Gabriel Biris a incercat astfel sa traga un semnal de alarma in privinta legii, dupa ce aceasta a fost aprobata marti de Camera Deputatilor (camera decizionala), si a cerut Presedintelui Klaus Iohannis sa retrimita legea in Parlament.

Intr-o postare pe pagina proprie de Facebook, Gabriel Biris afirma ca proprietarii de hoteluri si restaurante s-au speriat de controalele initiate inca de anul trecut de insectorii Antifrauda, in contextul in care profiturile acestora au fost oricum majorate de reducerea TVA, care nu s-a vazut in preturi.

Potrivit acestuia, la una dintre audierile de la Camera Deputatilor pe acest subiect, un deputat i-a reprosat ca nu intelege ca "turismul" trebuie stimulat.

"Domnule deputat, eu cred ca aici este vorba despre altceva. Cativa domni si doamne auzisera din povesti ca exista BAU-BAU. Nu-l vazusera pana anul trecut. Anul trecut insa, urmare a actiunilor Antifraudei si a reducerii TVA (preturile au cam ramas insa la fel, deci marjele de profit au explodat!), oamenii acestia au vazut BAU-BAUL aparand in viata lor. BAU-BAUL de care va vorbesc se numeste <<impozitul pe profit>>. Oamenii acestia, in special proprietari de mari hoteluri sau restaurante, s-au speriat si au venit la dvs sa le dati afara BAU-BAUL din casa. Iar dvs vreti ca acesti domni si doamne sa nu mai sufere atat si, pentru ei, eliminati impozitul pe profit si il inlocuiti cu <<impozitul specific>>", a scris secretarul de stat.

Gabriel Biris va fi numit secretar de stat in Ministerul Finantelor

Gabriel Biris va fi numit secretar de stat in Ministerul Finantelor

Astfel, legea din Parlament a venit fix pentru a proteja profiturile mari pe care "sponsorii" politicienilor le obtin vara din afaceri cu restaurante si hoteluri.

"Si l-au inlocuit, acum ca vine vara si, odata cu ea, cresc si profiturile sponsorilor ... Nici un argument nu a contat", potrivit secretarului de stat.

Legea protejeaza marile restaurante si cluburi, dar ingroapa micile afaceri

Astfel, marile restaurante si cluburi vor plati maxim 38.430 lei – in cazul marilor cluburi din Bucuresti, in timp ce pe litoral suma achitata ca impozit va fi chiar mai mica.

"38.430 lei. Atat este suma maxima pe care o vor plati marile restaurante si cluburi (peste 800 metri patrati) din centrul Bucurestiului (cei mari de pe litoral sau alte localitati vor avea de platit mai putin) ca impozit ANUAL! Adica, comparabil cu "darile" pe care un angajat cu salariul mediu pe economie le plateste statului! Ce bine sa ai prieteni in Parlament...”, scrie Biris.

In comparatie, micile afaceri vor plati o suma mai mica, dar raportat la dimensiunle afacerii mult prea mare. Multi antreprenori mici vor ajunge in situatia de a-si inchide afacerile din cauza acestei legi, avertizeaza el.

Citeste si:

"11.214 lei. Atat este suma minima ce va trebui platita de micile afaceri din domeniu (sub 20 metri patrati). Adica un restaurant de 20 metri patrati (afacere mica, de subzistenta) va plati un impozit specific pe metru patrat cu 1460% (!!!) mai mare decat unul de 1.000 metri patrati (ditamai afacerea!). Mai tineti minte <<forfetarul lui Pogea>>? Cel despre care s-a spus ca a omorat zeci de mii de afaceri mici? Acela era doar de 4.300 de lei, adica de aproape 3 ori mai mic decat impozitul acesta. Cam cati dintre micii antreprenori vor ingrosa randurile somerilor? Asta doreste Parlamentul nostru?", potrivit oficialului din Ministerul de Finante.

Biris atrage atentia ca legea incalca reglementarile europene in materie de ajutoare de stat

Beneficiarii legii ar trebui sa puna "ceva bani de o parte", deoarece diferenta dintre impozitul pe profit si cel care va fi achitat conform noii legi va trebui recuperata ulterior, cu dobanzi, pentru a respecta reglementarile europene.

