent preturile (n.r.: biletelor de avion) sunt mai mici sau sunt foarte mici. Unele preturi sunt mici, altele nu sunt chiar atat de mici. S-a dus asa vorba ca ar fi foarte ieftin, nu este o regula. Intr-adevar poti sa iei si cu 3 euro sau cu 10 euro sau cu 50 euro, dar sunt multe momente in care iei cu 300 de euro. Chiar daca pretul este mai mic, noi oferim posibilitatea de a avea mai mult bagaj. La noi merge clientul cu pana la 70 kg dupa el. Pentru unii este important. Daca te duci in city-break, nu este important, dar daca te duci sau vii de la munca, este important. La avion costa 10 euro fiecare kilogram in plus", a argumentat Anastasiu de ce romanii inca mai circula cu autocarul din Romania in strainatate.

Astfel, principalele motive pentru care romanii inca prefera autocarul in loc de avion sunt: pretul biletelor, le este mai usor sa calatoreasca cu autocarul celor din orasele din tara, care nu au neaparat aeroport, si frica de zborul cu avionul.

Targetul principal al Eurolines sunt romanii care merg la munca in strainatate sau rudele lor care se duc in vizita, dar si un segment de turisti pe city break, Budapesta, Praga, Berlin, care "devine din ce in ce mai puternic", potrivit lui Anastasiu. Spre exemplu, o cursa Bucuresti-Praga cu Eurolines costa 80 de euro/persoana, cu bagaj de cala de pana la 70 kg. Prin comparatie, un zbor dus Bucuresti-Praga cu compania Tarom costa 412 lei/persoana, bagaj de cala inclus (simulare facuta pentru 25 noiembrie) si cu compania ceha Czech Airlines, 416 lei/persoana, bagaj de cala inclus, aceeasi data. Pentru dus-intors (25-29 noiembrie), pretul bieltului de avion este 674 lei cu compania Tarom si 670 lei cu Czech Airlines, cu bagaj de cala inclus.