Romania ar putea atrage, anual, 10 milioane de turisti straini, depasind astfel Bulgaria la acest capitol, daca autoritatile ar investi 30-40 de milioane de euro in promovarea turistica a tarii, pe tot globul si pe toate canalele posibile, a declarat presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea.

Circa 9,6 milioane de turisti straini au vizitat, anul trecut, Bulgaria, de aproape cinci ori mai multi decat cei care au venit sa vada Romania. Iar ”din cele doua milioane care au venit la noi in Romania, doar un milion sunt turisti, foarte putin, restul au venit pentru business. Trebuie sa vindem ce nu au altii. De Dracula a auzit toata lumea. Oricum, foarte multi americani cred ca Transilvania e un taram mitic, ca nu exista si nu stiu ca este in Romania”, atrage atentia Alin Burcea.

Acesta subliniaza ca suma alocata de autoritati in acest an pentru promovarea turistica a tarii este prea mica, numai 2 milioane de euro. ”Sub 10 milioane euro pentru promovare nici nu ar trebui sa vorbim. Autoritatea pentru Turism nu are bani suficienti nici sa mearga la toate targurile externe de turism”, mai spune presedintele ANAT, care subliniaza ca bulgarii au castigat turisti straini si de pe urma investitiilor facute.

”Bulgarii au doar hoteluri de patru si de cinci stele. In 1996, cand Bulgaria a intrat intr-un fel de faliment, au inchiriat sau au concesionat nemtilor hotelurile pe 20 de ani la tarife foarte bune, iar nemtii au dat banii in avans. Astfel, bulgarii au facut investitii. Probabil ca acum jumatate din capacitatea unui hotel o dau pe piata germana la preturi foarte bune, iar pe cealalta jumatate o vand pe pret mare”, puncteaza Alin Burcea.

Acesta precizeaza ca o alta hiba o reprezinta faptul ca Romania nu are un site complex de prezentare. Ar fi totodata necesara infiintarea unei echipe speciale, in cadrul institutiilor statului, care sa se ocupe de turismul de afaceri, ”pentru ca ruleaza foarte mult”, alaturi de crearea unei baze de date cu salile de conferinte. ”La munte, o treime din capacitatile turistice sunt de vanzare. 50% din hoteluri fac conferinte si seminarii, nu fac turism de leisure”, afirma Alin Burcea.

ANAT: Ca sa atragem turisti straini, trebuie sprijinite agentiile

Acesta spune ca, pentru a atrage si mai multi turisti straini, ar trebui stimulate agentiile care fac incoming, in prezent numai 35 de agentii fiind specializate pe acest segment, din 1.500 de agentii cate sunt in tara. ”Nu exista in prezent nicio stimulare in acest sens. Ca sa atragem turisti straini, trebuie sprijinite agentiile. I-am propus si doamnei Udrea (Elena Udrea, fost ministru al Turismului, n.r.) prima de incoming, o singura data am fost la ea si de atunci nu m-a agreat”, afirma Burcea.

Asta ar insemna ca la fiecare turist strain adus, agentiei de turism sa i se scada din impozitul pe profit, da exemplu Alin Burcea. ”La doua stele, doi euro de turist pe innoptare, la trei stele - trei euro si la cinci stele - cinci euro, din impozitul pe profit. Si asta sa se intample dupa plecarea turistului. Si sa se faca liste pe propria raspundere, fiecare declara cati turisti a adus si e controlabil”, mentioneaza seful ANAT.

O alta varianta pentru a sprijini agentiile care aduc turisti straini este ajutorul de minimis. ”Nu putem da noi ajutorul de minimis, ci trebuie sa se ocupe Ministerul Economiei, cu care vorbim de doi ani de zile. Este de pana in 200.000 euro pe firma, dar nu se poate da pentru aceasta activitate”, subliniaza presedintele ANAT.

In acest sens, Ministerul Economiei ar trebui sa faca un proiect de act normativ pentru a include si firmele de turism care fac incoming intre beneficiarii ajutorului de minimis. Agentiile de turism pot fi stimulate financiar si in realizarea brosurilor sau la participarea la targurile externe. Tot pentru a atrage si mai multi turisti straini, Romania are nevoie de hoteluri de patru si cinci stele pe litoral, mai ales hoteluri noi, dar si de cat mai multe piscine acoperite, este de parere Alin Burcea.

”Avem un singur hotel de cinci stele pe litoral si vreo 15 de patru stele. Este prea putin. Rusii, de exemplu, s-au invatat numai la cinci stele”, a punctat Burcea. In opinia sa, ca turistii sa isi doreasca sa mearga si in lunile mai si septembrie pe litoral, sunt necesare piscinele acoperite, insa hotelurile de la malul Marii Negre nu au nici macar piscine.

Presedintele ANAT se gandeste chiar sa-i propuna ministrului Economiei, Costin Borc, un program de genul ”Prima piscina”. Prin acesta, ar trebui ca si Guvernul sa aloce fonduri investitorilor care construiesc piscine acoperite pe litoral. „Statul ar putea suporta o treime sau 25% din valoarea investitiei intr-o piscina acoperita. Daca statul ar aloca 5 milioane euro in total, deci 50.000 euro pentru fiecare piscina, care ar costa 150.000 euro, am avea pe litoral 100 de piscine acoperite”, a calculat seful ANAT. Acesta mai spune si ca turistii straini nu stiu foarte multe lucruri despre Romania, ci afla cate ceva dupa ce pleaca din tara.

Citeste si:

    ”La turism, Romania exporta aer, soare, sprit, carnati, veverite, cluburi si mancare. Ei nu stiu prea multe despre Romania, dar 99% din strainii care vin la noi pleaca lesinati de incantare, cazuti in cap, pentru ca nu se asteptau la nimic. Vin si vad ca romanii sunt frumosi, vorbesc limba engleza, spritul e bun si curge in valuri, mancarea e buna”, a constatat Alin Burcea. Agentiile de turism solicita totodata si o cota redusa TVA de 9% la toate serviciile oferite. ”Practic, am ramane cu 10% din ceea ce castigam in buzunar, ca sa ne putem dezvolta”, conchide presedintele ANAT.

    Sursa foto: Agerpres

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Turism »



    Setari Cookie-uri