"Diferenta dintre impozitul pe profit datorat in mod normal si acest <<minunat>> impozit specific se numeste <<ajutor de stat>>. Care ajutor de stat poate fi acordat, dar numai dupa ce se indeplinesc ceva formalitati. Care nu au fost facute... Iar ajutoarele de stat care nu respecta reglementarile (europene, deci nu putem sa o smecherim aici), vor trebui recuperate de stat de la beneficiari. Cu dobanzi. Care vor fi calculate, ghici cum? In urma unor controale (tematice)... Ce chestie, exact asta nu mai vroiau domnii si doamnele speriati de BAU-BAU - controale! Care controale vor veni, evident, cam la limita perioadei de prescriptie, ca sa se stranga si dobanzi ...”, afirma Gabriel Biris.

In plus, legea nu acorda nici macar posibilitatea de a opta intre plata impozitului pe profit si a noului impozit. In forma actuala, legea va fi nociva pentru toata lumea implicata, dar mai ales pentru micii antreprenori.

"Sper ca Presedintele sa trimita legea inapoi la Parlament. Asa cum este acum este nociva, atat pentru cei care vad in ea o facilitate (proprietarii de mari restaurante/cluburi/hoteluri), cat - mai ales, pentru micii antreprenori din domeniu", sustine Biris.

Propunere a lui Gabriel Biris pentru sustinatorii legii impozitului specific

Intr-o nota ironica, secretarul de stat propune parlamentarilor simplificarea sistemului fiscal din Romania prin inlocuirea ipozitelor cu o taxa unica, la fel pentru toata lumea, astfel incat Romania sa ajunga un paradis fiscal al bogatilor.

"Domnilor parlamentari, haideti sa renuntam la impozitul pe profit si la cel pe venit. Sa platim cu totii o <<taxa de cetatean>>. Care sa poata fi platita si de vladica si de opinca. Simplificam la maximum, scapam de controale. Sa aratam ca pana si cota unica e depasita, sa bagam impozite degresive. Devenim un fel de super-paradis fiscal, vin toti smecherii din lume la noi. Ce ziceti, suna bine?", a scris Biris in postarea de pe pagina de Facebook.

Despre stabilitate, predictibilitate sau responsabilitate vorbim cu alta ocazie...

Cum se calculeaza noile impozite pentru hoteluri si restaurante

Camera Deputatilor a adoptat, marti, Legea privind impozitul specific al unor activitati care, prin derogare de la Codul Fiscal, instituie un nou sistem de impozitare in industria hoteliera si de alimentatie publica, impozitul specific fiecarui agent economic fiind calculat in functie de mai multe variabile, precum zona, coeficientul sezonier si coeficientul de categorie a hotelului sau pensiunii, potrivit News.ro.

Motivarea instituirii unui impozit specific acestor sectoare de activitate este legata de nivelul mare al evaziunii fiscale, legea fiind necesara, se arata in expunerea de motive, din ”necesitatea asigurarii unui tratament fiscal echitabil in mediul economic care sa respecte principiul proportionalitatii. Noua modalitate de impozitare aplicabila contribuabililor din sectorul turistic, restaraunte si alimentatie publica, va conduce la promovarea unei etici in afaceri, prin eliminarea unei concurente neloiale, cresterea conformarii voluntare si stimularea investitiilor.

Astfel, impozitul va varia in functie de zona in care se afla contribuabilul fiind stabilite cinci categorii distincte de zone, cu coeficienti de zona diferiti: Bucuresti; opt poli (Brasov, Cluj, Constanta, Craiova, Iasi, Ploiesti, Sibiu, Timisoara); municipiile; orasele si statiunile de interes national; zona rurala, Delta Dunarii; statiunile de interes local. Primele patru categorii sunt impartite, la randul lor, fiecare dintre ele, in alte patru zone, in functie de distanta fata de centrul localitatii.

Legea introduce si un coeficient sezonier care se refera la perioada de functionalitate a unitatilor de cazare in timpul unui an: mediul rural; litoralul; Delta Dunarii; statiunile montane; Bucurestii, cei opt poli, municipiile si orasele; statiunile balneare. Ultimul coeficient este legat de numarul de stele sau de margarete al hotelului sau pensiunii.

Prin aplicarea acestor coeficienti asupra fiecarei unitati hoteliere sau de alimentatie publica rezulta valori diferite ale impozitului specific datorat statului, de la o unitate sau alta. In calculul impozitului specific, mai sunt incluse numarul de locuri de cazare, suprafata utila a locatiei si coeficientul de ajustare pentru spatiul tehnic.