Succesul operatorilor low-cost, Easy Jet, Ryanair, Vuelig a fost facilitat de accesul la piata unica. Acesti operatori low-cost au avut capacitatea sa infiinteze noi baze si rute pe continent, iar calatorii au beneficiat de tarifele scazute si numarul mare de curse operate, conform News.ro

Decizia britanicilor de iesire din Uniunea Europeana ar putea pune toate aceste avantaje sub semnul intrebarii, nefiind o surpriza ca actiunile companiilor aeriene au scazut puternic, unele cu peste 20%, dupa votul in favoarea Brexit.

In cadrul despartirii de UE, Marea Britanie trebuie sa negocieze accesul la piata aeriana unica si sa isi gaseasca locul in acordul Cer Deschis, care de ani de zile permite accesul liber, reciproc, al companiilor aeriene europene si al celor americane in spatiul lor aerian.
Pretul pentru Marea Britanie ar putea fi de a accepta suprematia reglementarilor aeriene din UE si posibila circulatie libera a muncitorilor. Ambele conditii ar putea fi de neacceptat pentru britanici.

  • EasyJet este unul dintre operatorii aerieni afectati de Brexit. Compania desfasoara 20% din activitate in Marea Britanie, dar cea mai mare regiune de crestere a companiei este in Europa. Compania a infiintat baze in Spania, Portugalia, Franta Germania si Olanda, fara sa aiba nevoie de aprobari speciale. Asigurarea unor autorizatii speciale din fiecare tara ar consuma foarte mult timp si ar fi costisitor. EasyJet a anuntat ca a scris guvernului britanic si Comisiei Europene, carora le-a cerut sa prioritieze ca Marea Britanie sa ramana parte a pietei aviatice a UE. Luni, operatorul a emis un avertisment referitor la profitabilitate, iar actiunile EasyJet au scazut cu 16,5%.
  • Ryanair, o alta companie care ar trebui urmarita atent , cel mai mare operator aerian din Europa, care in acest an ar urma sa transporte peste 100 de milioane de pasageri, dar care are o problema opusa fata de EasyJet. Ryanair, cu sediul in Dublin, opereaza cu certificare irlandeza, astfel ca bazele sale europene vor fi in siguranta. Operatiunile sale britanice, intre peste 20 de baze, ar putea avea nevoie de un nou certificat in Marea Britanie. Ryanair a anticipat deja ca pretul biletelor vor creste din cauza Brexit.
  • IAG, proprietarul British Airways, are la randul sau probleme. Grupul mai detine operatorii Aer Lingus, Iberia, Vueling si OpenSkies.British Airways si OpenSkies sunt certificate in Marea Britanie. Aer Lingus este reglementata de autoritatile irlandeze, in timp ce And Iberia si Vueling opereaza cu certificare spaniola. Cea mai mare problema pentru IAG ar putea fi rutele transatlantice din Marea Britanie in Statele Unite, in prezent guvernate de tratatul Cer Deschis. Marea Britanie va trebui fie sa respecte tratatul existent al UE, fie sa negocieze rapid un nou acord bitateral cu Washingtonul. Aceste negocieri trebuie sa aiba loc in intervalul de doi ani in care Marea Britanie ar trebui sa se separe de UE. IAG a avertizat deja, din cauza incertitudinilor, ca profitul pe termen scurt ar putea scadea.

In continuare, Europa ar trebui sa permita operatorilor britanici accesul la piata unica, dar este foarte probabil ca europenii sa obtina un cost mai mare. Intre timp, companii concurente, precum Lufthansa si Air France, ar putea profita de oportunitatea de a restrictiona operatori puternici, precum Easyjet, in spatiul european.

Sursa foto: 06photo / Shutterstock